Neuvontaa työnantajille

Työnantajan chatti

Chatissä vastataan työnantajan kysymyksiin ma–pe klo 9–15. Chatissä saa yleisneuvontaa

  • sairauspäivärahoista
  • äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoista, perhevapaakorvauksesta ja vuosilomakustannuskorvauksesta
  • kuntoutuksesta ja kuntoutusrahasta
  • näihin etuuksiin liittyvistä lisäselvityksistä ja todistuksista.

Chatissä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin eikä työterveyshuoltoa koskeviin kysymyksiin.

Puhelinpalvelu työnantaja-asiakkaille

Työnantajalinja palvelee päiväraha-asioissa arkisin klo 9–15 numerossa 020 692 241.  

  • Työnantajalinjalla vastataan kysymyksiin, jotka koskevat työnantajan etuushakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä, päätöksiä, palkkatietojen ilmoittamista eri etuuksiin sekä työnantajalle myönnettävän etuuden käsittelyvaihetta.
  • Soittajan oikeus saada tietoja tarkistetaan tarvittaessa. Häneltä saatetaan esimerkiksi kysyä edustamansa organisaation Y-tunnusta.
  • Työnantajalinjalla ei vastata kysymyksiin, jotka liittyvät työehtosopimuksiin. Näihin kuuluvat esimerkiksi palkanmaksun edellytykset, vapaan myöntämiset ja muut vastaavat aiheet. Näissä asioissa tukea antavat työnantajajärjestöt.

Työterveyshuollon neuvonta

Työterveyshuollon korvauksiin liittyviä neuvonta- ja hakemusasioita varten on omat yhteystietonsa.

Kansainväliset tilanteet

Kelan kansainvälisten asioiden keskus vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät lähetettyihin työntekijöihin, ulkomailta palkattaviin työntekijöihin tai maasta- ja maahanmuuttokysymyksiin. Keskus palvelee numerossa 020 634 0200 arkisin klo 10–15. 

Kela palvelee myös Helsingin ja Tampereen International House -palveluissa. Palvelut on suunnattu yrityksille ja työnantajille ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä.

Suojattu sähköposti

Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit kysyä neuvoa myös suojatulla sähköpostilla. Kela vastaa suojattuun sähköpostiviestiin 2 työpäivän kuluessa.

Työnantajan osoite ja osoitteenmuutokset

Kela lähettää päiväraha- ja työterveyshuollon korvausten päätökset hakemuksessa ilmoitettuun työnantajan osoitteeseen. Osoitteenmuutoksista ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, vaan tärkeintä on, että hakemuksissa on oikea osoite.

Osoite kannattaa päivittää myös YTJ-tietoihin (ytj.fi). Kela käyttää YTJ-osoitetta esimerkiksi päivärahojen takaisinperintätilanteissa.

Tekninen tuki

Jos sinulla on teknisiä ongelmia palvelun kanssa, ota yhteyttä tekniseen asiakastukeemme

  • puhelimitse numeroon 020 634 7787 arkisin klo 7–17
  • sähköpostitse osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.

Muissa asioissa voit soittaa Kelan yleisiin palvelunumeroihin, joissa vastataan arkisin klo 9–16.

Lue lisää