Tukea asiakasohjaukseen ja koulutukset yhteistyökumppaneille | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Tukea asiakasohjaukseen ja koulutukset yhteistyökumppaneille

Asiakas voi asioida Kelassa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai saamen kielillä. Voimme tilata asiakkaalle tulkin (Henkilöasiakkaat-osio), jos yhteistä asiointikieltä ei muuten löydy. Tulkkina voi toimia myös asiakkaan itse hankkima ammattitulkki tai esimerkiksi ystävä, jos asiakas niin haluaa. 

Voit varata asiakkaalle ajan puhelinasiointiin, jossa käytetään tulkkausta. Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, ilmoita siitä, kun varaat hänelle aikaa.

Tietoa Kelan tuista on saatavilla monilla kielillä

Kaikki Kelan esitteet ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Joitakin Kelan esitteitä on käännetty myös muille kielille (Henkilöasiakkaat-osio). Voit tilata esitteitä haluamasi määrän tilauslomakkeella

Kelan tuista Ukrainasta sotaa paenneille kerromme verkkosivuillamme (Henkilöasiakkaat-osio) kerromme verkkosivuillamme suomeksi, ukrainaksi, venäjäksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kelan tuista kerrotaan kattavasti 12 eri kielellä InfoFinland.fi-sivustolla. InfoFinland on monikielinen verkkosivusto, joka kokoaa yhteen tärkeää tietoa Suomeen muuttoa suunnittelevalle tai täällä jo asuvalle. Sivustolta löytyy kattavasti tietoa Kelan tukien ja palveluiden lisäksi myös monista muista viranomaispalveluista.

Esitysmateriaalit

Olemme koostaneet yhteistyökumppaneitamme varten kaksi esitysmateriaalia, joita voi käyttää esimerkiksi koulutukseen ja perehtymiseen.

Esitysten kansilehdellä kerrotaan, milloin materiaali on päivitetty. Pyrimme pitämään materiaalit ajan tasalla, mutta on mahdollista, että esityksissä esiintyy vanhentunutta tietoa. Ajantasaisen tiedon voi lukea aina kunkin etuuden kela.fi-sivulta.

Koulutukset ja verkkoseminaarit

Kela järjestää kotoutumisen kumppaneille vuosittain verkkoseminaareja ja koulutuksia. Tulevat koulutukset ja aiempien koulutusten materiaalit löydät Kelan koulutukset ammattilaisille -sivuilta.

Verkkoseminaari 18.3.2025: Sujuva alku Suomessa – Kelan tuet ja asiointi yhteistyökumppanien näkökulmasta

Verkkoseminaarissa kerroimme

  • miten yhteistyökumppani voi ohjata asiakkaan Kelan palveluihin
  • miten palvelemme yhteistyökumppaneita yhteisen asiakkaan asiassa
  • millä perusteilla Suomeen muuttanut voi saada Kelan tukia.

Lisäksi esittelimme käytännönläheisiä esimerkkejä siitä, miten Suomeen muuttaneen asiakkaan tilanne vaikuttaa hänen saamiinsa tukiin.

Katso seminaarin tallenne ja tutustu esitysmateriaaleihin.

 

Sivu päivitetty 17.4.2025