Om ett barn blir sjukt

Om ditt barn blir sjukt kan du ta barnet till en hälsocentral eller en privatläkare. FPA betalar ersättning för en del av en privatläkares arvode. Dessutom ersätter FPA en del av kostnaderna för läkemedel. Däremot ersätter FPA inte behandlingar som ges på en hälsocentral.

Om ett barn under 10 år blir sjukt

Om ditt barn under 10 år blir sjukt och får till exempel en förkylning, kan du ta ledigt från jobbet för att barnet. Det kallas tillfällig vårdledighet.

Du kan vara ledig i högst 4 arbetsdagar. De flesta arbetsgivarna betalar lön för den tiden. FPA betalar inte stöd för den här tiden.

Vård av barn med en svår sjukdom eller funktionsnedsättning

FPA stöder vården av barn som har en svår sjukdom eller en funktionsnedsättning.

FPA:s stöd och tjänster är:

  • specialvårdspenning till en förälder som sköter ett barn under 16 år
  • handikappbidrag för personer under 16 år
  • medicinsk rehabilitering.

Läs mer om de här stöden på FPA:s webbplats (lättläst).