Lapsi tulossa
Jos teille on tulossa lapsi, ota ensin yhteyttä neuvolaan. Kun raskaus on pitemmällä, voit hakea Kelan tukia, kuten äitiysavustusta. Kelasta saa myös lapsilisää, Kela-kortin ja erilaisia tukia lapsen hoitamiseen.
Neuvola palvelee raskaana olevia ja lapsiperheitä
Jos olet raskaana, ota yhteys neuvolaan. Neuvolat ovat hyvinvointialueiden palvelu, ja ne ovat maksuttomia.
Neuvolasta perhe saa neuvoja raskausaikaa ja synnytystä varten. Lisäksi neuvolassa seurataan äidin ja lapsen terveydentilaa.
Käy terveystarkastuksessa neuvolassa tai lääkärissä raskauden alussa, viimeistään 18. raskausviikolla. Kun raskautesi on kestänyt vähintään 22 viikkoa (154 päivää), saat neuvolasta tai lääkäriltä raskaustodistuksen. Tarvitset sitä, kun haet Kelasta tukea.
Äitiysavustus eli äitiyspakkaus tai rahasumma
Voit hakea äitiysavustusta, kun raskaus on kestänyt 5 kuukautta. Voit valita äitiyspakkauksen tai rahasumman. Äitiyspakkauksessa on hoitotarvikkeita ja vaatteita vauvalle. Hae äitiysavustusta viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa.
Lapsilisä
Kela maksaa jokaisesta lapsesta lapsilisää. Lapsilisä maksetaan yleensä äidille, isälle tai muulle huoltajalle. Maksaminen jatkuu sen kuukauden loppuun, jolloin lapsi täyttää 17 vuotta.
Lapsilisää maksetaan lapsien määrän mukaan:
- yhdestä lapsesta noin 95 euroa kuukaudessa
- kahdesta lapsesta noin 200 euroa kuukaudessa
- kolmesta lapsesta noin 334 euroa kuukaudessa
- neljästä lapsesta noin 507 euroa kuukaudessa
- viidestä lapsesta noin 699 euroa kuukaudessa.
Alle 3-vuotiaista lapsista maksetaan suurempaa lapsilisää. Korotus on 26 euroa kuukaudessa.
Yksinhuoltaja saa korotuksen, joka on jokaisesta lapsesta noin 73 euroa kuukaudessa. Korotuksen saa myös, jos lapsesta on yhteishuoltajuus.
Lapsilisästä ei mene veroa.
Muista hakea lapsilisää. Voit hakea lapsilisää jo ennen lapsen syntymää tai lapsen syntymän jälkeen.
Kela-kortti
Kun lapsi syntyy Suomessa, tieto lapsen syntymästä menee sairaalasta väestörekisteriin ja sieltä Kelaan. Lapsi saa henkilötunnuksen. Kun lapsi on saanut nimen, Kela lähettää kotiin Kela-kortin eli sairausvakuutuskortin.