Utlämnande av kunduppgifter till samarbetspartner | Samarbetspartner | FPAGå till innehållet

Utlämnande av kunduppgifter till samarbetspartner

Uppgifter om FPA:s kunder och deras förmåner är sekretessbelagda. FPA lämnar ut uppgifter om en kund till kunden själv. Uppgifter kan lämnas ut till en annan aktör endast om

  • kunden har gett sitt samtycke till FPA
  • mottagaren har lagstadgad rätt att få uppgifter.

Om du har lagstadgad rätt att få uppgifter kan du kontrollera uppgifter i förmånsdatatjänsten Kelmu eller i inkomstregistret.

Om du ringer FPA och begär sekretessbelagda uppgifter om din kund ska du motivera din begäran eller be din kund ge FPA sitt samtycke till att uppgifterna lämnas ut.

FPA ger kommunerna uppgifter om mottagare av hemvårdsstöd och utkomststöd

FPA ger via förmånsdatatjänsten Kelmu kommunerna en förteckning över de mottagare av hemvårdsstöd för vilka kommunen ska göra en bedömning av kundens kompetens och behov av integrationstjänster. Bedömningen ska göras för de mottagare av hemvårdsstöd vars första uppehållstillstånd har varit i kraft i mindre än tre år. Förteckningen från FPA inkluderar också medborgare i EU- och EES-länderna. FPA lämnar uppgifter om varje enskild person endast en gång.

För att kunna se uppgifterna behöver de anställda Suomi.fi-fullmakten Granskning av uppgifter om klienter inom integrationstjänsterna.

Uppgifterna är avsedda för att kunden ska kunna nås. Den som granskar uppgifterna behöver inte meddela FPA om kunden har nåtts. Du kan granska kundens förmånsuppgifter endast om du har lagstadgad rätt till det eller om kunden har gett sitt samtycke till det.

Läs mer om rätten att få uppgifter på sidan Utlämnande av kundens uppgifter till samarbetspartner

FPA meddelar via förmånsdatatjänsten Kelmu kommunerna om de invandrare som har fått grundläggande utkomststöd från FPA två månader i följd. Meddelande sänds om kunder vars första uppehållstillstånd har varit i kraft i mindre än tre år. Meddelande sänds också om medborgare i EU- och EES-länderna. FPA skickar dessa meddelanden en gång i veckan.

För att se meddelandena behöver de anställda Suomi.fi-fullmakten Granskning av uppgifter om klienter inom integrationstjänsterna.

Uppgifterna i meddelandena är avsedda för att kunden ska kunna nås. Den som granskar uppgifterna behöver inte meddela FPA om kunden har nåtts. Om du ska granska förmånsuppgifterna för en kund i förteckningen behöver du en lagstadgad rätt eller kundens samtycke.

Läs mer om rätten att få uppgifter på sidan Utlämnande av kundens uppgifter till samarbetspartner

Totalreformen av integrationslagen (KOTO24-reformen)

Lagstiftningen om integration reviderades vid ingången av år 2025. FPA:s förmåner och tjänster är också i fortsättningen en del av de integrationsfrämjande tjänsterna. I praktiken innebär det här att FPA i sina tjänster och i sin kommunikation beaktar personer som flyttat till Finland.

I och med reformen sammanför FPA uppgifterna om kundens uppehållstillstånd från Migri med uppgifterna om mottagare av stöd för hemvård av barn. FPA förmedlar uppgifter om mottagare av hemvårdsstöd som har varit i Finland i mindre än tre år till kommunerna via FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu.

Den reviderade integrationslagen innehåller också mer specifika bestämmelser än tidigare om i vilka situationer kommuner, välfärdsområden och arbetskraftsmyndigheter har rätt att få uppgifter om kunder.

FPA kan lämna ut uppgifter om kunder endast i vissa situationer

FPA kan lämna ut uppgifter om en kund till kommunen och sysselsättningstjänsterna endast om välfärdsområdet har ombetts delta i bedömningen av kundens kompetens och behov av integrationstjänster samt i utarbetandet av en integrationsplan. I dessa fall har välfärdsområdet också rätt till information enligt integrationslagen. Uppgifter kan inte fås för uppföljning och revidering av integrationsplanen.

Du kan granska kundens förmånsuppgifter i Kelmu endast om du har lagstadgad rätt till det.

Kunden kan ge sitt samtycke till att FPA också i andra situationer lämnar ut uppgifter om kunden till anställda vid kommunen och sysselsättningstjänsterna. Samtycket kan ges antingen muntligt eller skriftligt. Ett muntligt samtycke gäller alltid endast ett ärende åt gången och det ska ges under servicesituationen. Skriftligt samtycke till utlämnande av uppgifter kan ges med blanketten Samtycke till utbyte och behandling av personuppgifter Y 100r (pdf).

Läs också anvisningen Vad ska du berätta för kunden när du ber hen ge sitt samtycke?

Senast ändrad 25.4.2025