Rekisteröitymismenettely | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Asiointipalveluissa käyttökatko 14.12. klo 6.00–20.00 Lue lisää

Rekisteröitymismenettelyllä järjestettävät palvelut

Kela hankkii palveluntuottajat osaan kuntoutuspalveluista rekisteröitymismenettelyllä.

Rekisteröitymismenettelyssä Kela määrittelee rekisteröitymisen ehdot sekä palvelun hinnan, jolla Kela ostaa palvelun. Rekisteröitymismenettely on jatkuvasti avoinna oleva menettely, jossa palveluntuottaja itse valitsee sopivan ajankohdan rekisteröitymiselle ja jossa palveluntuottajien määrä vaihtelee sopimuskauden aikana.

Palveluntuottaja voi rekisteröityä kuntoutuspalvelun palveluntuottajaksi, jos yritys täyttää Kelan määrittelemät rekisteröitymisehdot ja hyväksyy Kelan asettaman hinnan.

Kun palveluntuottaja on rekisteröitynyt, Kela antaa päätöksen rekisteröitymisestä. Kela ja palveluntuottaja tekevät sopimuksen palvelun toteuttamisesta. Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Kela järjestää rekisteröitymismenettelyllä seuraavat palvelut: 

  • LAKU-perhekuntoutus
  • Oma väylä -kuntoutus
  • Reumaa sairastavan aikuisen kuntoutuskurssi
  • Sydänkuntoutuskurssi
  • Yksilökuntoutus, harkinnanvarainen
    • Yksilökuntoutus aikuiselle, neurologiset sairaudet
    • Yksilökuntoutus aikuiselle, tule-, reuma ja yleissairaudet
    • Yksilökuntoutus aikuiselle, kuulovammat
    • Yksilökuntoutus aikuiselle, näkövammat
    • Yksilökuntoutus aikuiselle, kuulonäkövammat
    • Yksilökuntoutus lapselle ja nuorelle, neurologiset sairaudet ja yleissairaudet
    • Yksilökuntoutus lapselle ja nuorelle, kuulovammat
    • Yksilökuntoutus lapselle ja nuorelle, näkövammat

Lisätietoa rekisteröitymisestä 

Tutustu rekisteröitymiselle asetettuihin ehtoihin ennen kuin rekisteröidyt palveluntuottajaksi. Rekisteröitymisen ehtona on, että yritys täyttää vaatimukset, jotka Kela on asettanut palveluntuottajalle. Lisäksi edellytetään, että yritys sitoutuu noudattamaan mm.

  • kuntoutuksen palvelukuvausta
  • palvelukohtaista sopimusliitettä ja yleisiä sopimusehtoja.

Näin rekisteröidyt kuntoutuksen palveluntuottajaksi

Asiakaspalaute

Kela lähettää kuntoutukseen osallistuville asiakkaille asiakaspalautekyselyn. Kun kuntoutus sisältää yhden kuntoutusjakson, asiakas saa yhden palautekyselyn. Kun jaksoja on enemmän, asiakasta pyydetään vastaamaan kyselyyn kahdesti. Palautteessaan asiakas arvioi, miten hyvin kuntoutus vastasi hänen tarpeitaan. Annettujen palautteiden keskiarvo näytetään palveluntuottajahaussa toimipistekohtaisesti. 

Asiakaslähtöisyyden arviointi ja arvioinnin tulosten julkaisu palveluntuottajahaussa (pdf)

Palveluntuottajahaku 

Asiakas voi etsiä Kelan kuntoutusta tarjoavia palveluntuottajia palveluntuottajahaulla.

Rekisteröitymisen yhteydessä palveluntuottaja kirjaa rekisteröitymisjärjestelmään tietoja, jotka näytetään palveluntuottajahaun tuloksissa. Nämä tiedot auttavat asiakasta valitsemaan hänelle sopivan palveluntuottajan. Palveluntuottajahaussa näytetään eri kuntoutuspalveluista niitä tietoja, jotka ovat kussakin kuntoutuspalvelussa oleellisia.

Palveluntuottajahaussa näytetään mm. seuraavia tietoja:

  • kuinka kauan asiakas joutuu palveluntuottajan arvion mukaan odottamaan kuntoutuksensa alkamista (jonotusaika)
  • mitä ammattilaisia osallistuu kuntoutuksen toteuttamiseen
  • minkälaista erityisosaamista palveluntuottajan moniammatillisella tiimillä on
  • mitä kuntoutustiloja on käytettävissä kuntoutuksen aikana
  • milloin palveluntuottaja on järjestämässä kursseja
  • kuinka monta asiakaspaikkaa kursseilla on vapaana.
Sivu päivitetty 13.11.2024