Jos lapsi sairastuu | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Jos lapsi sairastuu

Jos lapsesi sairastuu, voit viedä hänet terveyskeskukseen tai yksityiselle lääkärille.

Kela korvaa osan yksityisen lääkärin maksuista. Lisäksi Kela korvaa osan lääkkeiden hinnasta. Terveyskeskuksen hoitoja Kela ei korvaa.

Tilapäinen hoitovapaa

Jos alle 10-vuotias lapsesi sairastuu esimerkiksi flunssaan, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä. Sitä kutsutaan tilapäiseksi hoitovapaaksi.

Tilapäinen hoitovapaa on enintään 4 päivää. Selvitä työnantajaltasi, saatko tilapäisen hoitovapaan ajalta palkkaa. Kela ei maksa tukea tältä ajalta.

Erityishoitoraha

Kela tukee vaikeasti sairaan tai vammaisen lapsen hoitoa.

Kelan tukia ja palveluita ovat

  • erityishoitoraha vanhemmalle, joka hoitaa alle 16-vuotiasta lasta
  • alle 16-vuotiaan vammaistuki
  • vaativa lääkinnällinen kuntoutus.

Lue lisää erityishoitorahasta.

Lue lisää alle 16-vuotiaan vammaistuesta.

Lue lisää vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta.

Sivu päivitetty 29.12.2025