Hakemuksen käsittely

Kun hakemuksesi saapuu Kelaan, se rekisteröidään. Kun hakemus on rekisteröity, käsittelijä tarkistaa, onko hakemuksessa tarvittavat tiedot ja liitteet.

Jos tiedot ja liitteet ovat kunnossa, hakemuksesi käsittely voi alkaa. Jos tietoja tai liitteitä puuttuu, käsittelijä ottaa yhteyttä ja pyytää sinua täydentämään hakemustasi.

Hakemukset käsitellään yleensä siinä järjestyksessä, jossa ne tulevat Kelaan.

Toimeentulotuessa hakemuksesi käsittelee perustoimeentulotuen osalta Kela. Lue lisää toimeentulotuen käsittelystä.

Milloin hakemus tulee vireille?

Hakemukset rekisteröidään Kelassa saapumispäivänä, vaikka niistä puuttuisi tietoja tai liitteitä. Saapumispäivällä on merkitystä, sillä siitä lasketaan aika, jolta etuutta voidaan maksaa takautuvasti.

Hakemus tulee vireille samaan aikaan, kun Kela vastaanottaa sen.

  • Kun lähetät hakemuksen OmaKelassa, se tulee vireille heti.
  • Kun lähetät hakemuksen postitse, se tulee vireille saapumispäivänä.
  • Jos hakemuksen voi jättää muualle kuin Kelaan, se tulee vireille jättöpäivänä myös Kelassa.

Esimerkiksi eläkehakemus tulee vireille Kelassakin sinä päivänä, jona se on jätetty työeläkelaitokseen, työeläkejärjestelmän palvelupisteeseen tai ulkomaan vakuutuslaitokseen.

Mitä tapahtuu, jos hakemuksesta puuttuu tietoja?

Kelan vastuulla on huolehtia siitä, että Kelassa on päätöksen tekemiseen tarvittavat selvitykset. Jos hakemuksesi tiedot ovat puutteelliset, Kela pyytää sinulta tarvittavat lisäselvitykset.

Kela pyytää lisätietoja puhelimitse, OmaKelan viestillä tai kirjeellä. Kun Kela soittaa, puhelu tulee numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Numerot kannattaa tallentaa puhelimen muistiin.

Saat määräajan, johon mennessä lisätiedot pitää antaa. Jos et toimita lisätietoja määräaikana, Kela voi ratkaista asian käytettävissä olevilla tiedoilla. Kela voi myös itse hankkia lisäselvitykset, jos sillä on lain tai asetuksen perusteella oikeus saada ne.

Hakemuksesi käsittely päättyy, kun ratkaisija antaa siitä päätöksen. 

Lue lisää