Kelan etuustietopalvelu Kelmu | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Kelan etuustietopalvelu Kelmu

Etuustietopalvelu Kelmu

Etuustietopalvelu Kelmusta tarkistat kätevästi asiakkaan etuustiedot.

Kirjaudu palveluun

Saat ehdotuksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta, kun kirjaudut asiointipalveluun

Kun 12.5.2025 alkaen kirjaudut julkisen hallinnon organisaation asiointipalveluun, saat ehdotuksen ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön. Huomaathan, että Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaista viranomaispostia varten. Jos otat viestit käyttöön, anna henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi.

Lue lisää Suomi.fi-viesteistä (suomi.fi).

Kelmun käyttöliittymä uudistuu

Etuustietopalvelu Kelmussa otetaan vuoden 2025 aikana käyttöön erilaisia teknisiä muutoksia, jotka parantavat käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Muutokset näkyvät käyttäjälle uutena käyttöliittymänä.

Lue lisää

Kenelle etuustietopalvelu on tarkoitettu?

Kelan etuustietopalvelu Kelmu on tarkoitettu viranomaisille ja yhteistyökumppaneille, joilla on lain mukaan oikeus saada Kelan etuustietoja sähköisesti.

Kelmua käytetään esimerkiksi

  • hyvinvointialueen sosiaalipalvelussa
  • kuntien kotoutumispalvelussa
  • vastaanottokeskuksessa.

Mitä etuustietopalvelu Kelmussa voi tehdä?

Etuustietopalvelu Kelmun käyttö ja toiminnot riippuvat käyttäjän organisaatiosta ja työtehtävästä.

Etuustietopalvelu Kelmusta voi esimerkiksi tarkistaa, mitä etuuksia asiakas saa ja milloin niitä maksetaan. Palvelussa on myös muita toimintoja, jotka näkyvät ja aktivoituvat käyttäjälle sen mukaan, mikä Suomi.fi-valtuus hänellä on. Lisäksi Kela välittää palvelussa listoja etuuksien saajista.

Suurin osa käyttäjistä hyödyntää Kelmun käyttöliittymää. Vastaavia tietoja voi saada organisaation käyttöön myös rajapinnan kautta. Lue lisää palvelun käyttöönotosta.

Mitä tietoja etuustietopalvelu Kelmussa on?

Etuustietopalvelu Kelmussa on muun muassa tietoja

  • etuuksien vireillä olosta
  • etuusratkaisusta
  • maksuista
  • vakuuttamistiedoista
  • perintätiedoista
  • lääkekatosta.

Tutustu ohjeisiin palvelun käyttäjälle. Ohjeet on järjestetty organisaation mukaan.

Häiriöt ja käyttökatkot

Mahdollisissa ongelmatilanteessa voit olla yhteydessä Kelan tekniseen tukeen, tekninentuki@kela.fi.

Korjaamme teknisiä ongelmia arkisin klo 8–17 välillä. Tiedotamme teknisistä ongelmista Kelmussa tai kela.fi-sivuilla.

Jos kirjautuminen Kelmuun ei onnistu, kyse voi olla häiriöstä Suomi.fi-tunnistautumisessa. Tunnistautumisen häiriöistä tiedotetaan Suomi.fi-palvelussa.

Ilmoitamme palvelun käyttökatkoista etukäteen. Käyttökatkoja on yleensä torstaiaamuisin klo 6–8 ja yksittäisinä viikonloppuina.

Lue lisää

 

Etuustietopalvelu Kelmun sivuilla

Sivu päivitetty 20.5.2025