Stöd för kundvägledning och utbildningar för samarbetspartner
Kunden kan sköta sina FPA-ärenden på finska, svenska, engelska eller samiska. Vi kan beställa en tolk till kunden (Privatpersoner) om kunden och FPA inte har något gemensamt språk. Kunden kan också om hen så önskar anlita en egen professionell tolk eller till exempel be en språkkunnig vän om hjälp.
Du kan boka tid för din kund till telefontjänst med tolk. Om kunden behöver tolk ska du ange detta när du bokar tid för kunden.
Information om FPA förmåner finns på flera språk
Alla FPA:s broschyrer finns på finska, svenska, och engelska. Vissa av FPA:s broschyrer finns också översatta till andra språk (Privatpersoner). Använd vår beställningsblankett för att beställa det antal broschyrer du vill ha.
På vår webbplats (Privatpersoner) finns information om FPA-förmåner för personer som flytt kriget i Ukrainapå finska, ukrainska, ryska, svenska och engelska.
På InfoFinland.fi finns information om FPA:s förmåner på 12 språk. InfoFinland är en flerspråkig webbplats som sammanställer viktig information för den som planerar att flytta till Finland eller som redan bor här. På webbplatsen finns omfattande information om FPA:s förmåner och tjänster samt om många andra myndighetstjänster.
Presentationsmaterial
Vi har sammanställt två presentationsmaterial för våra samarbetspartner som kan användas till exempel för utbildning och introduktion.
- FPA-förmåner för personer som flyttar till Finland (pdf)
- Så här betjänar FPA kunder som har flyttat till Finland (pdf)
På presentationens omslagsblad anges när materialet senast har uppdaterats. Vi strävar efter att hålla materialet uppdaterat, men det är möjligt att föråldrad information kan förekomma i presentationerna. Den senaste informationen finns alltid på fpa.fi-sidan om respektive förmån.
Utbildningar och webbinarier
FPA ordnar årligen webbinarier och utbildningar för sina samarbetspartner inom integration. Du hittar kommande utbildningar och material från tidigare utbildningar på Utbildning som FPA ordnar för yrkespersoner.
Webbinarium 18.3.2025: En bra början i Finland – FPA:s förmåner och uträttande av ärenden ur samarbetspartnernas synvinkel
I webbinariet berättade vi
- hur en samarbetspartner kan hänvisa en kund till FPA
- hur vi betjänar våra samarbetspartner i ärenden som gäller en gemensam kund
- på vilka grunder en person som har flyttat till Finland kan få FPA-förmåner.
Vi presenterade också praktiska exempel på hur situationen för en kund som flyttat till Finland påverkar de förmåner hen får.
Se inspelningen av webbinariet och presentationsmaterialet (på finska).