Hakemuksen käsittely
Kun hakemuksesi saapuu Kelaan, asiasi käsittely alkaa. Hakemuksesi käsittely etenee sujuvasti, kun toimitat liitteet ja muut lisätiedot mahdollisimman pian. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat päätöksen.
Näin hakemuksesi käsittely etenee sujuvasti
- Toimita liitteet määräpäivään mennessä.
Hakemuksessa kerrotaan, mitä liitteitä tarvitsemme. Jos liitteitä puuttuu, voimme joutua hylkäämään hakemuksesi. - Jos pyydämme lisätietoja, lähetä ne meille mahdollisimman pian.
Jos tarvitsemme lisätietoja, pyydämme niitä sinulta. Kun toimitat lisätiedot pian, hakemuksesi käsittely ei hidastu turhaan. Jos emme saa lisätietoja, voimme joutua hylkäämään hakemuksesi. - Kun olet toimittanut kaikki tiedot, odota rauhassa päätöstä.
Ilmoittamamme käsittelyajat ovat arvioita. Sinun ei tarvitse huolestua, jos hakemuksesi käsittely kestää pidempään.
Asiakaspalvelumme ei valitettavasti pysty antamaan tarkempaa arviota hakemuksesi käsittelyajasta.
Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan?
Hakemuksessa kerrotaan, mitä liitteitä sinun täytyy toimittaa Kelaan. Jos haet tukea OmaKelassa, näet tarvittavat liitteet myös OmaKelan Lähetä liite -sivulta. Lisätietoa liitteistä saat hakemasi tuen kela.fi-sivuilta. Jos sinulla on kysyttävää liitteistä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Jos toimitit vahingossa väärän liitteen, voit lähettää uuden liitteen määräpäivään mennessä. Voit myös täydentää antamiasi tietoja lähettämällä viestin OmaKelassa.
Jos emme saa liitteitä määräpäivään mennessä, voimme joutua hylkäämään hakemuksesi.
Jos tarvitsemme lisätietoja, otamme yhteyttä
Jos tarvitsemme sinulta lisätietoja, ilmoitamme siitä yleensä OmaKelassa. Ilmoitus saattaa näkyä OmaKelan etusivulla vielä sen jälkeen, kun olet toimittanut lisätiedot meille.
Voimme lähettää lisätietopyynnön myös postitse tai soittaa sinulle. Puhelu tulee yleensä numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611.
Toimita lisätiedot meille mahdollisimman pian, jotta hakemuksesi käsittely voi edetä. Toimita tiedot viimeistään määräpäivään mennessä. Jos emme saa tietoja, voimme joutua hylkäämään hakemuksen.
Seuraa hakemuksesi tilannetta OmaKelasta
OmaKelasta näet, milloin hakemuksesi on saapunut Kelaan ja oletko toimittanut tarvittavat liitteet. Palvelussa näet myös, tarvitsemmeko sinulta muita lisätietoja. Kun saat päätöksen, voit lukea sen OmaKelassa.
Hakemuksesi saapumispäivästä lasketaan aika, jolta tukea voidaan maksaa takautuvasti
Hakemuksesi tulee vireille sinä päivänä, kun se saapuu Kelaan. Saapumispäivällä on merkitystä, sillä siitä lasketaan aika, jolta tukea voidaan maksaa takautuvasti.
Hakemus tulee vireille, vaikka liitteet puuttuisivat. Voit toimittaa meille ensin hakemuksen ja liitteet vasta myöhemmin. Toimita liitteet kuitenkin viimeistään määräpäivänä.
Hakemus on nopeimmin perillä, kun lähetät sen meille OmaKelassa. Jos lähetät hakemuksen postitse, se tulee vireille saapumispäivänä.
Jos hakemuksen voi jättää muualle kuin Kelaan, se tulee Kelassa vireille samana päivänä. Esimerkiksi eläkehakemus tulee vireille Kelassakin sinä päivänä, jona se on jätetty työeläkelaitokseen, työeläkejärjestelmän palvelupisteeseen tai ulkomaan vakuutuslaitokseen.
Nämä tiedot saamme automaattisesti
Tulosi voivat vaikuttaa sinulle maksettavaan tukeen. Esimerkiksi sairauspäivärahan, vanhempainpäivärahan, kuntoutusrahan ja erityishoitorahan määrä lasketaan vuositulojesi perusteella.
Saamme tulotiedot yleensä tulorekisteristä, eläke- ja vakuutuslaitoksista sekä työttömyyskassoista. Sinun ei silloin tarvitse ilmoittaa tulojasi meille erikseen. Hakemuksessa kerrotaan, jos tarvitsemme sinulta tuloihin liittyviä tietoja.
Työnantajilla on velvollisuus ilmoittaa palkat ja muut tiedot tulorekisteriin. Voit tarkistaa, mitä tietoja työnantajasi on ilmoittanut tulorekisteriin. Kirjaudu tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun (vero.fi) pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Lääkärisi voi toimittaa lääkärintodistuksen tai -lausunnon sähköisesti OmaKannan kautta. Sinun ei silloin tarvitse toimittaa todistusta meille erikseen.
Lääkärin arvio terveydentilasta ja toimintakyvystä
Joidenkin hakemusten liitteeksi tarvitsemme lääkärintodistuksen tai -lausunnon terveydentilasta, työ- ja toimintakyvystä tai hoito- ja kuntoutussuunnitelmasta.
Kelan asiantuntijalääkärit arvioivat, täyttyvätkö etuuden myöntöedellytykset. He arvioivat hakijan terveydentilaa, työ- ja toimintakykyä sekä kuntoutuksen ja hoidon tarvetta vakuutuslääketieteen näkökulmasta. Asiantuntijalääkäri ei myönnä tai hylkää etuutta, vaan päätöksen tekee Kelan ratkaisuasiantuntija. Päätöksessä kerrotaan, millä perusteilla päätös on tehty.
- sairauspäiväraha ja osittainen sairauspäiväraha
- alle 16-vuotiaan vammaistuki
- 16 vuotta täyttäneen vammaistuki
- eläkettä saavan hoitotuki
- vajaakuntoisten ammatillinen kuntoutus
- vaativa lääkinnällinen kuntoutus
- harkinnanvarainen lääkinnällinen kuntoutus
- nuoren kuntoutusraha
- lääkkeiden korvausoikeudet
- sairaanhoitokorvaukset
- erityishoitoraha
- erityisraskausraha
- työkyvyttömyyseläke ja kuntoutustuki.