Näin tilaat taksin

Tilaa taksi keskitetystä tilausnumerosta. Saat matkakorvauksen heti taksissa ja vältyt korotetulta omavastuulta.

Tee tilaus viimeistään matkaa edeltävänä päivänä klo 14.00 mennessä. Tilaa matka tästä numerosta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä.

Voit tilata yhdellä tilauspuhelulla kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle. Jos tiedossasi on käyntiluontoinen matka, voit tilata sen meno-paluumatkana. Tällöin sinun tulee osata arvioida lähtöaika paluumatkalle.

Kotiutuessasi voit pyytää terveydenhuollosta paluumatkallesi oman kotikuntasi taksin. Kotikunnan taksia ei välitetä, jos matkasi voidaan yhdistää samaan aikaan, samaan suuntaan lähtevään toiseen kuljetukseen.

Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi ennen matkan alkamista.

Jos tilaamasi taksi ei saavu  tilauspuhelussa sovittuna aikana, soita uudelleen keskitettyyn tilausnumeroon. Muista kuitenkin, että kotiuttamisen yhteydessä voit joutua odottamaan taksia jopa tunnin.

Jos tilaat matkasi muualta kuin keskitetystä tilausnumerosta, sinun täytyy maksaa itse matkan koko hinta ja voit hakea korvausta jälkikäteen Kelasta. Omavastuuosuutesi yhteen suuntaan tehdystä matkasta on tällöin 50 euroa. Tämä omavastuuosuus ei kerrytä vuotuista omavastuuosuutta. Se peritään myös, vaikka vuotuinen omavastuuosuutesi olisi täyttynyt.

Vakiotaksiasiakkaat

Jos sinulla on oikeus käyttää vakiotaksia, tilaa matka suoraan valitsemaltasi taksiautoilijalta.

Sovi matkastasi hyvissä ajoin etukäteen. Vakiotaksin kuljettaja ilmoittaa matkaasi liittyvät tiedot tilausvälityskeskukselle. Tilaa myös äkillinen matka suoraan vakiotaksilta.

Jos tilaat itse taksin keskitetystä tilausnumerosta, matkatilaustasi ei välitetä valitsemallesi vakiotaksille vaan lähimmälle vapaalle taksille.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata matkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot tulee ensimmäisellä tilauskerralla soittaa kuitenkin keskitettyyn tilausnumeroon. Tämän puhelun yhteydessä annetaan ohjeet tulevien matkojen tilaamisesta tekstiviestillä. Muista ilmoittaa tilauksessasi myös mahdollinen opaskoira tai muu apuvälineesi, jos tarvitset sitä matkoillasi.

Taksien tilausnumerot

Tilauspuhelu on maksullinen. Puhelun hinta vaihtelee alueittain. Jonotus on maksuton. Tilausvälityskeskus määrittää puhelun hinnan. Palvelumaksulla katetaan osa tilauspalvelun kustannuksista.

Sairaanhoitopiiri Taksin tilausnumero
Etelä-Pohjanmaa 0100 860 01 (1,41 € + pvm)
Etelä- ja Itä-Savo 0601 10 003 (1,67 € + pvm)
Etelä-Karjala 0200 60 123 (1,67 € + pvm)
Helsinki ja Uusimaa 0100 84 000 (suomi, 1,74 € + pvm)
0100 84 001 (ruotsi, 1,74 € + pvm)
Kainuu 0600 398 008 (1,17 € + pvm)
Kanta-Häme (03) 106 25 300 (1,49 € + pvm)
Keski-Pohjanmaa 0100 85 444 (suomi, 1,42 € + pvm)
0100 86 444 (ruotsi, 1,42 € + pvm)
Keski-Suomi 0100 876 50 (1,25 € + pvm)
Kymenlaakso 0100 84 299 (1,67 € + pvm)
Lappi ja Länsi-Pohja 0200 99 000 (1,17 € + pvm)
Pirkanmaa 0100 84 488 (1,42 € + pvm)
Pohjois-Karjala 0200 200 55 (1,41 € + pvm)
Pohjois-Pohjanmaa 0100 865 00 (1,25 € + pvm)
Pohjois-Savo 0200 200 50 (1,34 € + pvm)
Päijät-Häme 0601 100 60 (1,67 € + pvm)
Satakunta 0600 309 666 (1,67 € + pvm)
Vaasa 0600 399 411 (1,49 € + pvm)
Varsinais-Suomi (02) 106 00 60 (suomi, 1,17 € + pvm)
(02) 106 06 00 (ruotsi,  1,17 € + pvm)

Kun soitat keskitettyyn tilausnumeroon, sinulta kysytään seuraavia matkan järjestämiseen ja korvaamiseen liittyviä tietoja:

  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää (esim. sairaala)
  • kellonaika, jolloin sinun tulee olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdolliset apuvälineet
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Tilauspuhelussa ilmoitetaan, mihin aikaan auto noutaa sinut. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia.

Jos tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai matkasi peruuntuu, ilmoita asiasta viipymättä keskitettyyn tilausnumeroon. Kela ei korvaa peruuntuneita tilauksia. Autoilija voi periä matkan kustannukset matkan tilaajalta, jos peruuntumisesta ei ole ilmoitettu keskitettyyn tilausnumeroon.

Tilauspuhelut nauhoitetaan palvelun laadun kehittämiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa jälkikäteen tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja matkakorvauksen käsittelyyn Kelassa. Henkilötietolaissa tarkoitettu tietojen rekisterinpitäjä on Kela.

Näin tilaat taksin – pikaohje eri alueilla (pdf)

Palautteet

Jos haluat antaa palautetta matkan tilaamiseen liittyvistä asioista, anna palaute suoraan taksien tilausvälityskeskuksen internetsivujen kautta. Palautetta matkojen korvaamiseen liittyvistä asioista voit antaa Kelan palautelomakkeella.
 

Viimeksi muokattu 30.11.2016
Sivu päivitetty 1.12.2016