FPA:s stöd för arbetslösa
Om du blir arbetslös blir dina inkomster mindre. På de här sidorna kan du läsa om stödet som du kan få från FPA om du inte har ett arbete.
FPA:s stöd under arbetslöshetstiden heter allmänt stöd. Det allmänna stödet har kommit i stället för
arbetsmarknadsstöd och arbetslöshetsdagpenning.
FPA betalar inte arbetsmarknadsstöd eller arbetslöshetsdagpenning från och med början av maj 2026.
Om du blir arbetslös
Om du blir arbetslös ska du genast anmäla dig som arbetslös arbetssökande till sysselsättningstjänster:
www.jobbmarknaden.fi.
Du kan få arbetslöshetsförmån bara för den tid som du är arbetssökande hos sysselsättningstjänster. Sysselsättningstjänster ger också ett utlåtande till FPA om det är möjligt att betala stöd till dig.
När du är arbetslös är det din skyldighet att aktivt söka arbete. Du måste också ta emot ett arbete eller gå på en utbildning som du blir erbjuden. Om du utan orsak vägrar att göra det kan du bli utan stöd.
Kom ihåg att hålla din arbetsansökan i kraft. Sysselsättningstjänsterna ger dig mer information.
Bilden nedan visar vad du ska göra om du blir arbetslös.
När ska du kontakta FPA och när sysselsättningstjänster?
Kontakta FPA om du har frågor om stöden som FPA betalar. Du kan ringa servicenumret 020 692 230.
Kontakta sysselsättningstjänster om du har frågor om
- hur du anmäler dig som arbetssökande
- skyldigheten att söka arbete
- det arbetspolitiska utlåtandet
- karensdagar
- sysselsättningsfrämjande service.
Kontaktuppgifterna till sysselsättningstjänster i din egen kommun finns på adressen www.jobbmarknaden.fi/regionala-sidor (inte lättläst).
Du kan också ringa rådgivningstjänsten för personkunder: 0295 020 701.