Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu
Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on oikeus vammaisten tulkkauspalveluun.
Etäpalvelussa voit asioida suomalaisella viittomakielellä sekä puhutulla suomella tai ruotsilla.
Etäpalvelu on päivystysluonteinen palvelu, jossa voit esimerkiksi
Voit käyttää etäpalvelua myös lyhyisiin etätulkkauksiin ilman ajanvarausta. Etäpalvelussa sopiva asiointikerran pituus on noin 15 minuuttia.
Päivystyksellinen etätulkkaus soveltuu arjen helppojen tilanteiden tulkkaamiseen, kuten
Jos sinulla on useita asioita hoidettavana, kannattaa tilata tulkki.
Etäpalvelu ei ole tarkoitettu pitkien palaverien tai haastavien tilanteiden tulkkaamiseen. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi palaverit, joissa on monta osanottajaa, kriisitilanteet, terapiaistunto tai oikeudelliset asiat, kuten rikoksen tai riitatilanteen selvittäminen poliisin tai asianajajan kanssa.
Päivystyksellisen luonteen vuoksi on tärkeää, että kerrot tulkille etukäteen, mitä asiaa olet hoitamassa. Kerro tulkille myös, jos olet etätulkkauslaitteen kanssa tulkkauspaikalla esimerkiksi kaupassa ja olet kuulevan kanssa samassa paikassa. Tulkki voi arvioida, onko etätulkkaus sopiva tulkkausmuoto. Jos asia on liian haastava etäpalveluun, tulkki voi pyytää sinua tilaamaan tulkin Vatu-keskuksesta.
Tarkista etäpalvelun aukioloajat.
Tulkatun puhelun alussa esittele itsesi ja kerro, että soitat tulkin välityksellä.
Etätulkkaus vaatii asiakkaalta ja tulkilta hyvää yhteistyötä. Kommunikoi rauhallisesti ja selkeästi. Kiinnitä huomioita myös siihen, millainen tausta, valaistus ja näkyvyys sinulla on. Ymmärrettävyys heikkenee, jos käytät mobiililaitetta ja liikut samaan aikaan.
Tarvitset Kelan etäpalvelun käyttämiseen älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. Laitteessa pitää olla
Jos sinulla ei ole omaa laitetta, voit saada laitteen Kelasta lainaan.
Kun käytät Kelan etäpalvelua ensimmäistä kertaa, tee laitteellesi tarvittaessa kameran käyttöön liittyvät asetukset. Katso ohje etäpalvelun käytöstä ja asetuksista (pdf).
Jos asetukset eivät ole kunnossa, voit muuttaa niitä etäpalvelun sivulla rataskuvakkeen kautta. Jos muutat asetuksia, etäyhteyden kuva katkeaa muutamaksi sekunniksi.
Jos yhteys Kelan etäpalveluun ei käynnisty, voit kokeilla tyhjentää koneen selaushistorian.
Jos et pysty itse ratkaisemaan ongelmaa, lähetä sähköpostia Kelan tekniseen asiakastukeen osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.