Sköt dina ärenden tryggt i MittFPA | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Servicearbeten i MittFPA 12.8 kl. 6–10 Läs mer

Sköt dina ärenden tryggt i MittFPA

Det är tryggt att sköta ärenden i FPA:s e-tjänst MittFPA. Det är också behändigt att sköta dem i e-tjänsten. När du gör en ansökan eller skickar in bilagor i MittFPA får vi dem genast. Logga in i MittFPA på fpa.fi.

Så här loggar du in i MittFPA på ett säkert sätt

  1. Skriv fpa.fi i webbläsarens adressfält.
    • Logga inte in i MittFPA via en länk i ett e-postmeddelande eller via resultat från en sökmotor på nätet.
  2. På webbplatsen fpa.fi kan du logga in i MittFPA genom att trycka på knappen Logga in – MittFPA.
  3. Du styrs vidare till Suomi.fi-identifikation. Välj hur du vill identifiera dig, till exempel med nätbankskoder eller mobilcertifikat, och identifiera dig i MittFPA.
    • Om du loggar in med nätbankskoder kan Andelsbanken (OP) visas som tjänsteleverantör. Om du loggar in med mobilcertifikat kan Telia visas som tjänsteleverantör.
    • Läs mer om identifikation.
  4. Skriv in den information som begärs, kontrollera den och tryck på Fortsätt så kommer du till MittFPA.

Logga ut när du slutar använda MittFPA.

Så här loggar du ut från MittFPA

  1. Tryck på knappen Logga ut när du slutar använda MittFPA.
  2. Rensa sedan din webbläsares sidhistorik och töm cacheminnet.
  3. Stäng alla öppna webbläsarfönster.

På så sätt säkerställer du att eventuella andra användare av samma enhet inte kan se dina uppgifter.

Kom ihåg

Du kan spara webbplatsen fpa.fi i din webbläsares bokmärken eller favoriter.

  • Detta gör du i webbläsarens adressfält. På så sätt kan du gå direkt till webbplatsen med ett enda klick utan att behöva skriva in addressen.

Se till att din utrustning är säker.

 

Se upp för bedrägerier

Vanliga frågor om säker användning av MittFPA

När du loggar in i MittFPA omdirigeras du till Suomi.fi-identifiering. Om du inte lyckas identifiera dig, gör så här:

  • Töm din webbläsares cacheminne och försök logga in på nytt. Du kan också försöka använda tjänsten med en annan webbläsare.
  • Testa om du kan logga in i någon annan tjänst som använder Suomi.fi-identifiering (t.ex. MittKanta eller MinSkatt).
  • Testa att använda tjänsten med en annan enhet.
  • Testa att logga in med ett annat identifieringssätt (nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort), om det är möjligt.

Du kan få hjälp med identifieringen på Suomi.fi hos Medborgarrådgivningen: tfn 0295 000 (måndag–fredag kl. 8–21, lördag kl. 9–15)

Om du har nätbankskoder men ändå inte lyckas identifiera dig i olika offentliga e-tjänster, kan det hända att du saknar en extra e-identifiering som ska fogas till bankkoden. Ta kontakt med din bank.

  1. Om du använder en dator som används också av andra personer och den föregående användaren har lämnat webbläsaren öppen, ska du alltid starta om webbläsaren.
  2. Avsluta alltid användningen av e-tjänsten genom att klicka på Logga ut.
  3. Töm cacheminnet och webbhistoriken innan du stänger webbläsaren eller slutar använda datorn.
  4. Stäng alla fönster i webbläsaren.

Ibland kan det förekomma serviceavbrott i MittFPA, och då kan tjänsten inte användas. Försök logga in i tjänsten på nytt om en stund.

Kontrollera också att din dataförbindelse fungerar. Det kan du göra till exempel genom att försöka använda andra e-tjänster. FPA ansvarar inte för dataförbindelsernas funktion eller deras inverkan på e-tjänsten.

Läs mer

Senast ändrad 11.8.2025