Kela.fi uudistui – OmaKela säilyy ennallaan | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kela.fi uudistui – OmaKela säilyy ennallaan

Julkaistu 3.10.2022

Kela.fin verkko-osoitteet ja sivuston sisällöt pysyvät edelleen samana, mutta sivuston ulkoasu on muuttunut. Uudistus ei vaikuta asiointipalveluihin.

Kela.fi-sivusto on uudistunut. Uuden sivuston tarkoitus on parantaa asiointikokemusta ja tukea verkkoasiointia. Sen myötä kela.fissä pystytään toteuttamaan uudistuksia, jotka parantavat sivuston käytettävyyttä ja saavutettavuutta. 

Eniten muutoksia on tullut sivuston ulkoasuun ja navigaatioon. Verkko-osoitteet ja sivuston rakenne pysyvät kuitenkin samana. 

Uusi sivusto kestää paremmin kuormitusta, ja käyttö mobiilisovelluksella on aiempaa sujuvampaa. 

– Olemme kuulleet tarkasti asiakkaiden ja yhteistyökumppanien palautetta. Olemme esimerkiksi helpottaneet siirtymistä kieliversioiden välillä, kela.fin päätoimittaja Maija Luotonen kertoo. 

Julkaisu uudella alustalla koskee kela.fin tietosisältöjä mutta ei vaikuta asiointipalveluihin. Henkilöasiakkaiden OmaKela sekä yhteistyökumppanien ja työnantajien asiointipalvelut toimivat entiseen tapaan. 

Sisällöt täydentyvät 

Uudistettu kela.fi-sivusto julkaistaan nopeutetussa aikataulussa palvelun turvaamiseksi.

– Valitettavasti palvelu ei heti vastaa kaikkia sille asettamiamme vaatimuksia. Teemme työtä tehostetusti, jotta kela.fi palvelee hyvin kaikkia asiakkaitamme mahdollisimman pian, ma. viestintäjohtaja Ville Korhonen sanoo.

Sivustosta on julkaistu aluksi karsittu versio, josta puuttuu vielä esimerkiksi palvelupistehaku. Palvelupistehaku on korvattu linkityksellä Suomi.fi-palvelukarttaan. Uudelta sivustolta löytyy kuitenkin suurin osa aiemman kela.fi-sivuston sisällöistä.

– Henkilöasiakkaiden sivujen sisällöt ovat pysyneet samoina. Sen sijaan joitakin kela.fin Yhteistyökumppanit-osion sisältöjä voi alkuun puuttua verkosta, mutta niitä täydennetään sivustolle mahdollisimman pian, Luotonen kertoo.

Anna palautetta uudesta sivustosta

Sivuston kehitystyö jatkuu edelleen. Jokaisen sivun lopusta löytyy palautelomake, jonka avulla käyttäjät voivat antaa sivukohtaista palautetta. Palautteet ovat tärkeä työkalu sivuston kehittämisessä.

Kela.fi on yksi Suomen käytetyimmistä verkkopalveluista: vuoden 2021 aikana kela.fissä vierailtiin yli 56 miljoonaa kertaa. Sivuja kela.fissä on lähes 8 000. Sivusto palvelee henkilöasiakkaita, työnantajia, Kelan yhteistyökumppaneita sekä muita sidosryhmiä.

Sivu päivitetty 3.10.2022