Sommaren för med sig ändringar i öppettiderna för FPA:s serviceställen | FPAGå till innehållet
Meddelande

Sommaren för med sig ändringar i öppettiderna för FPA:s serviceställen

Publicerad 25.5.2023

Också på sommaren lönar det sig att sköta FPA-ärenden i e-tjänsten Mitt FPA eller per telefon. Många av FPA:s serviceställen har ändrade öppettider på sommaren och vi övergår till de nya öppettiderna från 29.5.2023.

Du kan sköta de flesta FPA-ärenden på nätet: ansöka om förmåner, kontrollera beslut, se när förmånen betalas ut, skicka in bilagor och skicka meddelanden till FPA. På FPA:s webbplats ger chatbotten råd i frågor som gäller bl.a. barnfamiljer, studerande, utkomststödet och allmänt bostadsbidrag. FPA betjänar kunderna även på Facebook och Instagram.

Om du inte hittar svar på din fråga på nätet kan du ringa FPA:s telefontjänst. Telefontjänsten är öppen från måndag till fredag kl. 9–16 också på sommaren. Per telefon kan du sköta samma personliga ärenden som vid ett besök på ett serviceställe. Det finns skilda kundservicenummer för olika livssituationer. Om du inte hittar ett lämpligt nummer kan du ringa vilket som helst av numren.

Det går också att boka tid för kundbetjäning per telefon. Då ringer FPA till kunden. Man kan boka en telefontid på nätet eller genom att ringa vilket som helst av kundservicenumren.

Service på de samiska språken på sommaren

Telefonservice och service på distans på nordsamiska ges hela sommaren vardagar kl. 9‒11 på numret 020 634 2894. Telefonservice och service på distans på skoltsamiska ges vardagar kl. 9‒11 på numret 020 634 4795 (stängd 10.7.–4.8.). Service på enaresamiska ges genom tolkning. Samiskspråkiga kunder kan skicka en kontaktbegäran per e-post till adressen saame@kela.fi. Närmare information om FPA:s tjänster på de samiska språken finns på www.kela.fi/saame.

Förändringar i serviceställenas öppettider från 29.5.2023

Många av FPA:s serviceställen har ändrade öppettider på sommaren. Sommaröppettiderna tas i bruk från 29.5.2023 och upphör senast 30.9.2023.
Serviceställena i centrum av de större städerna har öppet normalt eller nästan normalt. När det gäller de mindre serviceställena är förändringarna större. Det lönar sig att kontrollera serviceställenas öppettider på www.suomi.fi.

Hur kan jag sköta mina FPA-ärenden om det inte går att göra det på nätet eller per telefon och det närmaste servicestället är stängt?

På många orter har myndigheterna ett gemensamt serviceställe som ger allmänna råd i FPA-ärenden. Råd i FPA-ärenden får du också till exempel vid Navigatorerna, på Närtorgen och vid servicecenter. På många orter har FPA dessutom distansservice, dvs. en dator via vilken du får bild- och ljudkontakt till en FPA-sakkunnig. Distansservicen motsvarar servicen vid FPA:s egna serviceställen. På www.suomi.fi kan du kontrollera var det närmaste stället finns.

Du kan också kontakta din hemkommuns socialtjänst, handikappservice eller hälso- och sjukvården. Du kan till exempel få hjälp med att boka en tid för kundbetjäning per telefon. När en tid för kundbetjäning per telefon bokas för dig ringer en FPA-sakkunnig upp dig vid överenskommen tidpunkt. Samtalet är gratis.

Det lönar sig att skicka papperspost till FPA på adressen Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.

Serviceställenas öppettider från 29.5.2023 

Närmare information för kunder

Senast ändrad 25.5.2023