Tiliotteet perustoimeentulotuessa
Kun haet toimeentulotukea, sinun täytyy toimittaa hakemuksen liitteenä tiliote.
Jos hakemuksestasi puuttuu tiliote tai muita tarvittavia tietoja, pyydämme sinulta niitä ennen kuin päätös voidaan antaa.
Millainen tiliote tarvitaan hakemukseen?
Hakemuksen liitteeksi tarvitaan pankin tiliote. Tiliotteessa täytyy näkyä
- tilinumero
- tilin omistaja
- tilin alku- ja loppusaldo
- tilin käyttötarkoitus
- tilitapahtumat katkeamattomana luettelona
- tieto, miltä ajalta tiliote on.
Kela voi hyväksyä tiliotteen sijaan tilitapahtumat vain, jos tilinumero ja tilin saldo näkyvät ja tilitapahtumien luettelo on katkeamaton.
Kuvakaappaus mobiilipankin tilitapahtumista tai pankkiautomaatista tulostettu kuitti ei käy tiliotteeksi.
Ensimmäinen hakemus
Ensimmäiseen hakemukseen tiliote tarvitaan jokaisen perheenjäsenen kaikista kotimaisista ja ulkomaisista tileistä viimeisen 2 kuukauden ajalta, mukaan lukien pelitileistä. Perheenjäsenellä tarkoitetaan tässä niitä, joille annetaan yhteinen päätös toimeentulotuesta.
Jatkohakemus
Jatkohakemukseen tiliotteet täytyy toimittaa, jos olemme pyytäneet niitä edellisessä päätöksessä. Päätöksen kohdasta ”Miten toimit jatkossa” näet, mitä tiliotteita ja muita liitteitä seuraavan hakemuksen liitteeksi tarvitaan. Lue saamasi päätös huolella.
Toimita tiliote hakemuksen yhteydessä
Hakemuksen käsittely nopeutuu, kun toimitat tiliotteen heti hakemuksen yhteydessä. Jos tiliote tai muu tarvittava liite puuttuu, Kelan työntekijä soittaa sinulle ja pyytää toimittamaan puuttuvan liitteen tai lähettää sinulle viestin OmaKelassa tai kirjeitse.
Jos et emme pyynnöstämme huolimatta saa tarvittavaa liitettä, Kela ei voi myöntää perustoimeentulotukea.
Näin lähetät tiliotteen Kelaan
- Tallenna ensin tiliotteet verkkopankista tietokoneelle pdf-muotoon tai ota niistä ruutukaappaukset. Tiliotteet voi myös kuvata tai skannata. Tärkeää on, että kaikki tiliotteen sivut tulevat mukaan.
- Toimita tiliotteet ja muut toimeentulotukihakemuksen liitteet OmaKelassa. Kirjaudu OmaKelaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Katso video tiliotteen lähettämisestä
Video neuvoo, miten tiliote noudetaan verkkopankista ja toimitetaan Kelaan. Pituus 3 min 45 s, tekstitetty.
OmaKelaa kehitetään jatkuvasti. Huomaa, että palvelun ulkoasu ja toiminta ovat osin muuttuneet videon julkaisun jälkeen.
Verkkoasiointi onnistuu myös Kelan palvelupisteissä, joista useimmissa on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja tietokoneita, skannereita ja tulostimia sekä opastusta niiden käyttöön.
Toinen vaihtoehto on, että lähetät tiliotteet Kelaan paperisena. Postita silloin tiliotteet osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.
Pankkien omat tiliotteisiin liittyvät ohjeet
Alla on listattu pankkien ohjeet tiliotteiden hakemisesta. Jos sinulla on tarkempia kysymyksiä tiliotteista, ole yhteydessä omaan pankkiisi. Linkkiä klikkaamalla siirryt pankin omalle verkkosivulle.
- Aktia(aktia.fi)
- Alisa Pankki (alisapankki.fi) > Usein kysyttyä pankkitilistä > Ohjeet tiliotteen hakemiseen
- Danske Bank(danskebank.fi)
- Nordea(nordea.fi)
- Oma Säästöpankki (omasp.fi) > Usein kysytyt kysymykset > Mistä löydän tiliotteen verkkopankissa?
- OP eli Osuuspankki(op.fi)
- POP Pankki(poppankki.fi)
- S-Pankki (s-pankki.fi)
- Säästöpankki(saastopankki.fi) > Chat-palvelu > kirjoita esimerkiksi tiliotteen tulostaminen
- Ålandsbanken(alandsbanken.fi) > Usein kysytyt kysymykset > Mistä löydän vanhat tiliotteet Internetkonttorissa?
Lue lisää
Ajankohtaista
Toimeentulotuen hakija, älä unohda tiliotetta!
Kun haet toimeentulotukea, sinun täytyy toimittaa hakemuksen liitteenä tiliote.
Lue lisää