Ansöka om förmåner i inkomsregistret
Arbetsgivaren kan ansöka om följande förmåner via inkomstregistret:
- sjukdagpenning
- partiell sjukdagpenning
- rehabiliteringspenning
- föräldradagpenningar
- familjeledighetsersättning
- semesterkostnadsersättning.
För ansökan via inkomstregistret måste organisationen ha tillgång till ett löneprogram med vilket man kan anmäla frånvarouppgifter till inkomstregistret.
Innan förmåner söks via inkomstregistret måste arbetsgivaren avstå från beslut i pappersform och meddela ett bankkontonummer i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Organisationens ansvariga person eller en person som har följande Suomi.fi-fullmakter kan avstå från beslut i pappersform och meddela kontonumret:
- Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande
- Meddela kontonummer för utbetalning av förmåner i samband med anställningsförhållande.
Du får ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden när du loggar in i e-tjänsten
När du från och med 12.5.2025 loggar in i den offentliga förvaltningens e-tjänster får du ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Vänligen notera att Suomi.fi-meddelandena endast är avsedda för personlig myndighetspost. Om du aktiverar meddelandena ska du ange din personliga e-postadress.
Elektroniska beslut
Förmånsbeslutet kan läsas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. FPA skickar ett meddelande per e-post om beslut som kommit till Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. FPA skickar inte beslut i pappersform per post gällande ansökningar som gjorts via inkomstregistret.
För att kunna se beslutsuppgifter i e-tjänsten måste man ha den för ändamålet avsedda fullmakten Granska uppgifter gällande förmånsbeslut i anslutning till anställningsförhållande.