Vammaisten tulkkauspalvelun etäpalvelu | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu

 

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu on tarkoitettu asiakkaille, joilla on oikeus vammaisten tulkkauspalveluun. 

Etäpalvelussa voit asioida suomalaisella viittomakielellä sekä puhutulla suomella tai ruotsilla. 

Etäpalvelu

Etäpalvelu on avoinna arkisin klo 8–16. 

Käynnistä yhteys

Etäpalvelu on päivystysluonteinen palvelu, jossa voit esimerkiksi

  • tilata tulkin, kertoa tilaukseen liittyviä lisätietoja tai peruuttaa tilauksen
  • soittaa tulkin kanssa Kelan asiakaspalveluun
  • hoitaa opiskelutulkkaukseen tai lisätunteihin liittyviä asioita
  • vastata tulkkauspalveluun liittyviin lisäselvityspyyntöihin
  • antaa palautetta.

Voit käyttää etäpalvelua myös lyhyisiin etätulkkauksiin ilman ajanvarausta. Etäpalvelussa sopiva asiointikerran pituus on noin 15 minuuttia.

Päivystyksellinen etätulkkaus soveltuu arjen helppojen tilanteiden tulkkaamiseen, kuten

  • ajan varaaminen lääkäriin
  • päiväkotiin tai kouluun soittaminen
  • lyhyet pankkiasiat.

Jos sinulla on useita asioita hoidettavana, kannattaa tilata tulkki.

Etäpalvelu ei ole tarkoitettu pitkien palaverien tai haastavien tilanteiden tulkkaamiseen. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi palaverit, joissa on monta osanottajaa, kriisitilanteet, terapiaistunto tai oikeudelliset asiat, kuten rikoksen tai riitatilanteen selvittäminen poliisin tai asianajajan kanssa.

Päivystyksellisen luonteen vuoksi on tärkeää, että kerrot tulkille etukäteen, mitä asiaa olet hoitamassa.  Kerro tulkille myös, jos olet etätulkkauslaitteen kanssa tulkkauspaikalla esimerkiksi kaupassa ja olet kuulevan kanssa samassa paikassa. Tulkki voi arvioida, onko etätulkkaus sopiva tulkkausmuoto. Jos asia on liian haastava etäpalveluun, tulkki voi pyytää sinua tilaamaan tulkin Vatu-keskuksesta. 

Tarkista etäpalvelun aukioloajat.

Näin käytät etäpalvelua

  1. Käynnistä etäyhteys.
  2. Muutaman sekunnin kuluttua etäyhteys aukeaa vapaana olevalle Kelan palveluasiantuntijalle. Jos yhtään palveluasiantuntijaa ei ole vapaana, voit jäädä odottamaan tai sulkea yhteyden ja yrittää uudelleen myöhemmin.
  3. Kerro tulkille oma nimesi. Jos sinulla on Kelan tabletti, kerro tulkille tunnuksesi (muista, että tunnus on henkilökohtainen etkä voi käyttää toisen henkilön tunnusta).
  4. Kerro tulkille, haluatko soittaa johonkin vai haluatko esimerkiksi tehdä tulkkaustilauksen. Kerro tulkille etukäteen myös, jos olet etätulkkauslaitteen kanssa tulkkauspaikalla esimerkiksi kaupassa ja olet kuulevan kanssa samassa paikassa.
  5. Jos haluat soittaa, kerro puhelinnumero ja kenelle soitetaan. Kerro tulkille tarkemmin, mitä asia koskee.
  6. Tulkatun puhelun alussa esittele itsesi ja kerro, että soitat tulkin välityksellä.

  7. Etätulkkaus vaatii asiakkaalta ja tulkilta hyvää yhteistyötä. Kommunikoi rauhallisesti ja selkeästi. Kiinnitä huomioita myös siihen, millainen tausta, valaistus ja näkyvyys sinulla on. Ymmärrettävyys heikkenee, jos käytät mobiililaitetta ja liikut samaan aikaan.

Laitteet ja asetukset

Tarvitset Kelan etäpalvelun käyttämiseen älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen. Laitteessa pitää olla

  • mikrofoni
  • kaiuttimet tai kuulokkeet
  • videokamera
  • selain, kuten Safari (iOS) tai Google Chrome (versio 64 ja uudemmat) 
  • riittävän nopea verkkoyhteys (vähintään 1 200 kbit/s).

Jos sinulla ei ole omaa laitetta, voit saada laitteen Kelasta lainaan.

Kun käytät Kelan etäpalvelua ensimmäistä kertaa, tee laitteellesi tarvittaessa kameran käyttöön liittyvät asetukset. Katso ohje etäpalvelun käytöstä ja asetuksista (pdf).

Jos asetukset eivät ole kunnossa, voit muuttaa niitä etäpalvelun sivulla rataskuvakkeen kautta. Jos muutat asetuksia, etäyhteyden kuva katkeaa muutamaksi sekunniksi.

Vikatilanteet

Jos yhteys Kelan etäpalveluun ei käynnisty, voit kokeilla tyhjentää koneen selaushistorian.

Jos et pysty itse ratkaisemaan ongelmaa, lähetä sähköpostia Kelan tekniseen asiakastukeen osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.

Sivu päivitetty 1.10.2024