Distansservicen vid Centret för tolktjänst 

 

Distansservice

Distansservicen vid Centret för tolktjänst betjänar på svenska, finska och finskt teckenspråk vardagar kl. 8–16.

Starta förbindelsen

Distansservicen betjänar på finskt teckenspråk samt på talad finska och svenska. Du kan använda distansservicen för korta ärenden och du behöver inte boka tid för det. I distansservicen finns också en chatt där du kan sköta ärenden med snabbmeddelanden.

Distansservicen är avsedd för kunder som har rätt till tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.

Via distansservicen kan du

  • beställa tolk, lämna ytterligare upplysningar för en beställning eller annullera en beställning
  • fråga närmare om tolktjänsten och om rätten att använda tjänsten
  • svara på begäran om tilläggsutredningar gällande tolktjänsten
  • få distanstolkning utan tidsbokning till exempel för att sköta vanliga ärenden som du kan ha i vardagen
  • ge respons.

Se distansservicens öppettider.

Så här använder du distansservicen

  1. Starta distansförbindelsen.
  2. Efter några sekunder öppnas en distansförbindelse till en FPA-kundservicesakkunnig som är ledig.
  3. Om ingen kundservicesakkunnig är ledig, kan du vänta eller stänga förbindelsen och försöka på nytt senare.

Nödmeddelande på finskt teckenspråk

I en nödsituation kan du göra ett nödmeddelande på finskt teckenspråk.  Du kan göra nödmeddelandet i 112.fi-appen eller på fpa.fi. Det finns en egen distansservicekanal för nödsituationer. Läs mer om nödmeddelandet.

Apparater och inställningar

För att kunna anlita FPA:s distansservice behöver du en smarttelefon, pekplatta eller dator. Apparaten måste ha

  • mikrofon
  • högtalare eller hörlurar
  • videokamera
  • webbläsare, såsom Safari (iOS) eller Google Chrome (version 64 och nyare) 
  • tillräckligt snabb nätanslutning (minst 1 200 kbit/s).

Om du inte har en egen apparat, kan du få låna en apparat från FPA.

När du anlitar FPA:s distansservice för första gången, ska du vid behov göra de kamerainställningar som behövs. Om inställningarna inte är i ordning, kan du ändra dem via kugghjulsikonen på distansservicens webbsida. Om du ändrar inställningarna, bryts bildkontakten i distansservicen för några sekunder.

Felsituationer

Om förbindelsen till FPA:s distansservice inte skapas kan du försöka med att tömma maskinens webbhistorik. 

Om du inte lyckas lösa problemet själv, kan du skicka e-post till FPA:s tekniska kundsupport på adressen tekninentuki@kela.fi.