Distansservice vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning
Distansservicen som Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning tillhandahåller är avsedd för kunder som har rätt till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning. Servicen är av jourkaraktär, dvs. vi tar emot tolkningsbeställningar och tolkar i vardagliga situationer.
I distansservicen kan du sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.
Distansservicen kan endast användas när man har identifierat sig.
Distansservicen betjänar på svenska, finska och finskt teckenspråk vardagar kl. 8–16. Servicen är stängd 24–28.12.2025, 1.1.2026 och 6.1.2026. Under nyår är servicen öppen kl. 9–13 (29.12.2025–5.1.2026).
Via distansservicen kan du sköta korta ärenden i samband med tolktjänsten utan tidsbokning. Du kan till exempel
Du kan även använda distansservicen för korta distanstolkningsuppdrag utan tidsbokning. För ett ärende har ungefär 15 minuter tid reserverats.
Distanstolkning lämpar sig för enkla vardagliga situationer. Hit hör till exempel
Om du har fler ärenden att sköta lönar det sig att beställa en tolk.
Distansservicen är inte avsedd för tolkning vid långa möten eller i komplicerade situationer. Sådana situationer är till exempel möten med många deltagare, krissituationer, terapisessioner eller rättsliga ärenden, såsom utredning av brott eller tvister tillsammans med polisen eller en advokat.
Det är viktigt att du på förhand berättar för tolken hurdant ärende du vill sköta. Berätta också för tolken om du befinner dig på stället där tolkningen behövs och du har din apparat för distanstolkning med dig eller om du är på samma plats som den hörande, till exempel i butiken eller hos en myndighet. Tolken kan bedöma om distanstolkning är en lämplig tolkningsmetod. Om ärendet är för komplicerat för distansservicen kan tolken be dig beställa tolkning.
För att kunna anlita FPA:s distansservice behöver du en smarttelefon, pekplatta eller dator. Apparaten måste ha
Om du inte har en egen apparat, kan du få låna en apparat från FPA.
Titta på instruktionsvideon:
Om förbindelsen till FPA:s distansservice inte skapas kan du försöka med att tömma maskinens webbhistorik.
Om du inte lyckas lösa problemet själv, kan du skicka e-post till FPA:s tekniska kundsupport på adressen tekninentuki@kela.fi.