Så här betjänar FPA sina samarbetspartner kring jul och nyår
Kring årsskiftet har de flesta av FPA:s telefontjänster för samarbetspartner öppet som vanligt. Läkarlinjen är stängd 27–29.12.2023. Det kan uppstå köer till telefontjänsterna.
Med undantag för läkarlinjen har FPA:s telefontjänster för samarbetspartner öppet som vanligt kring jul och nyår. Tjänsterna är stängda på självständighetsdagen 6.12, juldagen 25.12 och annandag jul 26.12 samt på nyårsdagen 1.1.2024.
Det kan dock uppstå köer till telefontjänsterna kring årsskiftet. I allmänna frågor får FPA:s samarbetspartner rådgivning via chatten vardagar kl. 9–15.
Telefontjänster för samarbetspartner – öppettider kring jul och nyår
FPA:s telefontjänster för samarbetspartner har öppet 27–29.12.2023 och 2–5.1.2024 enligt följande:
- Myndighetslinjen kl. 9–15 på numret 020 692 239
- Läkarlinjen är stängd 27–29.12; efter årsskiftet betjänar läkarlinjen samarbetspartner kl. 12–15 på numret 020 371 015
- Regionala servicenummer för apoteken kl. 9–16
- Regionala servicenummer i ärenden som gäller utkomststöd för socialväsendet och serviceproducenter kl. 9–12
- I brådskande kundsituationer kl. 9–16
- Förfrågningar från den offentliga hälso- och sjukvården måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 635 1808
Kontrollera öppettiderna för alla telefontjänster på fpa.fi.
Förmånsdatatjänsten Kelmu fungerar normalt
I förmånsdatatjänsten Kelmu kan en yrkesperson som sköter ett kundärende till exempel kontrollera uppgifter om kundens förmåner. Tjänsten är avsedd för personer som har en lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA.
Med tjänstens nya funktion för att skicka handlingar kan en anställd inom socialservicen på kundens begäran skicka handlingar som hänför sig till det grundläggande utkomststödet till FPA.
Om man som anställd inom ett välfärdsområde eller en kommun har problem med inloggningen eller inte får fram någon uppgift ska man först kontrollera att man har den Suomi.fi-fullmakt som behövs. Läs anvisningarna:
- Förmånsdatatjänsten Kelmu: fullmakter som behövs och uppgifter som visas (pdf)
- Vilka fullmakter behövs? (pdf)
- Så här kontrollerar Kelmu-användare sina fullmakter (pdf)
I andra problemsituationer som gäller Kelmu kan man kontakta FPA:s kundsupport per e-post på adressen tekniikkatuki@kela.fi.
Samarbetspartner kan boka telefontider för sina kunder
FPA:s samarbetspartner kan boka telefontider för sina kunder på nätet eller per telefon, exempelvis om kundens situation är komplicerad eller om det finns många ärenden som behöver redas ut. Meddela gärna i samband med bokningen om kunden behöver tolkning. Läs här hur du bokar telefontid för din kund.
Vi önskar våra samarbetspartner en fridfull jul och ett gott nytt år 2024!