Tule käymään Kelassa | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Tule käymään

Voit asioida missä tahansa Kelan palvelupisteessä tai asiointipisteessä.

Kelan palvelupisteisiin ei voi soittaa. Puhelimitse palvelemme asiakkaita elämäntilannekohtaisissa palvelunumeroissa.

Joissakin palvelupisteissä voi asioida vain ajanvarauksella. Voit varata ajan soittamalla elämäntilannekohtaiseen palvelunumeroon.

Kun asioit Kelan palvelupisteessä, tarvitset henkilötodistuksen, kuten ajokortin tai passin. Jos hoidat toisen henkilön asiaa, tarvitset oman henkilötodistuksesi lisäksi yksilöidyn valtakirjan tältä henkilöltä.

Kelan palvelupisteessä saat henkilökohtaista neuvontaa kaikissa Kela-asioissa. Tarvittaessa sinulle voidaan varata aika puhelinpalveluun tai uusi aika palvelupisteeseen. Palvelupisteessä sinua palvelevat Kelan työntekijät.

Asiointipisteessä voit asioida Kelan lisäksi kunnan ja useiden muiden viranomaisten kanssa. Sieltä saat Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä sekä yleistä opastusta Kelan etuuksien hakemisesta ja verkkopalvelujen käytöstä. Voit myös jättää hakemuksen. Asiointipisteessä sinua auttavat kunnan työntekijät.

Jos sinulla on mukana tunnistautumisväline eli verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne, voit hoitaa Kela-asiat palvelupisteen tai asiointipisteen asiakastietokoneella.

Voit tulla palvelupisteisiin ja asiointipisteisiin opaskoiran kanssa.

Palvelupisteet maakunnittain

Alta löydät Kelan omat palvelupisteet maakunnittain. Asiointipisteiden tiedot löydät Suomi.fi-palvelusta.

Sivu päivitetty 22.2.2024