Kirjautuminen OmaKelaan | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Kirjautuminen OmaKelaan

Jotta voit kirjautua OmaKelaan, sinun täytyy ensin tunnistautua eli varmentaa henkilöllisyytesi. OmaKelassa käytetään Suomi.fi-tunnistusta.

Tarvitset jonkun seuraavista:

  • henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset
  • matkapuhelimen mobiilivarmenteen
  • henkilökortin, jossa on kansalaisvarmenne.

Pääset kirjautumaan OmaKelaan jokaisen sivun oikeasta yläkulmasta kohdasta Kirjaudu.

Asiointipalvelu OmaKela

Kirjaudu

Jos et voi tunnistautua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Tunnistautuminen

Mistä saan verkkopankkitunnukset?

Pankit myöntävät henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia omien sääntöjensä mukaan. Eri pankeilla on myös erilaisia tunnistustapoja, esimerkiksi sovelluksia ja avaintunnuskortteja. Ota yhteyttä omaan pankkiisi, jos sinulla on kysymyksiä verkkopankkitunnuksista.

Miten tunnistaudun verkkopankkitunnuksilla?

  1. Valitse kela.fi-sivun yläreunasta kohta Kirjaudu – Henkilöasiakkaat – OmaKela.
  2. Valitse tunnistussivulta oma pankkisi.
  3. Valitse käyttämäsi tunnistustapa, kuten sovellus tai avaintunnuskortti, ja tunnistaudu palveluun.
  4. Kun tunnistus onnistuu, siirryt automaattisesti OmaKelaan.

Mikä mobiilivarmenne on?

Mobiilivarmenne on matkapuhelimella toimiva tunnistautumistapa. Voit ottaa sen käyttöösi, jos sinulla on matkapuhelin ja tunnistautumiseen sopiva SIM-kortti. Ota mobiilivarmenne käyttöön verkossa, puhelimitse tai käymällä operaattorisi myymälässä.

Huomaa, että mobiilivarmenne voi olla maksullinen. Tarkista hinta operaattoriltasi (esim. Telia, Sonera tai DNA). Kela ei peri käytöstä maksua. Lue lisää mobiilivarmenteesta.

Miten tunnistaudun mobiilivarmenteella?

  1. Valitse kela.fi-sivun yläreunasta kohta Kirjaudu – Henkilöasiakkaat – OmaKela.
  2. Valitse tunnistussivulta mobiilivarmenne.
  3. Näppäile puhelinnumerosi.
  4. Saat puhelimeesi tunnistuspyynnön Kelalta. Paina OK. Puhelimeesi tulee ruutu, johon syötät PIN-koodin, jonka olet antanut mobiilivarmenteelle.
  5. Kun tunnistus onnistuu, siirryt automaattisesti OmaKelaan.

Miten tunnistaudun henkilökortilla?

Henkilökorttia voi käyttää tunnistautumiseen, jos se sisältää kansalaisvarmenteen ja varmenne on aktivoitu. Sirullista henkilökorttia haetaan poliisilta.

Henkilökortin lisäksi tarvitset

  • tietokoneen
  • kortinlukijan
  • kortinlukijaohjelmiston
  • henkilökohtaiset tunnusluvut.

Lue lisää kansalaisvarmenteesta.

Lue lisää

Muiden EU-maiden kansalaisten tunnistautuminen ja asiointi verkossa

Yhteiseurooppalainen eIDAS on EU-kansalaisille tarkoitettu tunnistautumiskeino, jonka avulla voit ottaa yhteyttä Kelaan oman maan tunnistusvälineillä.

Tunnistautumisen jälkeen sinulle avautuu asiointisivu, jossa voit

  • kirjoittaa viestin ja pyytää neuvoa tai yhteydenottoa Kelalta
  • lähettää hakemuslomakkeen tai liitteitä Kelaan.

Kelan pdf-hakemuslomakkeita voi ladata Lomakkeet-sivulla. Täytä hakemus niiltä osin kuin se on mahdollista. Hakemuslomake saattaa sisältää kysymyksiä, jotka koskevat vain Suomen kansalaisia. Tällainen on esimerkiksi henkilötunnus, joka ei ole pakollinen tieto. 

Näin hoidat Kela-asiat lomakkeella

  1. Valitse kela.fi-sivun yläreunasta kohta Kirjaudu – OmaKela.
  2. Valitse Ulkomaalaisen tunnistustavat ja kirjaudu oman maasi tunnistusvälineillä.
  3. Avautuvalla asiointisivulla voit lähettää viestin, hakemuslomakkeita ja liitteitä Kelaan. 

Kansainvälisten asioiden keskus

Turvallinen asiointi OmaKelassa

Ole huolellinen, kun kirjaudut OmaKelaan. Verkossa on aidon näköisiä huijaussivustoja. Niitä voidaan tehdä myös Kelan nimiin. Kun uhri syöttää verkkopankkitunnuksensa huijaussivustolle, rikolliset saavat pääsyn uhrin verkkopankkiin ja voivat varastaa tililtä rahaa. Huijaussivustoja voidaan tehdä pankkien, OmaKannan tai Kelan nimiin.

OmaKela-palvelulla ei ole erillistä mobiilisovellusta. OmaKelaan voi kirjautua vain selaimella menemällä osoitteeseen www.kela.fi. Älä kirjaudu OmaKelaan sähköpostiin tulleesta linkistä tai verkon hakukonetuloksista.

Ohjeet turvalliseen asiointiin OmaKelassa

  1. Jos käytät muidenkin käytössä olevaa tietokonetta esimerkiksi kirjastossa tai Kelan palvelupisteessä ja edellinen käyttäjä on jättänyt selaimen auki, käynnistä selain uudelleen.
  2. Kirjoita selaimen osoiteriville www.kela.fi. Sivulle saapuessasi osoiterivillä näkyy lukon kuva. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedot lähetetään turvallisesti kela.fihin eikä niitä voi siepata.
  3.  Valitse kela.fi-sivulta painike Kirjaudu.
  4. Kirjaudu-painikkeesta aukeaa Suomi.fi-palvelussa oleva kirjautumissivu, jolta pääset valitsemaan oman pankkisi tai muun haluamasi tunnistautumistavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu, ja myös siellä tiedot lähetetään turvallisesti. Sivun osoitteen osana lukee tunnistautuminen.suomi.fi, ja osoiterivillä on lukon kuva.
  5. Tunnistaudu palveluun joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
    • Jos tunnistaudut OmaKelaan verkkopankkitunnuksilla, voi palveluntarjoajana näkyä Osuuspankki (OP), vaikka käytössäsi olisivat jonkin muun pankin tunnukset.
    • Jos tunnistaudut mobiilivarmenteella, palveluntarjoajana voi näkyä Telia. Tämä ei vaikuta tunnistautumiseen: kela.fistä on aina turvallista kirjautua OmaKelaan.
  6. Kun lopetat OmaKelan käytön, kirjaudu ulos. Tyhjennä selaimen sivuhistoria ja välimuisti sekä sulje kaikki avoimet selainikkunat. Tämä on tärkeää erityisesti silloin, kun käytät myös muiden käytössä olevaa tietokonetta.
  7. Tallenna kela.fi-sivu omalle laitteellesi selaimen kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin. Näin pääset sivulle jatkossa suoraan käyttämättä hakukoneita.
Sivu päivitetty 8.4.2024