Omavastuu ja sairausvakuutukseen kuuluminen | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Omavastuu ja sairausvakuutukseen kuuluminen

Omavastuuosuuden periminen

Palveluntuottajan on perittävä asiakkaalta sairausvakuutuslain perusteella määräytyvä omavastuu. Palveluntuottajan asiakkaalle antamassa omavastuukuitissa tai laskussa tulee käydä ilmi palveluntuottajan nimi, matkapäivä ja omavastuun määrä.

Tilanteet, joissa omavastuuta ei peritä

Vuosiomavastuu on täyttynyt

Ambulanssikuljetuksesta ei tarvitse periä omavastuuta, jos asiakas

  • kertoo, että matkojen vuosiomavastuu on täyttynyt (palveluntuottaja voi varmistaa Kelasta ennen tilityksen lähettämistä, täytyykö matkasta periä omavastuu)
  • esittää OmaKelasta ottamansa kuvakaappauksen, josta käy ilmi, että vuosiomavastuu on täyttynyt
  • esittää päätöksen matkakorvauksesta, josta käy ilmi, että vuosiomavastuu on täyttynyt.

Taksien tilausvälityskeskukset saavat Kelasta automaattisesti tiedon, jos matkasta ei tarvitse periä omavastuuta. Jos matkasta on peritty omavastuu, vaikka vuosiomavastuu on täyttynyt, Kela palauttaa maksun automaattisesti asiakkaalle.

Omavastuu on jo peritty matkakokonaisuudesta (jatkomatka tai matkaketju)

Omavastuutta ei peritä silloin, jos asiakas

  • esittää 25 euron omavastuukuitin jatkomatkan tai matkaketjun ensimmäisestä matkaosuudesta
  • on tehnyt matkan alkuosan ambulanssilla.

Kela palauttaa korvauskäsittelyn yhteydessä asiakkaalle häneltä mahdollisesti liikaa perityn omavastuuosuuden.

Suomen sairausvakuutukseen kuulumisen tarkistaminen

Palveluntuottaja tarkistaa asiakkaan kuulumisen Suomen sairausvakuutukseen Kela-kortista tai voimassa olevasta henkilökortista, jossa on sairausvakuutustiedot.

Jos asiakas ei ole sairausvakuutettu Suomessa, hänen pitää todistaa oikeutensa suorakorvaukseen hoito-oikeustodistuksella.

Jos asiakkaalla ei ole esittää Kela-korttia tai muuta korvaukseen oikeuttavaa asiakirjaa, on palveluntuottajan perittävä asiakkaalta koko kustannus.

Älä myönnä suorakorvausta, jos asiakkaalla ei ole esittää hyväksyttävää todistusta hoito-oikeudesta

Jos asiakas ei esitä hyväksyttävää hoito-oikeustodistusta, palveluntuottaja ei voi myöntää suorakorvausta. Tällöin palveluntuottajan tulee laskuttaa suoraan asiakasta. Jos asiakkaalla on oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen korvaukseen, hän voi hakea sitä jälkikäteen itse Kelasta.

Sivu päivitetty 19.1.2024