Päätös | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Kela.fissä ja asiointipalveluissa käyttökatkoja 17.5.2025 Lue lisää

Päätös

Kun Kela on käsitellyt hakemuksesi, saat päätöksen. Päätöksessä kerrotaan tuen määrä, perustelut ja maksupäivä. Saat päätöksen myös silloin, jos sinulle ei ole myönnetty tukea.

Milloin saan päätöksen?

Kun olet toimittanut kaikki pyydetyt tiedot, odota rauhassa päätöstä. Ilmoittamamme käsittelyajat ovat arvioita. Sinun ei tarvitse huolestua, jos hakemuksesi käsittely kestää pidempään.

Asiakaspalvelussa ei tiedetä, milloin saat päätöksen tai kuinka kauan hakemuksesi käsittely kestää. Soita kuitenkin puhelinpalveluun, jos tuen tarpeesi on kiireellinen. Päätöstä ei voi kiirehtiä OmaKelan kautta. 

Päätös OmaKelaan tai postitse kotiin

Päätös toimitetaan sinulle OmaKelaan ja postitse kotiin, ellet ole luopunut paperipostista. OmaKelassa voit tarkistaa päätöksen etusivun kohdasta Omat etuudet.

OmaKelasta löydät päätökset viimeisen kuuden vuoden ajalta. Jos tarvitset aiemmin tehdyn päätöksen, voit pyytää Kelaa lähettämään sen sinulle postitse kotiin. Lähetä viesti OmaKelassa tai soita puhelinpalveluun.

Luovu paperipostista

Useimmat Kelan päätöksistä voit saada paperittomana. Saat silloin päätökset, kirjeet ja muut asiakirjasi vain OmaKelaan.

Lue, miten voit luopua paperipostista.

Kela oikaisee virheellisen päätöksen

Jos Kela huomaa päätöksessä virheen, Kela oikaisee sen. Virhe voidaan oikaista niin, että siitä on sinulle joko etua tai haittaa. Virhe voidaan oikaista vahingoksesi vain, jos suostut siihen. Jos et suostu oikaisemiseen, Kela voi esittää muutoksenhakulautakunnalle, että päätöksesi poistetaan.

Kela antaa oikaisusta päätöksen. Sinulla on oikeus hakea päätökseen muutosta valittamalla.

Jos olet tyytymätön päätökseen

Jos Kelan päätös on mielestäsi virheellinen, voit hakea päätökseen muutosta valittamalla. Saat päätöksen mukana ohjeet siitä, miten voit hakea muutosta. Jos sinulla on kysyttävää, ota ensin yhteyttä Kelaan.

Lue lisää

Sivu päivitetty 6.5.2025