Perhe-eläke | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Perhe-eläke

Lähiomaisen kuolema muuttaa perheen toimeentuloa. Perhe-eläke turvaa lesken ja lapsen toimeentuloa, jos puoliso tai lapsen vanhempi kuolee.

Perhe-eläkkeitä ovat leskeneläke ja lapseneläke.

Kelasta perhe-eläkettä saavat

  • alle 65-vuotias leski
  • alle 18-vuotias lapsi, jonka vanhempi tai huoltaja on kuollut.

Jos lapsi opiskelee, hän voi saada perhe-eläkettä 21-vuotiaaksi saakka.

Perhe-eläkettä voi saada Kelan lisäksi myös kuolleen omaisen työeläkelaitoksesta. Tietoja saat työeläkelaitoksesta tai Eläketurvakeskuksesta. Maanviljelijöillä ja yrittäjillä on omat eläkevakuutukset.

Jos omainen on asunut tai työskennellyt ulkomailla, perhe voi saada eläkettä myös ulkomailta.

Jos omainen on ollut työelämässä, leski ja lapsi voivat saada myös kertakorvauksen ryhmähenkivakuutuksesta. Lisätietoja saat omaisesi työpaikasta.

Jos omainen on kuollut tapaturmassa tai liikenneonnettomuudessa, leski ja lapsi voivat saada perhe-eläkettä myös tapaturmavakuutuksesta tai liikennevakuutuksesta. Lisätietoja saat vakuutusyhtiöstä.

Muut perhe-eläkkeet ja korvaukset voivat vaikuttaa eläkkeisiin ja asumistukeen, joita Kela maksaa. Perhe-eläkkeistä menee veroa.

Kysy lisää palvelunumerosta 020 692 202.

Leskeneläke

Kela maksaa leskeneläkettä vain alle 65-vuotiaalle leskelle.

Jos olitte naimisissa

Voit saada leskeneläkettä, jos teillä on yhteinen lapsi ja menitte naimisiin ennen kuin puolisosi täytti 65 vuotta.

Jos teillä ei ole yhteisiä lapsia, voit saada leskeneläkettä vain, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Olit vähintään 50-vuotias, kun puolisosi kuoli.
  • Olit alle 50-vuotias ja puolisosi alle 65-vuotias, kun menitte naimisiin.
  • Avioliitto kesti vähintään 5 vuotta.

Leskeneläke lakkaa viimeistään silloin, kun täytät 65 vuotta.

Leskeneläkkeen kestolle on myös muita rajoituksia, jos olet syntynyt vuonna 1975 tai sen jälkeen.

Silloin saat leskeneläkettä 10 vuotta tai vähintään siihen asti, kunnes luonasi asuva lapsi täyttää 18 vuotta.

Jos olitte avoliitossa

Voit saada leskeneläkettä, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • Teillä oli yhteinen alle 18-vuotias lapsi, joka asui teidän kanssanne.
  • Olit muuttanut avoliittoon puolisosi kanssa ennen kuin hän täytti 65 vuotta.
  • Avoliitto kesti yhtäjaksoisesti vähintään 5 vuotta ennen puolisosi kuolemaa.
  • Ette olleet naimisissa kenenkään muun kanssa, kun puolisosi kuoli.

Leskeneläke lakkaa, kun nuorin yhteinen lapsenne täyttää 18 vuotta tai kun sinä täytät 65 vuotta.

Kuinka paljon voit saada leskeneläkettä?

Leskeneläkkeeseen kuuluu alkueläke ja mahdollinen jatkoeläke. Jos tulosi ovat pienet, voit hakea myös asumistukea.

Puolison kuoleman jälkeen Kela maksaa alkueläkettä noin 389 euroa kuukaudessa. Alkueläkettä maksetaan 6 kuukautta.

Alkueläkkeen jälkeen voit saada jatkoeläkettä. Se koostuu perusmäärästä ja täydennysmäärästä.

Perusmäärä on noin 122 euroa kuukaudessa. Saat sen vain, jos sinulla on huollettavana sinun tai puolisosi alle 18-vuotias lapsi.

Täydennysmäärän saamiseen vaikuttavat lähes kaikki tulosi. Täysi täydennysmäärä on noin 632 euroa kuukaudessa. Jos menet uudelleen naimisiin tai muutat avoliittoon, täysi täydennysmäärä on noin 547 euroa kuukaudessa.

Eläkkeen määrä voi olla pienempi, jos puolisosi on asunut ulkomailla.

Jos menet uudelleen naimisiin ennen kuin täytät 50 vuotta, Kela lopettaa leskeneläkkeen maksamisen. Silloin saat kuitenkin kerralla rahamäärän, joka vastaa 3 vuoden eläkettä. Rahamäärä on pienempi, jos oikeutesi leskeneläkkeeseen loppuu aiemmin. Edellytys on, että olet saanut leskeneläkettä vähintään 1 vuoden ajan.

Lue lisää leskeneläkkeen hakemisesta (yleiskielellä).

Lapseneläke

Jos lapsen vanhempi kuolee, Kela maksaa lapselle lapseneläkettä.

Vanhempi tarkoittaa ihmistä, joka on asunut lapsen kanssa ja huolehtinut hänestä. Vanhempi voi olla äiti, isä tai muu henkilö.

Kela maksaa lapseneläkettä siihen saakka, että lapsi täyttää 18 vuotta. Jos lapsi opiskelee, eläke voi jatkua 21-vuotiaaksi saakka.

Lapseneläkkeen perusmäärä on noin 72 euroa kuukaudessa. Jos molemmat vanhemmat ovat kuolleet, lapsi saa noin 144 euroa kuukaudessa.

Alle 18-vuotias lapsi voi saada lisäksi täydennysmäärän, johon vaikuttavat muut perhe-eläkkeet, joita hän saa. Täydennysmäärä on enintään noin 108 euroa kuukaudessa.

Myös kuolleen vanhemman työeläkelaitos maksaa lapseneläkettä.

Lue lisää lapseneläkkeen hakemisesta (yleiskielellä).

Sivu päivitetty 3.6.2026