Samarbetspartner tar emot och skickar skyddad e-post så här

En samarbetspartner kan skicka skyddad e-post till FPA. När du använder skyddad e-post ansvarar du för att

  • e-posten faktiskt är skyddad
  • kundens namn eller andra personuppgifter inte anges i rubrikfältet
  • bilagorna är läsbara.

De lokala tillvägagångssätt som etablerats med försäkringsdistrikten är oförändrade. Skyddad e-post är ett alternativ till centraliserad brevpost.

Så här hanterar du skyddad e-post från FPA

Den här anvisningen innehåller information om hur man ska hantera e-postmeddelanden som FPA har skickat som skyddad e-post.

Så här skickar du skyddad e-post till FPA

Du kan skicka skyddad e-post till FPA med Suomi.fi-identifikation eller utan identifikation

Skicka skyddad e-post med Suomi.fi-identifikation

Skicka skyddad e-post utan Suomi.fi-identifikation

  • Öppna den skyddade e-posten.
  • Skriv in din egen e-postadress i fältet Avsändare.
  • Du får därefter en länk till din e-post. Via länken kan du skicka skyddad e-post till FPA. Länken gäller i 30 dagar.

Bilagor

En samarbetspartner kan skicka bilagor till ansökningar och andra nödvändiga handlingar till FPA via skyddad e-post. Bilagorna syns i FPA:s system med en viss fördröjning.

Så här skickar du bilagor

  1. Skanna eller spara de handlingar som ska skickas i pdf-format på din dator.
  2. Skanna helst bilagor som gäller en och samma person till ett enda pdf-dokument (t.ex. en persons alla läkarintyg).
  3. Ge filerna beskrivande namn, som dock inte innehåller personernas namn eller andra uppgifter som identifierar dem.
  4. Lägg till bilagorna i pdf-format.
  5. Ett e-postmeddelande får innehålla flera bilagor. Vi rekommenderar att en bilaga innehåller uppgifter om endast en person.
  6. Ange på ämnesraden en beskrivande rubrik för e-postmeddelandet (t.ex. läkarintyg). Rubriken får inte innehålla känsliga uppgifter, såsom namn eller personbeteckningar.
  7. Ange avsändarens kontaktinformation i meddelandefältet. I övrigt ska meddelandefältet lämnas tomt.
  8. Skicka bilagorna. Du kan använda någon av följande e-postadresser:
    • kumppanit.liitteet@kela.fi
    • kumppanit2.liitteet@kela.fi
    • Använd dessa e-postadresser endast för att skicka bilagor.
  9. Du får ett automatiskt svar när ditt meddelande har tagits emot.

Rådgivning

Via skyddad e-post kan en samarbetspartner ställa frågor om grunderna för olika förmåner, ansökningsförfarandet, i vilket skede handläggningen av ett ärende är samt beloppet och utbetalningen av en förmån. Genom identifiering säkerställer vi att du har rätt att få de uppgifter som du begär.

FPA svarar på meddelandena inom 2 vardagar. I brådskande ärenden kan du ringa servicenumret för samarbetspartner.

Så här ber du om råd via skyddad e-post:

  1. Försäkra dig om att du använder skyddad e-post.
  2. Ange på ämnesraden en beskrivande rubrik för e-postmeddelandet. Rubriken får inte innehålla känsliga uppgifter, såsom namn eller personbeteckningar.
  3. Anteckna i meddelandefältet utöver ditt ärende också ditt namn, vilken organisation du företräder och din kontaktinformation.
  4. Om du sköter ett ärende för en enskild kund, ange också följande uppgifter som behövs för att vi ska kunna säkerställa dina åtkomsträttigheter:
    • för vilket ärende du begär uppgifter
    • kundens namn och personbeteckning
  5. E-postadress: partner.info@fpa.fi