Arbetsgivare som ansöker om förmåner med eSARA-filer som skickas via Ilmoitin.fi måste snart övergå till att ansöka om förmåner i inkomstregistret, eftersom användningen av eSARA-filer upphör 30.9.2025. Vi rekommenderar särskilt stora arbetsgivare som har många FPA-ärenden att ansöka i inkomstregistret
I inkomstregistret kan arbetsgivaren enkelt ansöka om FPA-förmåner med hjälp av sitt eget löneprogram. Ansökningsprocessen är till stor del automatiserad och det går att skicka många ansökningar på en gång.
Vi rekommenderar att ansökningarna görs separat från de egentliga löneanmälningarna. När de uppgifter som behövs för ansökan lämnas på separata anmälningar kan inkomstuppgifterna korrigeras eller makuleras utan att det påverkar ansökningarna. Man undviker också en situation där en ansökan om ersättning av misstag skulle kunna lämnas in på nytt till FPA.
Ansökan kan göras i samband med löneanmälan förutsatt att ansökan genereras korrekt av löneprogrammet, dvs. så att inga onödiga ansökningar skickas till FPA.
Vilka uppgifter som är obligatoriska beror på vilken förmån arbetsgivaren ansöker om. För att kunna göra en ansökan via inkomstregistret måste åtminstone uppgifter om anställning och frånvaro finnas på löneanmälan. Läs mer om vilka uppgifter som behövs för ansökan (skatt.fi).
Utöver den ansökan som görs i inkomstregistret behöver FPA ofta tilläggsutredningar för att avgöra rätten till förmånen. De vanligaste tilläggsutredningarna vi behöver av arbetsgivarna är
- läkarintyg för sjukdagpenning eller partiell sjukdagdagpenning
- uppgifter om deltidsarbete för partiell sjukdagpenning
- uppgifter om arbetsförhållande för särskild graviditetspenning.
Dessa utredningar kan lämnas in till FPA via dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Alternativt kan arbetsgivaren skicka dem med skyddad e-post eller post.
I de flesta fall är det inte nödvändigt att skriva några tilläggsuppgifter här.
Ansökan görs genom en ny anmälan från och med dagen efter utgången av den föregående perioden av avlönad frånvaro.
Exempel på anmälan om frånvarotid och lönebelopp för avlönad frånvaro
En arbetstagare är sjukledig 2.2.2025–22.2.2025
Arbetsgivaren ansöker om sjukdagpenning:
Orsak till frånvaro: Sjukdom
Frånvarotid: 2.2.2025–22.2.2025
Lönebelopp för avlönad frånvaro: 2 000 €
Arbetstagarens sjukledighet fortsätter till 14.3.2025
Arbetsgivaren ansöker om sjukdagpenning:
Orsak till frånvaro: Sjukdom
Frånvarotid: 23.2.2025–14.3.2025
Lönebelopp för avlönad frånvaro: 1 900 €
Datumet anges om arbetsgivaren vet att arbetstagarens avlönade frånvaro fortsätter av samma orsak.
Exempel på när man anger ett datum vid ”Frånvaron fortsätter till
En arbetstagare blir sjukskriven 2.2.2025 och sjukledigheten pågår till 4.4.2025. Företagshälsovården skickar ett läkarintyg för samma tid elektroniskt till FPA.
Arbetsgivaren lämnar in ansökan om sjukdagpenning till inkomstregistret enligt följande:
Anmälan 1 till inkomstregistret 3.3.2025
Orsak till frånvaro: Sjukdom
Frånvarotid: 2.2.2025–28.2.2025
Lönebelopp för avlönad frånvaro: 2 600 €
Frånvaron fortsätter till: 4.4.2025
Anmälan 2 till inkomstregistret 3.4.2025
Orsak till frånvaro: Sjukdom
Frånvarotid: 1.3.2025–31.3.2025
Lönebelopp för avlönad frånvaro: 3 100 €
Frånvaron fortsätter till: 4.4.2025
Anmälan 3 till inkomstregistret 3.5.2025
Orsak till frånvaro: Sjukdom
Frånvarotid: 1.4.2025–4.4.2025
Lönebelopp för avlönad frånvaro: 400 €
Frånvaron fortsätter till: –
I anmälan 1 och 2 anges ett datum vid ”Frånvaron fortsätter till”, eftersom arbetsgivaren vet att den avlönade frånvaron kommer att fortsätta utan avbrott fram till 4.4.20225, men ännu inte kan anmäla lön för hela frånvarotiden.
I anmälan 3 anges inte längre datum, eftersom den avlönade frånvaron har upphört.
Om det är sannolikt att den oavbrutna frånvaron kommer att fortsätta, men arbetsgivaren ännu inte vet hur länge den fortgår, kan det datum fram till vilket arbetsgivaren är skyldig att betala lön för frånvaroperioden anges vid ”Frånvaron fortsätter till”.
Genom att meddela slutdatumet för den avlönade frånvaron säkerställer arbetsgivaren att FPA har uppgifter om rätt betalningsmottagare för dagpenningen. Om frånvaron fortsätter som oavlönad till exempel efter att skyldigheten att betala lön har upphört, betalar FPA ut dagpenningen till arbetstagaren själv.
Du hittar anvisningarna på inkomstregistrets webbplats under Frånvarouppgifter (skatt.fi). Tekniska anvisningar och annan teknisk dokumentation finns på inkomstregistrets webbplats Dokumentation (skatt.fi).
Du kan kontrollera ansökningar som skickats via inkomstregistret i dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Se tidigare skickade ansökningar. För tjänsten behövs Suomi.fi-fullmakten ”Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande”. Organisationens ansvarsperson, till exempel företagets verkställande direktör, kan granska ansökningarna utan Suomi.fi-fullmakt.
Arbetstagaren kan se arbetsgivarens ansökan i MittFPA.
I samband med att arbetsgivaren ger sitt samtycke måste man uppge en e-postadress till vilken FPA skickar meddelande om förmånsbesluten. Arbetsgivaren kan t.ex. uppge redovisningsbyråns e-postadress. E-postadressen ska uppdateras vid ändringar så att meddelandena från FPA kommer till rätt adress.
E-postadressen kan meddelas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Uppgifterna kan ändras under Uppdatera uppgifterna om arbetsgivaren.