FPA hänvisar kunden till välfärdsområdet för bedömning av servicebehovet när utkomststödets grunddel ska sänkas | FPAGå till innehållet
Pressmeddeleande

FPA hänvisar kunden till välfärdsområdet för bedömning av servicebehovet när utkomststödets grunddel ska sänkas

Publicerad 21.8.2023

Förfarandet som gäller sänkning av grunddelen återupptas i augusti 2023. FPA har uppdaterat anvisningarna och processerna kring sänkningen så att de ska motsvara lagen om utkomststöd som trädde i kraft i början av året.

Om en kund som ansöker om utkomststöd försummar till exempel sina skyldigheter i fråga om arbetssökning, kan FPA bli tvungen att sänka utkomststödets grunddel.

Grunddelen kan också sänkas om den sökande studerar för en andra examen även om han eller hon inte kan trygga sin försörjning samtidigt, eller om den sökande fortsätter med företagsverksamhet som inte är lönsam. 

FPA skickar de första meddelandena om sänkning av grunddelen till kunderna i slutet av augusti, antingen i MittFPA eller per post. Den sökande kan då ange varför grunddelen inte borde sänkas eller varför det vore oskäligt att sänka den. 

Sänkning av grunddelen är alltid en exceptionell åtgärd och kräver alltid en ytterst omsorgsfull helhetsbedömning. En sänkning av grunddelen kommer uppskattningsvis i fråga i mindre än 5 procent av fallen.

Om den sökande inte har någon godtagbar orsak till försummelsen och om alla andra villkor för sänkning uppfylls, kan FPA först sänka utkomststödets grunddel med högst 20 procent. Grunddelen kan första gången sänkas i samband med beslut i september eller oktober. 

Välfärdsområdets socialservice informeras om beslut om sänkning via FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu

Om försummelsen fortsätter kan grunddelen senare sänkas med högst 40 procent. Innan dess uppmanar FPA kunden emellertid att boka tid hos välfärdsområdets socialservice för bedömning av servicebehovet. Medan kunden köar till bedömningen av servicebehovet kan grunddelen sänkas med högst 20 procent. FPA handlägger ansökan om utkomststöd för en kund som hänvisats till bedömning av servicebehovet inom lagstadgad tid, det vill säga 7 vardagar.

Medan kunden deltar i en bedömning av servicebehovet får grunddelen inte sänkas med mer än 20 procent.

Välfärdsområdet kan lämna uppgifter om kundens situation när man överväger en sänkning av grunddelen. FPA önskar att uppgifterna lämnas in snabbt och med noggranna motiveringar. Uppgifterna lämnas i första hand via Kelmu.

FPA och välfärdsområdena samarbetar tätt när det gäller sänkning av grunddelen och utvecklandet av förfarandena och processerna kring sänkningen.  

Mer information

Senast ändrad 21.8.2023