Kela palvelee kumppaneita kesälläkin – kesälomat voivat kuitenkin vaikuttaa palvelun saatavuuteen
Kelan viranomaislinja on kesällä avoinna normaalisti, mutta kesälomat voivat vaikuttaa neuvontapalvelun saatavuuteen. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi. Sosiaalihuollon ammattilaiset voivat toimittaa Kelaan toimeentulotukeen liittyviä hakemuksia, liitteitä ja lausuntoja etuustietopalvelu Kelmussa.
Kelan viranomaislinja on kesällä auki normaalisti. Myös muut palvelunumerot kumppaneille ovat avoinna kesällä. Lisäksi yhteistyökumppanit voivat ottaa yhteyttä suojatulla sähköpostilla.
Kesälomien aikana palveluiden saatavuudessa voi kuitenkin olla vaihtelua ja ne voivat ruuhkautua. Aiempina vuosina ruuhkaa on ollut myös juhannusviikolla, kun moni kumppani on halunnut hoitaa asiat kuntoon ennen omaa kesälomaa. Puhelinpalvelussa aamun ensimmäiset tunnit ovat yleensä rauhallisia myös kesällä.
Sosiaalihuollon ammattilaiset voivat toimittaa Kelaan toimeentulotukeen liittyviä hakemuksia, liitteitä ja lausuntoja etuustietopalvelu Kelmussa.
Kelan neuvonta yhteistyökumppaneille kesällä 2025
- Viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235. Kiireelliseen toimeentulotukeen liittyvissä asioissa palvelua saa klo 9–16.
- Lääkärilinjan aukioloaika muuttuu 2.6. Kelan asiantuntijalääkärit vastaavat lääkäreiden kysymyksiin jatkossa ti‒to klo 12‒15 numerossa 020 371 015.
- Valtakunnallinen apteekkien puhelinpalvelu palvelee ma–pe klo 9–16 numerossa 020 634 4581.
- Kiireettömissä asioissa neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla osoitteessa kumppanit.neuvonta@kela.fi.
- Juhannusaattona pe 20.6.2025 palvelut ovat kiinni. Lääkärilinja on kiinni myös torstaina 19.6.
Tarkista kaikki kumppaneiden palvelunumerot ja palvelujen aukioloajat kela.fistä.
Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesällä
Henkilöasiakkaiden kannattaa kesälläkin hoitaa Kela-asiat OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Jos asiakkaasi tarvitsevat Kela-asioissa neuvontaa, voit
- ohjata asiakkaasi soittamaan Kelan puhelinpalveluun
- ohjata asiakkaasi jättämään soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa
- varata asiakkaallesi ajan Kelan puhelinpalveluun
- ohjata asiakkaasi Kelan palvelupisteeseen
- ohjata asiakkaasi kunnan asiointipisteeseen tai muuhun toimipisteeseen, jossa on Kelan etäpalvelu.
Kun varaat asiakkaalle puhelinajan, Kelan asiantuntija soittaa hänelle sovittuna ajankohtana eikä puhelu maksa mitään. Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, varaa hänelle puhelinaika, johon sisältyy tulkkaus.
Tutustu ohjeeseen ja varaa puhelinaika asiakkaallesi.
Kelan palvelupisteiden ja kuntien asiointipisteiden ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/tule-kaymaan. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2025 (pdf).
Lue lisää:
Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin ja muihin palveluihin
Pysy ajan tasalla Kela-asioista
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat työsi tueksi ajankohtaista tietoa Kelan tuista, palveluista ja niihin liittyvistä muutoksista.