Information om bedrägerier
Många bluffmeddelanden som styr till kriminellas webbsidor skickas i MittFPA:s namn. Om någon kontaktar dig oväntat, stanna alltid upp och tänk dig för innan du agerar. Var uppmärksam och dela information om nätbedrägerier även till dina närstående.
Bluffmeddelandena försöker lura dig att lämna ut till exempel din personbeteckning eller dina bankkoder, eller betalkortsuppgifter. Man kan stöta på bedrägerier i e-postmeddelanden, sms eller sökmotorer. Bedragare kan också kontakta folk per telefon, i sociala medier eller med WhatsApp-meddelanden.
Kom ihåg följande när du använder MittFPA:
- Använd inte länkar i sökmotorer utan skriv själv fpa.fi i webbläsarens adressfält. Från fpa.fi kan du tryggt logga in i MittFPA.
- Tryck på Logga ut när du slutar använda MittFPA.
- Rensa sedan din webbläsares sidhistorik och töm cacheminnet. Stäng alla öppna webbläsarfönster.
Läs mer om hur du tryggt loggar in i MittFPA.
Känn igen bedrägerier
Innehållet i bluffmeddelanden varierar, men ofta ber man dig att snabbt logga in i MittFPA.
Bedragaren kan till exempel påstå att
- dina uppgifter äventyras eller dina förmåner inte kan betalas ut om du inte snabbt uppdaterar dina uppgifter
- hen innehar känsligt material om dig
- du har fått en oväntad möjlighet att förtjäna pengar
- en förfallen faktura går till utsökning om den inte betalas.
Var dessutom uppmärksam på följande:
- Utseende: Ett bluffmeddelande kan se trovärdigt och pålitligt ut. Ett bluffmeddelande eller en bluffwebbsida kan ha FPA:s logotyp eller annat bildmaterial från FPA.
- Innehåll: I bluffmeddelanden uppmanas du ofta att agera snabbt. Meddelandena innehåller skrämmande varningar om att något otrevligt kommer att hända om du inte agerar snabbt. Var också på din vakt om du får ett överraskande erbjudande eller om du blir lovad pengar eller andra förmåner.
- Kanal: Du kan stöta på bedrägerier till exempel via e-post, sökmotorer eller sociala medier. Du kan också råka ut för bluffsamtal eller falska sms.
- Detaljer: Bluffmeddelanden och bluffsidor kan se mycket äkta ut. Det kan till exempel bara skilja ett tecken mellan en äkta och en förfalskad webbadress eller avsändare. Artificiell intelligens används allt mer i bedrägerier och det gör att bluffmeddelanden ser allt mer trovärdiga ut.
Vi skickar inga länkar till våra kunder – ge inte dina uppgifter till utomstående
FPA och MittFPA skickar inte länkar för inloggning till kunderna via sms eller e-post.
FPA ber aldrig om din personbeteckning, dina bankuppgifter eller andra känsliga uppgifter per e-post eller sms. Skicka aldrig sådana uppgifter via e-post, sms eller sociala medier.
MittFPA kan endast användas i webbläsare. Det finns ingen separat mobilapp för MittFPA.
Vad ska man göra om man hamnar på en webbplats som verkar opålitlig?
Om du har hamnat på en tvivelaktig webbplats eller fått ett meddelande där du ombes lämna personuppgifter eller logga in, gör så här:
- Gör inget förhastat. Om någon kontaktar dig oväntat, stanna alltid upp och tänk dig för innan du agerar.
- Klicka inte på länkar i meddelandet eller på webbplatsen.
- Svara inte på meddelandet och skriv inte in dina uppgifter i fält som anges.
- Om du får ett tvivelaktigt meddelande som ser ut att komma från FPA ska du anmäla det till adressen tekninentuki@kela.fi.
Vad ska man göra om man misstänker att man har gett sina uppgifter till en bedragare?
Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta bankens kundservice. Gör därefter en polisanmälan.
Om du misstänker att dina personuppgifter har hamnat i fel händer, se anvisningarna i tjänsten Suomi.fi: Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut (suomi.fi)
Ta hand om dig själv och dina närstående
Du kan också hjälpa dina närstående genom att dela information om nätbedrägerier och ge råd om hur man använder MittFPA på ett säkert sätt. Kom ändå ihåg att var och en själv måste använda sina egna koder och inte ge dem till någon annan.
Vem som helst kan råka ut för försök till nätfiske. Var alltid på din vakt när du använder e-tjänster.