FPA påminner om att FPA-anställda inte gör hembesök
En bedragare som utgav sig för att vara anställd vid FPA har dykt upp hemma hos en kund och frågat efter uppgifter om boende och FPA-förmåner. FPA-anställda gör inte hembesök. Bedrägeriförsök bör anmälas direkt till polisen.
FPA har fått veta om ett fall i Södra Karelen där en bedragare som uppgett sig vara anställd vid FPA har dykt upp hemma hos en äldre kund och frågat efter uppgifter om hens boende och förmåner. FPA vill påminna om att FPA-anställda inte gör hembesök och att de aldrig ringer på hos någon för att fråga efter uppgifter.
– Om en person kommer hem till dig och säger att hen är anställd vid FPA och frågar efter dina personuppgifter, är det alltid fråga om en bluff. Man ska inte ge några som helst uppgifter till en sådan person utan i stället lägga märke till gärningspersonens signalement och meddela det som skett till polisen och till FPA, säger Sami Niinikorpi som är säkerhetsdirektör vid FPA.
Hittills har FPA fått veta om ett sådant här fall men det är möjligt att flera personer har utsatts för bedrägeriförsöket.
– Särskilt då det gäller äldre släktingar och bekanta är det bra att påminna dem om att det alltid lönar sig att förhålla sig skeptiskt till okända personer som plötsligt ringer på dörren och frågar efter uppgifter, säger Niinikorpi.
Nätfiske fortsättningsvis vanligt på nätet
På nätet förekommer hela tiden olika slags bluffar där bedragaren utger sig för att vara från FPA eller Kanta-tjänsterna och försöker få reda på kunders personuppgifter eller bankuppgifter. En kund kan till exempel få ett e-postmeddelande eller sms där hen uppmanas att agera snabbt. En länk i meddelandet kan leda till en bluffsida där inmatade uppgifter hamnar i händerna på cyberbrottslingar. Bedrägeriförsök kan också ske per telefon eller via sociala medier.
FPA ber aldrig om din personbeteckning, dina bankuppgifter eller andra känsliga uppgifter per e-post eller sms. Det enda sättet att tryggt logga in i e-tjänsten MittFPA är att direkt skriva in adressen www.fpa.fi i webbläsaren.
– Bedragarna hittar ständigt på nya sätt att lura människor, men man kommer långt med tålamod och försiktighet. På nätet lönar det sig alltid att fundera en stund innan man klickar på en länk eller matar in personuppgifter. Det lönar sig aldrig att ge sina personuppgifter till någon annan om man inte är bergsäker på vem personen som kontaktat en är och vad hen vill, påminner Sami Niinikorpi.
Gör så här om du misstänker att du har råkat ut för ett försök till nätfiske
Om du har hamnat på en tvivelaktig webbplats eller fått ett meddelande där du ombes lämna personuppgifter eller logga in, gör så här:
- Gör inget förhastat. Om någon kontaktar dig oväntat, stanna alltid upp och tänk dig för innan du agerar.
- Klicka inte på länkar i meddelandet eller på webbplatsen.
- Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i fält som anges.
- Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du genast kontakta bankens kundservice. Gör därefter en polisanmälan.
- Om du misstänker att dina personuppgifter har hamnat i fel händer, se anvisningarna i tjänsten Suomi.fi: Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut (suomi.fi).
- Om du får ett tvivelaktigt meddelande som ser ut att komma från FPA ska du anmäla det till adressen tekninentuki@kela.fi.