Opintolaina

Voit rahoittaa opintojasi myös ottamalla pankista opintolainaa. Maksat lainan takaisin, kun opintosi ovat päättyneet.

Voit saada opintolainaan valtiontakauksen, jos saat opintorahaa tai aikuiskoulutustukea.

Valtiontakaus tarkoittaa, että Kela maksaa lainan takaisin pankille, jos et itse pysty maksamaan sitä . Kela kuitenkin perii lainan sinulta myöhemmin takaisin.

Hae opintolainan valtiontakausta Kelasta. Voit hakea sitä samalla kun haet opintotukea.

Opintolainan myöntää pankki. Sinun pitää itse neuvotella lainasta ja sen ehdoista, kuten korosta ja takaisinmaksusta.

Opintolainan valtiontakauksen voi saada myös vanhemman luona asuva 18–19-vuotias ja itsenäisesti asuva alle 17-vuotias, vaikka hän ei saa opintorahaa.

Alle 18-vuotias saa lainaa 300 e/kk. Alle 18-vuotias tarvitsee vanhempiensa suostumuksen opintolainan nostamiseen.

18-vuotias ja sitä vanhempi saa 650 e/kk. Ulkomailla opiskeleva saa 800 e/kk.

Päätät itse, nostatko lainaa, ja kuinka paljon lainaa nostat kerralla.

Opintolainan korot lisätään lainasummaan sinä aikana, kun saat opintotukea. Kun et enää saa opintotukea, saat pankilta laskun korkojen ja lainan maksamiseksi.

Lue lisää opintolainan valtiontakauksen hakemisesta Kelan sivuilta (yleissuomeksi).

Opintolainahyvitys

Kela voi maksaa osan opintolainastasi, jos suoritat korkeakoulututkinnon määräajassa. Sitä kutsutaan opintolainahyvitykseksi. Opintolainahyvitys on 40 % siitä opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa. Opintolainahyvityksessä on enimmäismäärä. Enimmäismäärä riippuu siitä, kuinka laajan tutkinnon olet suorittanut.

Voit saada opintolainahyvityksen, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
•    olet aloittanut ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintosi 1.8.2014 tai sen jälkeen
•    suoritat tutkinnon määräajassa
•    sinulla on opintolainaa yli 2 500 euroa.

Yleensä opintolainahyvitystä ei tarvitse hakea.

Opintolainavähennys

Jos olet aloittanut opintosi niin kauan sitten, että et voi saada opintolainahyvitystä, voit saada tutkinnon suorittamisen jälkeen helpotusta verojen maksamisesta. Sitä kutsutaan opintolainavähennykseksi. Voit saada opintolainavähennyksen, jos suoritat korkeakoulututkinnon määräajassa.

Opintolainavähennys on verovähennys. Kun maksat opintolainaasi pankille, maksat opintolainavähennyksen verran vähemmän veroja. Opintolainavähennys on 30 % siitä opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa. Opintolainavähennyksessä on enimmäismäärä. Enimmäismäärä riippuu siitä, kuinka laajan tutkinnon olet suorittanut.

Voit saada opintolainavähennyksen, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:

  • olet aloittanut ensimmäiset korkeakoulututkinto-opintosi ennen 1.8.2014
  • suoritat tutkinnon määräajassa
  • sinulla on opintolainaa yli 2 500 euroa.

Yleensä opintolainavähennystä ei tarvitse hakea.

Korkoavustus

Jos olet lopettanut opintosi ja sinulla on pienet tulot ja opintolainaa, voit hakea Kelasta korkoavustusta. Tällöin Kela maksaa opintolainasi korot. Sinun ei tarvitse maksaa niitä Kelalle takaisin.