OmaKelassa pdf-asiakirjojen lataamisessa voi esiintyä käyttökatkoja 30.5. klo 16.00–01.00 Lisätietoja
Kelan etäpalveluissa on havaittu häiriö Lisätietoja
Asioi verkossa
Neuvontaa työnantajille
- Työnantajan chatti
- Puhelinpalvelu
- Työterveyshuollon neuvonta
- Kansainväliset tilanteet
- Suojattu sähköposti
- Osoite ja osoitteenmuutokset
- Tekninen tuki
Työnantajan chatti
Chatissä vastataan työnantajan kysymyksiin ma–pe klo 9–15. Chatissä saa yleisneuvontaa
- sairauspäivärahoista
- äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoista, perhevapaakorvauksesta ja vuosilomakustannuskorvauksesta
- kuntoutuksesta ja kuntoutusrahasta
- näihin etuuksiin liittyvistä lisäselvityksistä ja todistuksista.
Chatissä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin eikä työterveyshuoltoa koskeviin kysymyksiin.
Puhelinpalvelu työnantaja-asiakkaille
Työnantajalinja palvelee päiväraha-asioissa arkisin klo 9–15 numerossa 020 692 241.
- Työnantajalinjalla vastataan kysymyksiin, jotka koskevat työnantajan etuushakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä, päätöksiä, palkkatietojen ilmoittamista eri etuuksiin sekä työnantajalle myönnettävän etuuden käsittelyvaihetta.
- Soittajan oikeus saada tietoja tarkistetaan tarvittaessa. Häneltä saatetaan esimerkiksi kysyä edustamansa organisaation Y-tunnusta.
- Työnantajalinjalla ei vastata kysymyksiin, jotka liittyvät työehtosopimuksiin. Näihin kuuluvat esimerkiksi palkanmaksun edellytykset, vapaan myöntämiset ja muut vastaavat aiheet. Näissä asioissa tukea antavat työnantajajärjestöt.
Työterveyshuollon neuvonta
Työterveyshuollon korvauksiin liittyviä neuvonta- ja hakemusasioita varten on omat yhteystietonsa.
Kansainväliset tilanteet
Kelan kansainvälisten asioiden keskus vastaa kysymyksiin, jotka liittyvät lähetettyihin työntekijöihin, ulkomailta palkattaviin työntekijöihin tai maasta- ja maahanmuuttokysymyksiin. Keskus palvelee numerossa 020 634 0200 arkisin klo 10–15.
Kela palvelee myös Helsingin ja Tampereen International House -palveluissa. Palvelut on suunnattu yrityksille ja työnantajille ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä.
Suojattu sähköposti
Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit kysyä neuvoa myös suojatulla sähköpostilla. Kela vastaa suojattuun sähköpostiviestiin 2 työpäivän kuluessa.
Työnantajan osoite ja osoitteenmuutokset
Kela lähettää päiväraha- ja työterveyshuollon korvausten päätökset hakemuksessa ilmoitettuun työnantajan osoitteeseen. Osoitteenmuutoksista ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, vaan tärkeintä on, että hakemuksissa on oikea osoite.
Osoite kannattaa päivittää myös YTJ-tietoihin (ytj.fi). Kela käyttää YTJ-osoitetta esimerkiksi päivärahojen takaisinperintätilanteissa.
Tekninen tuki
Jos sinulla on teknisiä ongelmia palvelun kanssa, ota yhteyttä tekniseen asiakastukeemme
- puhelimitse numeroon 020 634 7787 arkisin klo 7–17
- sähköpostitse osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.
Muissa asioissa voit soittaa Kelan yleisiin palvelunumeroihin, joissa vastataan arkisin klo 9–16.