Innan barnet föds

Om du väntar barn ska du ta kontakt med mödrarådgivningen i din hemkommun. Rådgivningens tjänster är gratis.

På rådgivningen får familjen råd om graviditet och förlossning. Dessutom följer rådgivningen upp hur mamman och fostret mår.

Du ska gå på en läkarundersökning i början av graviditeten, senast under den 18:e graviditetsveckan. Efter undersökningen får du ett intyg över att du är gravid. Du behöver intyget när du ansöker om stöd hos FPA.

Moderskapsunderstöd

När du har varit gravid i 5 månader kan du ansöka om moderskapsunderstöd. Du kan välja en moderskapsförpackning eller 170 euro. I moderskapsförpackningen finns babykläder och olika produkter som du behöver när du sköter din baby.

Läs mer om ansökan om moderskapsunderstöd på FPA:s webbplats (inte på lättläst).

Moderskapspenning

Du blir mammaledig ungefär en månad före den beräknade tidpunkten för förlossningen. Under mammaledigheten får hon moderskapspenning. Moderskapspenningen betalas för 105 vardagar, alltså cirka 4 månader.

Mamman kan bli ledig tidigast 8 veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen. I så fall får mamman också moderskapspenning tidigare.

Ansök om moderskapspenning senast 2 månader före den beräknade tidpunkten för förlossningen. Innan du ansöker ska du ta reda på om du får lön när du är mammaledig. Kom ihåg att meddela din arbetsgivare att du tänker bli mammaledig 2 månader innan ledigheten börjar.

Läs mer om ansökan om moderskapspenning på FPA:s webbplats (inte på lättläst).

Särskild moderskapspenning

Om du har ett arbete där du blir utsatt för strålning, kemiska ämnen eller smittsamma sjukdomar kan du bli borta från ditt arbete genast när du är gravid. I sådana fall får du särskild moderskapspenning.

Läs mer om ansökan om särskild moderskapspenning på FPA:s webbplats (inte på lättläst).