Fel som upptäckts i redovisningen
FPA eller arbetsplatskassan underrättar skriftligen apoteket om brister, fel eller behov av rättelser som upptäckts i de uppgifter om läkemedelsinköp som förmedlats till FPA. Detta sker genom anmärkningar, rättelseförslag eller rättelsemeddelanden.
FPA sänder apoteket en anmärkning om sådant som apoteket hädanefter måste fästa större vikt vid, men som inte omedelbart leder till rättelse av redovisningsdata. FPA kan också ge anmärkningen per telefon.
FPA sänder ett rättelseförslag (det vill säga hörande av apoteket) när det gäller fel på grund av vilka en framställning om rättelse av apotekets redovisning görs. Beroende på felet föreslår FPA antingen en rättelse av ersättningen eller att apoteket måste betala en felavgift.
Till skillnad från en felavgift kan en rättelse av ersättningen också inverka på kundens sammanlagda självriskbelopp.
FPA skickar apoteket ett rättelseförslag senast den 12:e dagen månaden efter betalningsmånaden.
FPA kan även senare be om en förklaring till ett fel om felets värde i pengar är mer än 85 € eller om det finns skäl att misstänka att felet varit uppsåtligt eller om felet varit återkommande.
Apotekets bemötande av rättelseförslaget
Apoteket har möjlighet att bemöta rättelseförslaget exempelvis per telefon eller säker e-post. För att uppgifterna om kundens läkemedelsinköp och självriskbelopp ska vara uppdaterade måste svaret ges så snabbt som möjligt, i synnerhet då apoteket godkänner rättelseförslaget. Bemötandet ska dock ges senast inom den tid som FPA angett. Vid behov kan FPA dessutom begära en skriftlig utredning av apoteket.
Om felet gäller dubbelfakturering ska apotekets bemötande alltid vara i skriftlig form och ges av apotekaren eller föreståndaren för apoteket. Bemötandet kan inte ges per telefon. Med dubbelfakturering avses en situation där apoteket har lämnat in en redovisning till FPA gällande samma inköp två gånger.
Om apoteket inte ger sitt bemötande med anledning av rättelseförslaget, kvitteras rättelsen så att den blir giltig när tiden för hörande har gått ut. Först då uppdateras det självriskbelopp som kunden sammanlagt har betalat. Hos apoteket görs avdraget i enlighet med framställan i samband med följande redovisningsbetalning.
I fråga om rättelser som görs utan att apoteket hörs får apoteket ett rättelsemeddelande.
FPA kan skicka rättelsemeddelande i fråga om följande klara fel där det är uppenbart onödigt att höra apoteket:
- Preparatets ersättningsstatus har inte varit i kraft.
- Ett läkemedel har expedierats till ett pris som överstiger det pris som beräknats utifrån det fastställda partipriset.
- Receptet har inte varit giltigt.
- Det har betalats ersättning för dosdispenseringsarvodet, kunden under 75 år.
- Det har betalats ersättning för läkemedel som används vid assisterad befruktning, kunden har fyllt 43 år.
- Ersättning har getts för ett botulinumtoxinpreparat som förskrivits av tandläkare.
FPA skickar apoteket ett rättelsemeddelande senast den 12:e dagen månaden efter betalningsmånaden.
Meddelandet kan även skickas senare om det finns skäl att misstänka att felet begåtts uppsåtligt eller om ett fel varit återkommande eller beloppet är betydande.
Även rättelse av fel som apoteket självt har upptäckt anmäls med ett rättelsemeddelande.
Felavgifter
I vissa situationer där fel har uppdagats kan FPA föreslå att en felavgift uppbärs av apoteket.
Om vissa slag av fel återkommande uppdagas i apotekets redovisningar kan FPA föreslå att en påföljdsavgift tas ut.
Förfarandet med felavgift innebär inte att FPA föreslår att uppgifterna om ersättningar för läkemedelsköp rättas, utan apoteket föreslås betala en felavgift. Uttagande av felavgift ändrar inte uppgifterna om ersättning i samband med ett köp eller beloppet av kundens självriskandel. FPA avgör dock separat om kunden har rätt till ersättning.
Felavgiften är 50 €. Apoteket får inte överföra felavgiften på kunden.
Krav på betalning av felavgift ställs i följande fall:
- Ett läkemedel, ett kliniskt näringspreparat eller en bassalva har expedierats innan nästan hela den tid som föregående sats räcker till för har förflutit.
- Ett preparat har expedierats
- i en större mängd än vad som motsvarar 3 månaders behandling eller
- (i fråga om dyra läkemedel) i en större mängd än vad som motsvarar 1 månads behandling, då patienten inte har något undantagslov från FPA som tillåter expediering av dyra läkemedel i en mängd som överskrider 1 månads behandling.
Apoteket kan inte upphäva ett fel som begåtts genom att begära att inköpet raderas.
FPA kan föreslå att en speciell påföljdsavgift ska tas ut av apoteket.
En påföljdsavgift kan föreslås om apoteket
- upprepade gånger expedierar läkemedlet för tidigt
- upprepade gånger expedierar läkemedel i en mängd som överskrider 3 månaders (i fråga om dyra läkemedel: 1 månads) behandling
- överför felavgiften på kunden.
Apoteket har möjlighet att ge ett skriftligt genmäle inom en viss tid (minst 2 veckor).
Beslut om att ta ut avgiften och avgiftens storlek fattas alltid genom förhandlingar mellan enheten för planering av förmåner och tjänster vid FPA och representanter för apoteket. (Läs mer i Sjukförsäkringsanvisningar för apotek i Bilaga 1, Redovisningsförfarande (pdf) under ”Meningsskiljaktigheter och påföljdsavgift”).
Apoteket betalar den krävda påföljdsavgiften till FPA separat och inom den tid som FPA anger.
Avtalsvite
FPA har rätt att få avtalsvite av ett apotek eller filialapotek i följande situationer:
- Apoteket eller filialapoteket bryter upprepade gånger mot eller försummar villkoren i avtalen om direktersättningsförfarande eller anvisningar som meddelats med stöd av dem, och korrigerar inte sitt förfarande inom en av FPA angiven rimlig tid
- Apoteket eller filialapoteket bryter allvarligt mot eller försummar villkoren i avtalen om direktersättningsförfarande eller de anvisningar som meddelats med stöd av dem.
FPA ger apoteket eller filialapoteket en skriftlig anmärkning för överträdelsen eller försummelsen innan avtalsvite föreläggs. Beloppet av avtalsvitet anges i avtalet om direktersättningsförfarande.
Meningsskiljaktigheter i samband med rättelser och felavgifter
Om det genmäle (bemötande) som apoteket lämnat inte kan godkännas, meddelar den FPA-enhet som handlägger apotekets redovisningar apoteket om detta. Om apoteket och FPA är oeniga om ett rättelseförslag, en felavgift, en påföljdsavgift eller om ett avtalsvite som förelagts apoteket, kan apoteket föra den meningsskiljaktighet som uppstått vid tilllämpningen av direktersättningsförfarandet till en förhandling om meningsskiljaktighet eller till förvaltningsdomstolen för avgörande som ett förvaltningstvistemål.
Som förhandling om meningsskiljaktighet behandlas rättelseförslag på minst 1 000 euro. Vid förhandlingen fastställs dessutom beloppet av den påföljdsavgift som ska åläggas apoteket. (Läs mer i Sjukförsäkringsanvisningar för apotek Bilaga 1, Redovisningsförfarande (pdf) under ”Meningsskiljaktigheter och påföljdsavgift”).
Om apoteket och FPA är oeniga om ett rättelseförslag som understiger 1 000 euro, om en felavgift eller om ett avtalsvite som förelagts apoteket, kan apoteket föra den meningsskiljaktighet som uppkommit vid tillämpningen av direktersättningsförfarandet till förvaltningsdomstolen för avgörande som ett förvaltningstvistemål.