FPA betjänar sina samarbetspartner även under sommaren – semestrarna kan ändå påverka tillgången till service
FPA:s telefontjänst för myndigheter är öppen som vanligt under sommaren, men semestrarna kan påverka tillgången till rådgivningsservice. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren. Yrkespersoner inom socialvården kan lämna in ansökningar, bilagor och utlåtanden med anknytning till utkomststöd i förmånsdatatjänsten Kelmu.
FPA:s telefontjänst för myndigheter (myndighetslinjen) är öppen som vanligt under sommaren. Det går också att ringa våra övriga servicenummer för samarbetspartner under sommaren. Samarbetspartner kan också ta kontakt via skyddad e-post.
Under semestrarna kan tillgången till service ändå variera och det kan uppstå köer. Tidigare år har det uppstått köer också under midsommarveckan, då många har velat få sina ärenden skötta före sin semester. I telefontjänsten är de första timmarna på morgonen i allmänhet lugna även på sommaren.
Yrkespersoner inom socialvården kan lämna in ansökningar, bilagor och utlåtanden med anknytning till utkomststöd i förmånsdatatjänsten Kelmu.
Rådgivning för samarbetspartner sommaren 2025
- Myndighetslinjen betjänar måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239. Om det gäller brådskande utkomststöd är tjänsten tillgänglig kl. 9–16.
- Öppettiderna för läkarlinjen ändras 2.6. FPA:s sakkunnigläkare svarar i fortsättningen på läkarnas frågor tisdag–torsdag kl. 12–15 på numret 020 371 015.
- Den riksomfattande telefontjänsten för apotek betjänar måndag–fredag kl. 9–16 på numret 020 634 4581.
- I icke-brådskande fall går det också att be om råd via skyddad e-post på adressen kumppanit.neuvonta@kela.fi.
- På midsommarafton, fredag 20.6, är alla tjänster stängda. Läkarlinjen är stängd även på torsdag 19.6.
Kontrollera servicenumren för samarbetspartner och öppettiderna på fpa.fi.
Ändringar i serviceställenas öppettider under sommaren
För privatpersoner lönar det sig också på sommaren att sköta sina FPA-ärenden i MittFPA eller genom att ringa telefontjänsten. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.
Om din kund behöver rådgivning i FPA-ärenden kan du
- uppmana kunden att ringa FPA:s telefontjänst
- uppmana kunden att lämna en begäran i MittFPA att bli uppringd
- boka en telefontid hos FPA för kundens räkning
- hänvisa kunden till ett FPA-serviceställe
- hänvisa kunden till en kommunal servicepunkt eller till någon annan servicepunkt där det är möjligt att få distansservice av FPA.
När du har bokat en telefontid för en kund ringer någon av FPA:s sakkunniga upp kunden vid den avtalade tidpunkten. Samtalet är gratis. För en kund som behöver tolkning ska du boka en telefontid med tolk.
Läs anvisningen om hur du bokar en telefontid för din kund.
Det lönar sig att kontrollera de aktuella öppettiderna för FPA:s serviceställen och kommunernas servicepunkter på adressen www.fpa.fi/kom-pa-besok. Det finns också en separat förteckning att kontrollera i: Förteckning över serviceställen som har avvikande öppettider sommaren 2025 (pdf).
Läs mer:
En del av FPA:s serviceställen och tjänster har avvikande öppettider under sommaren
Håll dig uppdaterad om FPA-ärenden
Beställ FPA:s nyhetsbrev och få aktuell information som stöder ditt arbete – om FPA:s förmåner, tjänster och kommande förändringar.