Päätös
Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat päätöksen. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.
Päätös OmaKelaan ja postitse kotiin
Päätös toimitetaan sinulle OmaKelaan ja postitse kotiin. OmaKelassa voit tarkistaa päätöksen etusivun kohdasta Omat etuudet.
Halutessasi voit toivoa, että päätökset toimitetaan sinulle vain OmaKelassa. Kaikkia päätöksiä ei kuitenkaan vielä voi saada vain OmaKelaan. Tarkista, mitkä päätökset voit saada vain OmaKelaan.
OmaKelasta löydät päätökset kahden viimeisen vuoden ajalta. Jos tarvitset aiemmin tehdyn päätöksen, voit pyytää Kelaa lähettämään sen sinulle postitse kotiin. Lähetä viesti OmaKelassa tai soita puhelinpalveluun.
Älä ota turhaan yhteyttä asiakaspalveluun
Asiakaspalvelussa ei tiedetä, milloin saat päätöksen tai miten pitkään hakemuksesi käsittely kestää. OmaKelassa näet arvion käsittelyajasta. Joskus hakemuksen käsittely voi kuitenkin viivästyä. Jos hakemuksestasi puuttuu tietoja tai liitteitä, Kelan työntekijä on yhteydessä sinuun.
Ota yhteyttä puhelinpalveluun, jos tuen tarpeesi on kiireellinen.
Kela oikaisee virheellisen päätöksen
Jos Kela huomaa päätöksessä virheen, Kela pyytää sinulta suostumusta päätöksen oikaisemiseen. Virhe voidaan oikaista niin, että siitä on sinulle joko etua tai haittaa. Virhe voidaan oikaista vahingoksesi vain, jos suostut siihen. Jos et suotu oikaisemiseen, Kela voi esittää muutoksenhakulautakunnalle, että päätöksesi poistetaan.
Kela voi oikaista tekemänsä kirjoitus- tai laskuvirheen ilman suostumustasi, mutta ottaa sinuun yhteyttä aina ennen oikaisua.
Saat oikaistun päätöksen postitse.
Jos päätöksessä on mielestäsi virhe
Jos Kelan päätös on mielestäsi virheellinen, voit hakea päätökseen muutosta. Saat päätöksen mukana ohjeet siitä, miten muutosta haetaan. Jos sinulla on kysyttävää, ota ensin yhteyttä Kelaan.