Varaa aika | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Varaa aika puhelinpalveluun

Voit varata verkossa lyhyen ajan Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalveluun voi soittaa myös ilman ajanvarausta.

Soita puhelinpalveluumme ilman ajanvarausta

Varaa puhelinaika verkossa

Voitko varata ajan palvelupisteeseen?

Voit asioida monissa Kelan palvelupisteessä ilman ajanvarausta. Osa palvelupisteistä palvelee kuitenkin vain ajanvarauksella. Soita Kelaan, niin varaamme sinulle tarvittaessa ajan palvelupisteeseen.

Verkossa et voi varata aikaa palvelupisteelle.

Tarkista palvelupisteiden aukiolotiedot

Soita puhelinpalveluumme

Näin varaat puhelinajan verkossa

  1. Kirjaudu ajanvarausjärjestelmään.
  2. Valitse ajanvarauksen syyksi Neuvonta ja sitten ajanvarauksen tarkenne Lyhyt keskusteluaika Kela-asioista.
  3. Valitse sinulle sopiva aika.
  4. Tarkista yhteystietosi ja vahvista varaus.
  5. Kirjaudu ulos järjestelmästä, kun olet valmis.

Jos järjestelmässä ei ole vapaita aikoja, kokeile myöhemmin uudestaan. Lisäämme uusia aikoja varattavaksi päivittäin. 

Verkossa voit myös tarkistaa, muuttaa tai peruuttaa varauksesi.

Varaa aika verkossa

Kirjaudu

Kelan palveluasiantuntija soittaa sinulle sovittuna ajankohtana numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Ota etukäteen esille kaikki asiakirjat, jotka liittyvät asiaasi. Tällaisia voivat olla esim. palkkakuitti tai lääkärintodistus.

Myös Kelan yhteistyökumppanit, kuten kuntien sosiaalipalvelu, TE-palvelut tai terveydenhuollon toimijat, voivat varata sinulle ajan puhelinpalveluun Kelan verkkosivuilla.

Usein kysyttyä ajan varaamisesta

Jos olet varaamassa ajan toisen henkilön puolesta, hänen pitää valtuuttaa sinut hoitamaan Kela-asioita puolestaan. Valtuutus pitää tehdä Suomi.fi-palvelussa. Suomi.fi-valtuuden nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.

Huoltaja voi varata ajan alaikäiselle lapselleen ilman erillistä valtuutusta.

Kun varaat ajan toisen henkilön puolesta, kirjaudu palveluun omilla tunnuksillasi, mutta merkitse varaukseen toisen henkilön tiedot.

Lue lisää toisen puolesta asioinnista.

Verkossa voit itse varata palveluajan suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Jos et pysty asioimaan näillä kielillä, älä varaa aikaa verkossa. Soita tai tule käymään ja pyydä tulkkausta. Kelan palveluasiantuntija voi tilata sinulle tulkin.

Jos tarvitset tulkkausta viittomakielelle, ota yhteyttä Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen. Lue lisää vammaisten tulkkauspalvelusta.

Voit perua ajan verkossa. Kirjaudu ajanvarausjärjestelmään ja valitse palvelun etusivulta Tarkastele varauksia. Klikkaa peruttavan ajanvarauksen kohdalta Peru varaus -linkkiä. Valitse tämän jälkeen peruutuksen syy ja vahvista peruutus.

Sivu päivitetty 1.3.2024