En del av FPA:s serviceställen och tjänster har avvikande öppettider under sommaren
Under sommaren går det smidigast att sköta sina FPA-ärenden i Mitt FPA eller per telefon. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.
Serviceställenas sommaröppettider börjar gälla vid olika tidpunkter i maj eller juni och upphör att gälla senast 30.9.2025.
Du kan kontrollera de aktuella öppettiderna på www.kela.fi/kom-pa-besok. Det finns också en separat förteckning över de serviceställen som har avvikande öppettider under sommaren 2025 (pdf). Vid övriga serviceställen ändras öppettiderna inte. Till de serviceställen som har öppet med tidsbokning kan man boka tid genom att ringa FPA:s telefontjänst.
Sköt dina FPA-ärenden på nätet eller per telefon
Du kan sköta de flesta av dina FPA-ärenden enkelt på nätet. I MittFPA kan du till exempel
- ansöka om förmåner
- kontrollera beslut
- kontrollera när förmåner betalas ut
- lämna in bilagor.
På FPA:s webbplats ger chattbotten råd under alla tider på dygnet. Chattbotten kan ge råd bland annat i frågor som gäller utkomststöd, allmänt bostadsbidrag, stöd för studerande och familjeförmåner. Chatten i MittFPA är öppen också under sommaren på vardagar kl. 12–15.30. Du hittar aktuell information om FPA:s tjänster och förmåner under sommaren också på Facebook och Instagram.
Om du inte hittar svar på din fråga på nätet kan du ringa FPA:s telefontjänst. Under sommaren är telefontjänsten öppen från måndag till fredag kl. 9–16, utom på midsommarafton 20.6, då telefontjänsten är stängd. Alla de personliga ärenden som kan uträttas vid ett serviceställe kan du också sköta via telefontjänsten.
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen gör samtalet snabbare, eftersom kundrådgivaren ser dina uppgifter genast när hen svarar. Det går också att ringa till FPA utan att identifiera sig och då identifieras du på annat sätt under samtalet.
I MittFPA kan man lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag. FPA:s kundrådgivare ringer kunden inom en halvtimme från den tid som har valts.
Service på de samiska språken under sommaren
- FPA:s telefontjänst på skoltsamiska: öppet torsdagar kl. 9–11 på numret 020 634 4795. Telefontjänsten är stängd 2.6–13.6.2025 och 14.7–1.8.2025.
- FPA:s telefontjänst på nordsamiska: stängd tills vidare.
Samiskspråkiga kunder kan skicka en kontaktbegäran per e-post till adressen saame@kela.fi.
Hur sköter jag mina FPA-ärenden om närmaste serviceställe är stängt?
Om du inte kan sköta ditt ärende i MittFPA eller per telefon och FPA:s närmaste serviceställe är stängt, kan du få hjälp med dina FPA-ärendena också annanstans.
- Servicepunkter och övriga serviceställen: På många orter har myndigheterna ett gemensamt serviceställe som på allmänt plan ger råd i FPA-ärenden. Råd i FPA-ärenden ges också vid flera Navigatorer, servicetorg och servicecenter.
- FPA:s distansservice: På många orter erbjuds FPA:s distansservice, det vill säga du kan få kontakt med en anställd vid FPA via videoförbindelse. Distansservicen motsvarar servicen vid FPA:s egna serviceställen.
- Skicka papperspost: Du kan skicka handlingar i anslutning till olika FPA-ärenden per post till adressen: Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA.