Ansöka om förmåner i inkomsregistret | Arbetsgivare | FPAGå till innehållet

Avbrott i e-tjänsterna 18.9 kl. 6–8 Läs mer

Ansöka om förmåner i inkomsregistret

Arbetsgivaren kan ansöka om följande förmåner via inkomstregistret: 

  • sjukdagpenning 
  • partiell sjukdagpenning 
  • rehabiliteringspenning 
  • föräldradagpenningar 
  • familjeledighetsersättning 
  • semesterkostnadsersättning. 

För ansökan via inkomstregistret måste organisationen ha tillgång till ett löneprogram med vilket man kan anmäla frånvarouppgifter till inkomstregistret. 

Innan förmåner söks via inkomstregistret måste arbetsgivaren avstå fr��n beslut i pappersform och meddela ett bankkontonummer i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Organisationens ansvariga person eller en person som har följande Suomi.fi-fullmakter kan avstå från beslut i pappersform och meddela kontonumret: 

Elektroniska beslut 

Förmånsbeslutet kan läsas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. FPA skickar ett meddelande per e-post om beslut som kommit till Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. FPA skickar inte beslut i pappersform per post gällande ansökningar som gjorts via inkomstregistret. 

För att kunna se beslutsuppgifter i e-tjänsten måste man ha den för ändamålet avsedda fullmakten Granska uppgifter gällande förmånsbeslut i anslutning till anställningsförhållande.

Numera tar det bara ett par minuter att göra en FPA-ansökan

Palkeet rapporterar löneuppgifter om ämbetsverkens cirka 80 000 tjänstemän och arbetstagare via inkomstregistret. Inkomstregistret underlättar även ärendehanteringen med FPA.

Läs mer (mittiallt.fi)

Läs mer

undefined Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret 

Arbetsgivare kan enkelt ansöka om FPA-förmåner i inkomstregistret 

Här ger vi anvisningar om hur du ansöker om FPA-förmåner i inkomstregistret.

Läs mer
Senast ändrad 17.9.2025