Ohjeet Kelan etuustietopalvelu Kelmun käyttäjälle
Kelmun käyttöliittymä uudistuu
Etuustietopalvelu Kelmussa otetaan vuoden 2025 aikana käyttöön erilaisia teknisiä muutoksia, jotka parantavat käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Muutokset näkyvät käyttäjälle uutena käyttöliittymänä.
Kirjautuminen ja valtuudet
Tarvitset kirjautumiseen
- vahvan sähköisen tunnistautumiskeinon, kuten varmennekortin, mobiilivarmenteen tai verkkopankkitunnukset
- työtehtäviesi mukaisen Suomi.fi-valtuuden.
Saat ehdotuksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta, kun kirjaudut asiointipalveluun
Kun 12.5.2025 alkaen kirjaudut julkisen hallinnon organisaation asiointipalveluun, saat ehdotuksen ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön. Huomaathan, että Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaista viranomaispostia varten. Jos otat viestit käyttöön, anna henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi.
Etuustietopalvelu Kelmussa on käytössä useita Suomi.fi-valtuuksia. Tarvitsemasi valtuus riippuu työtehtävästäsi ja siihen liittyvästä tiedonsaantioikeudesta. Voit myös tarvita useita eri valtuuksia. Tarkista, mitä valtuuksia organisaatiosi voi tarvita etuustietopalvelu Kelmussa ja mitä niillä voi tehdä.
Voit itse tarkistaa Suomi.fistä, mitä valtuuksia sinulle on annettu. Saat tarvitsemasi valtuudet edustamaltasi organisaatiolta. Jos sinulla ei ole tarvittavaa valtuutta, pyydä sitä omalta organisaatioltasi.
Suomi.fi-valtuuden avulla voimme varmistua siitä, että sinulla on työtehtäviisi liittyvä oikeus asiointiin.
Tutustu ohjeisiin
- Näin kirjaudut Kelan etuustietopalvelu Kelmuun (pdf)
- Kelmussa tarvittavat asiointivaltuudet
- Näin Kelmun käyttäjä tarkistaa saamansa valtuudet (pdf)
Palvelun käyttö eri organisaatioissa
Hyvinvointialue
Kelmu on uudistunut. Sosiaalipalvelut-osioon on yhdistetty aiemmin omina osioinaan olleet Toimeentulotuki ja Muut etuudet.
Uudistuneeseen Kelmuun pääsee tästä.
Hyvinvointialueen työntekijä voi tehtävästään riippuen tarvita yhden tai useampia Suomi.fi-valtuuksia. Nämä valtuudet on tarkoitettu hyvinvointialueille:
- Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti
- Toimeentulotuen ja sosiaalipalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu
- Etuuksien tietopyyntöjen käsittely
- Rintamalisän saajien aineiston tarkastelu
- Ulkomaille hoitoon hakeutuneiden henkilöiden sairaanhoidon korvaustietojen tarkastelu
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista (suomi.fi).
Hyvinvointialueella on laajat tiedonsaantioikeudet. Hyvinvointialueen työntekijä näkee etuustietopalvelu Kelmussa muun muassa seuraavat tiedot asiakkaan saamista etuuksista:
- etuuksien vireillä olon
- etuusratkaisun
- maksut
- vakuuttamistiedot
- perintätiedot
- lääkekattotiedot
- muiden tahojen Kelaan välittämät tiedot.
Katso tarkempia tietoja Kelmussa näytettävistä etuuksista (pdf).
Tutustu tiedonsaantioikeutta koskevaan lainsäädäntöön.
Etuustietopalvelu Kelmussa työntekijä voi katsoa aineistoja sen mukaan, mitä Suomi.fi-valtuuksia hänelle on annettu.
Jos työntekijälle on annettu valtuus nimeltä Toimeentulotuen ja sosiaalipalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu, hänelle näytetään Toimeentulotuen ilmoitukset -aineisto. Se päivittyy joka päivä.
Jos työntekijälle on annettu valtuus Rintamalisän saajien aineiston tarkastelu, hänelle näytetään Rintamalisälista-aineisto. Se päivittyy kerran vuodessa helmikuun puoleenväliin mennessä.
Jos työntekijälle on annettu valtuus Ulkomaille hoitoon hakeutuneiden henkilöiden sairaanhoidon korvaustietojen tarkastelu, hänelle näytetään Ulkomailla hoitoon hakeutuminen -aineisto. Se päivittyy kaksi kertaa vuodessa: tammikuun ja heinäkuun puolessavälissä.
Sosiaalipalveluiden työntekijä tai terveyssosiaalityöntekijä voi asiakkaansa pyynnöstä lähettää Kelmussa seuraavat perustoimeentulotuen asiakirjat:
- perustoimeentulotuen hakemuksen
- hakemuksen liitteeksi tarvittavan tiliotteen
- Kelan maksettavaksi tarkoitettuja perustoimeentulotuen laskuja.
Kun työntekijä käyttää Kelmun Lähetä asiakirja -toimintoa, asiakirjat näkyvät saman tien Kelan järjestelmässä. Lähetä asiakirja -toiminto näkyy Kelmun etusivun valikossa.
Hyvinvointialueen sosiaalipalveluiden työntekijä tai terveyssosiaalityöntekijä voi seurata Kelasta tehtyjä perustoimeentulotukeen liittyviä tietopyyntöjä sekä vastata niihin Kelmussa.
Tietopyyntöjen aiheita ovat muun muassa
- sosiaalihuollon lausunto
- selvitys täydentävästä tai ehkäisevästä toimeentulotuesta
- monialaisen yhteistyön tarve.
Kun työntekijä vastaa tietopyyntöön Kelmun Käsittele tietopyyntöjä -toiminnolla, vastaus näkyy saman tien Kelan järjestelmässä.
Hyvinvointialueen työntekijä voi käsitellä tietopyyntöjä vain, jos hyvinvointialue on ottanut toiminnon käyttöön. Tietopyyntöjä pääsee käsittelemään työntekijä, jolla on sekä valtuus Etuuksien tietopyyntöjen käsittely että valtuus Etuustietojen käsittely ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Hyvinvointialueen työntekijä voi tehdä Kelalle maksuvaatimuksia etuustietopalvelu Kelmussa. Lue lisää etuuden maksamisesta hyvinvointialueelle.
Hyvinvointialueen työntekijän tiedonsaantioikeus voi perustua seuraaviin lakeihin:
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) 64 §
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) 14 a §
- Laki toimeentulotuesta (1412/1992) 14 c §
- Laki toimeentulotuesta (1412/1992) 18 h §
- Laki kuntouttavasta työtoiminnasta (189/2001) 27 §
- Sosiaalihuoltolaki (1301/2014) 35 §
- Lastensuojelulaki (417/2007) 25 §
- Rintamasotilaseläkelaki (119/1977) 19 §
- Laki rajat ylittävästä terveydenhuollosta (1201/2013) 21 §.
- Katso yleisesittely Kelmusta (pdf).
- Katso esittelyvideo Kelmun uudesta käyttöliittymästä (YouTube).
- Näin kirjaudut etuustietopalvelu Kelmuun (pdf).
- Näin tarkistat saamasi valtuudet (pdf).
- Kelan luovuttaman tiedon käsittely ja rekisteröityjen tietosuoja.
- Ohje ulkomailla hoitoon hakeutuneiden korvaustietojen tarkasteluun (pdf).
- Tutustu tarkemmin Kelmun Perustoimeentulo-osioon (pdf).
- Tutustu Muut etuudet -osion käyttöohjeeseen (pdf).
- Lue ohje Lähetä asiakirja -toiminnon käyttämiseen (pdf).
- Tutustu Kelmun Toimeentulotuen ilmoitukset -kokonaisuuteen (pdf).
- Lue lisää Kelan välittämät aineistot -kokonaisuudesta (pdf).
Helsingin kaupunki
Helsingin kaupungin työntekijä voi tehtävästään riippuen tarvita yhden tai useampia Suomi.fi-valtuuksia. Nämä valtuudet on tarkoitettu Helsingin kaupungille:
- Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti
- Toimeentulotuen ja sosiaalipalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu
- Työmarkkinatukea 300 päivää saaneiden tietojen tarkastelu
- Rintamalisän saajien aineiston tarkastelu
- Kotoutumispalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu
- Ulkomaille hoitoon hakeutuneiden henkilöiden sairaanhoidon korvaustietojen tarkastelu.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista (suomi.fi).
Helsingin kaupungin työntekijän näkemät tiedot riippuvat tehtävästä. Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista, käyttötarkoituksista, näytettävistä tiedoista ja Kelmun toiminnoista
- Ohje hyvinvointialueelle: Valtuudet, käyttötarkoitukset ja näytettävät tiedot (pdf).
- Katso esittelyvideo Kelmun uudesta käyttöliittymästä (YouTube).
- Ohje kunnalle: Valtuudet, käyttötarkoitukset ja näytettävät tiedot (pdf).
- Näin kirjaudut etuustietopalvelu Kelmuun (pdf).
- Näin tarkistat saamasi valtuudet (pdf).
- Kelan luovuttaman tiedon käsittely ja rekisteröityjen tietosuoja.
- Tutustu tarkemmin Kelmun Perustoimeentulotuki-osioon (pdf).
- Tutustu Muut etuudet -osion käyttöohjeeseen (pdf).
- Tutustu Kelmun Kotoutumispalvelut-aineistojen kokonaisuuteen (pdf).
- Lue ohje Lähetä asiakirja -toiminnon käyttämiseen (pdf).
- Tutustu Kelmun Toimeentulotuen ilmoitukset -kokonaisuuteen (pdf).
- Lue lisää Kelan välittämät aineistot -kokonaisuudesta (pdf).
Kunta
Kunnan työntekijä voi tehtävästään riippuen tarvita yhden tai useamman Suomi.fi-valtuuden. Kuntien käytössä ovat seuraavat valtuudet:
- Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti
- Työmarkkinatukiaineistojen tarkastelu
- Lastenhoidon tuen aineistojen tarkastelu
- Kotoutumispalvelujen asiakkaiden tietojen tarkastelu
- Työttömyysetuuksien laskutusaineistojen tarkastelu.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista (suomi.fi).
Näin keskität Kelmun aineistojen käsittelyn toiselle kunnalle tai organisaatiolle.
Kelmussa yksittäisen asiakkaan etuustietoja sekä asiakkaiden etuustiedoista koostuvia aineistoja.
Yksittäisen asiakkaan etuustietoja voi tarkastella työntekijä, jolle on annettu Suomi.fi-valtuus nimeltä Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Asiakkaiden etuustiedoista koostuvista aineistoista kunnan työntekijä saa katsella ainoastaan niitä, joihin hänellä on oikeus.
Kotoutumisetuudet-aineistoa saa katsella, jos työntekijän työtehtävään sovelletaan lakia kotoutumisen edistämisestä.
Varhaiskasvatuksen asiakasmaksut -aineistoa saa katsella, jos työntekijän työtehtävään sovelletaan lakia varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista.
Vastaanotto- ja käyttöraha ‑aineistoa saa katsella, jos kunnalla on vastaanottokeskustoimintaa ja työntekijän työtehtävään sovelletaan lakia henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa. Aineistoa saa katsella myös henkilö, joka työskentelee työllisyysalueella ja on saanut valtuuden työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain antaman tiedonsaantioikeuden perusteella.
Lue tästä tarkempaa tietoa Kelmussa näytettävistä etuuksista ja aineistoista (pdf).
Kelmussa voi katsoa kunnan asukkaista koottuja aineistoja lainsäädännön mukaisten tehtävien hoitamista varten.
Kunnan antamalla Suomi.fi-valtuudella näytetään vain kyseisen kunnan asukkaista koottuja aineistoja. Kelmussa on valittavissa erilaisia aineistoja sen mukaan, mitä valtuuksia kunnan työntekijälle on annettu.
Lastenhoidon tuen luettelot ‑aineisto näytetään työntekijöille, joille on annettu valtuus nimeltä Lastenhoidon tuen aineistojen tarkastelu. Kelmussa näytetään kunnalle toimitetun laskun liite eli lastenhoidon tuen saaja- ja maksuluettelot. Aineisto päivittyy kerran kuussa.
Kotoutumispalvelut / Kotihoidon tuki -aineisto näytetään työntekijöille, joille on annettu valtuus nimeltä Kotoutumispalvelujen tietojen tarkastelu. Aineisto päivittyy kerran kuussa.
Kotoutumispalvelut-aineisto näytetään työntekijöille, joille on annettu valtuus nimeltä Kotoutumispalvelujen tietojen tarkastelu. Aineisto päivittyy kerran viikossa.
Työttömyysetuuslistat-aineisto näytetään työntekijöille, joille on annettu valtuus nimeltä Työttömyysetuuksien laskutusaineistojen tarkastelu. Aineistossa näytetään kuntaan toimitetun laskun liite. Aineisto päivittyy kerran kuukaudessa.
Työmarkkinatukilista-aineisto näytetään työntekijöille, joille on annettu valtuus nimeltä Työmarkkinatukiaineistojen tarkastelu. Aineistossa näytetään kuntaan toimitetun laskun liite. Näytettävä aineisto on vuotta 2025 edeltäneeltä ajalta.
Kunnan kotoutumispalveluiden työntekijä voi asiakkaansa pyynnöstä tai toimeentulotukilain perusteella lähettää Kelmussa perustoimeentulotuen hakemuksen ja liitteet.
Perustoimeentulotuen hakemuksen liitteenä voi Kelmussa lähettää seuraavat asiakirjat:
- asumiseen liittyvä asiakirja
- asuntotarjous
- elatussopimus tai -tuomio
- lasku
- palvelutarpeen arvioinnin tiedot
- perunkirja
- selvitys täydentävästä tai ehkäisevästä toimeentulotuesta
- sosiaalihuollon lausunto
- tiliote
- todistus työsuhteesta
- tuloselvitys
- vuokrasopimus.
Kun käytät Kelmun Lähetä asiakirja -toimintoa, asiakirjat näkyvät saman tien Kelassa. Lähetä asiakirja -toiminto näkyy Kelmun etusivun valikossa.
Kunnan työntekijän tiedonsaantioikeus voi perustua seuraaviin lakeihin:
- Laki varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista (1503/2016) 17 §
- Laki kotoutumisen edistämisestä (381/2023) 84 § 2 mom. ja 3 mom. 86 §
- Laki työllistymisen monialaisesta edistämisestä (381/2023) 15 §
- Työttömyysturvalaki (1290/2002) 13 luku 6 § 2 mom.
- Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta (1128/1996) 24 § 1 mom.
Lisäksi, jos kunnalla on vastaanottokeskustoimintaa, tiedonsaantioikeus voi perustua lakiin henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa (615/2020) 13 §:n 1 mom.
- Katso yleisesittely Kelmusta (pdf).
- Katso esittelyvideo Kelmun uudesta käyttöliittymästä (YouTube).
- Näin kirjaudut etuustietopalvelu Kelmuun (pdf).
- Näin tarkistat saamasi valtuudet (pdf).
- Kelan luovuttaman tiedon käsittely ja rekisteröityjen tietosuoja (pdf).
- Kelmun käyttö työllisyysalueen TYM-palveluissa (pdf).
- Tutustu tarkemmin Kelmun Perustoimeentulotuki-osioon (pdf).
- Tutustu Muut etuudet -osion käyttöohjeeseen (pdf).
- Tutustu Kelmun Kotoutumispalvelut-aineistojen kokonaisuuteen (pdf).
-
Lue lisää Kelan välittämät aineistot -kokonaisuudesta (pdf).
Vastaanottokeskus
Vastaanottokeskuksen työntekijä voi käyttää Kelmua Suomi.fi-valtuudella Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista (suomi.fi).
Vastaanottokeskuksessa Kelmusta voi tarkistaa vastaanottorahan käsittelyssä tarvittavia etuustietoja. Kelmussa tiedot näkyvät käyttötarkoituksella Vastaanotto- ja käyttöraha.
Vastaanottokeskuksen työntekijän tiedonsaantioikeus voi perustua lakiin henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa (615/2020) 13 § 1 momentti.
- Näin kirjaudut etuustietopalvelu Kelmuun (pdf).
- Katso esittelyvideo Kelmun uudesta käyttöliittymästä (YouTube).
- Näin tarkistat saamasi valtuudet (pdf).
- Näin Kelmua voi käyttää vastaanottokeskuksessa (pdf).
- Tietosuojakoulutus vastaanottokeskuksen esihenkilölle (pdf).
- Tietosuojakoulutus vastaanottokeskuksen työntekijälle (pdf).
- Tutustu tarkemmin Kelmun Perustoimeentulo-osioon (pdf).
- Tutustu Muut etuudet -osion käyttöohjeeseen (pdf).
Verohallinto
Verohallinnon työntekijä voi käyttää Kelmua Suomi.fi-valtuudella Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista.
Verohallinnossa Kelmusta voi tarkistaa muutosverokortin käsittelyssä tarvittavia tietoja asiakkaan etuuksista. Tiedot näkyvät käyttötarkoituksella Muutosverokorttien valmistelu.
Verohallinnon työntekijä näkee vireillä olo -tiedot, ratkaisutiedot, maksutiedot ja perintätiedot Kelan etuuksista sekä Kelan asiakkaalle maksamat etuudet kalenterivuosittain.
Lisäksi Verohallinnon työntekijä näkee tiedot asiakkaan kuulumisesta Suomen sosiaaliturvaan ja asiakkaalle myönnetyistä työeläkkeistä.
Verohallinnon työntekijän tiedonsaantioikeus voi perustua lakiin verotusmenettelystä (1558/1995) 17 § 9 mom., 18 § 8 mom. 22 § 4 ja 5 mom. sekä 25 § 1 mom.
Tapaturmavakuutusyhtiöt
Tapaturmavakuutusyhtiön työntekijä voi käyttää Kelmua Suomi.fi-valtuudella Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista.
Tapaturmavakuutusyhtiön työntekijä voi tarkistaa Kelmussa käsittelyssä tarvittavia tietoja asiakkaan etuuksista. Eri tiedot näkyvät eri käyttötarkoituksilla.
Käyttötarkoituksella Eläkkeet ja päivärahat näkee ratkaisu- ja maksutiedot seuraavista etuuksista:
- kansaneläkkeet (vanhuuseläke ja työkyvyttömyyseläke)
- perhe-eläkkeet
- eläketuki
- takuueläke
- kuntoutusrahat
- vanhempainpäivärahat
- sairauspäivärahat
- työttömyysetuudet.
Käyttötarkoituksella Elatustuki näkee ratkaisu- ja maksutiedot asiakkaan saamasta elatustuesta.
Käyttötarkoituksella Kuntoutus näkee ratkaisutiedot asiakkaan saamasta kuntoutuksesta.
Tapaturmavakuutusyhtiön työntekijän tiedonsaantioikeus voi perustua seuraaviin lakeihin:
Työttömyyskassa
Työttömyyskassan työntekijä voi käyttää Kelmua Suomi.fi-valtuudella Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista.
Työttömyyskassan työntekijä voi tarkistaa Kelmusta tietoja asiakkaan saamista etuuksista. Tiedot näkyvät käyttötarkoituksella Ansiopäiväraha ja vuorottelukorvaus.
Työttömyyskassan työntekijä näkee vireilläolo-, ratkaisu- ja maksutietoja seuraavista Kelan etuuksista:
- Opintoetuudet
- Erityishoitoraha
- Vanhempainpäivärahat
- Työttömyysetuudet
- Kuntoutusrahat
- Kansaneläkkeet
- Takuueläke
- Lastenhoidon tuet
- Sairauspäivärahat
- 16 vuotta täyttäneen vammaistuki
Lisäksi työttömyyskassan työntekijä näkee tiedot asiakkaan kuulumisesta Suomen sosiaaliturvaan ja asiakkaalle myönnetyistä työeläkkeistä.
Työttömyyskassan työntekijän tiedonsaantioikeus perustuu työttömyysturvalakiin (1290/2002) 13 luku 1 § ja 5§.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta ja vakuutusoikeus
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan (SAMU) ja vakuutusoikeuden (Vako) työntekijä voi käyttää Kelmua Suomi.fi-valtuudella Etuustietojen katselu ja maksuvaatimusten rekisteröinti.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden työntekijöillä on laajat oikeudet saada tietoa asiakkaan etuuksista. Tiedot näkyvät käyttötarkoituksella Valitukset ja poistot.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden työntekijät näkevät Kelmusta vireillä olo -tiedot, ratkaisutiedot, maksutiedot ja takaisinperintätiedot Kelan etuuksista.
Lisäksi he näkevät tiedot asiakkaan kuulumisesta Suomen sosiaaliturvan piiriin ja asiakkaalle myönnetyistä työeläkkeistä.
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunnalle ja vakuutusoikeudelle tehtävistä ja tiedonsaantioikeuksista on säädetty useissa eri etuuslaeissa.