Päätös | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Päätös

Kun Kelan on käsitellyt hakemuksesi, saat päätöksen. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.

Milloin saan päätöksen?

Voit katsoa OmaKelasta arvion hakemuksesi käsittelyajasta. Asiakaspalvelussa ei tiedetä, milloin saat päätöksen tai kuinka kauan hakemuksesi käsittely kestää.

Soita kuitenkin puhelinpalveluun, jos tuen tarpeesi on kiireellinen. Päätöstä ei voi kiirehtiä OmaKelan kautta. 

Päätös OmaKelaan ja postitse kotiin

Päätös toimitetaan sinulle OmaKelaan ja postitse kotiin. OmaKelassa voit tarkistaa päätöksen etusivun kohdasta Omat etuudet.

Halutessasi voit toivoa, että päätökset toimitetaan sinulle vain OmaKelassa. Kaikkia päätöksiä ei kuitenkaan vielä voi saada vain OmaKelaan. Tarkista, mitkä päätökset voit saada vain OmaKelaan.

OmaKelasta löydät päätökset kahden viimeisen vuoden ajalta. Jos tarvitset aiemmin tehdyn päätöksen, voit pyytää Kelaa lähettämään sen sinulle postitse kotiin. Lähetä viesti OmaKelassa tai soita puhelinpalveluun.

Kela oikaisee virheellisen päätöksen

Jos Kela huomaa päätöksessä virheen, Kela oikaisee sen. Virhe voidaan oikaista niin, että siitä on sinulle joko etua tai haittaa. Virhe voidaan oikaista vahingoksesi vain, jos suostut siihen. Jos et suostu oikaisemiseen, Kela voi esittää muutoksenhakulautakunnalle, että päätöksesi poistetaan.

Kela antaa oikaisusta päätöksen. Sinulla on oikeus hakea päätökseen muutosta valittamalla.

Jos olet tyytymätön päätökseen

Jos Kelan päätös on mielestäsi virheellinen, voit hakea päätökseen muutosta valittamalla. Saat päätöksen mukana ohjeet siitä, miten voit hakea muutosta. Jos sinulla on kysyttävää, ota ensin yhteyttä Kelaan.

Lue lisää

Sivu päivitetty 8.4.2024