Räkningar och kvitton i samband med utkomststöd | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Avbrott i FPA:s webbtjänster 9.10 Läs mer

Räkningar och kvitton i samband med utkomststöd

Du kan få utkomststöd för godtagbara utgifter om du lämnar in en räkning eller ett kvitto över utgifterna. Skicka räkningar och kvitton som bilagor till din ansökan.

Räkningar som gäller utgifter som ingår i utkomststödets grunddel behöver inte lämnas in. Läs om vilka utgifter som ingår i grunddelen.

Vilka räkningar godkänns i samband med utkomststöd?

En räkning är ett dokument i pappersform eller ett elektroniskt dokument, där det framgår hur mycket du ska betala för en tjänst eller produkt du har skaffat. Exempel på räkningar som godkänns i samband med utkomststöd är elräkningar, räkningar för hemförsäkring, och räkningar från den offentliga hälso- och sjukvården. Läs mer om för vilka utgifter du kan lämna in räkningar.

Du behöver inte lämna in räkningar för de utgifter som ingår i utkomststödets grunddel. Exempel på sådana är bland annat telefonräkningar eller en räkning på en tidningsprenumeration.

Bifoga samtidigt alla de räkningar vars förfallodag infaller under den tid för vilken du ansöker om utkomststöd. Med förfallodag avses förfallodagen på den ursprungliga räkningen, inte förfallodagen på en betalningspåminnelse. Utkomststöd kan inte beviljas för betalning av indrivningskostnader eller dröjsmålsavgifter.

Räkningarna beaktas alltid i utkomststödet för den månad under vilken räkningarnas ursprungliga förfallodag infaller.

Vilka kvitton godkänns i samband med utkomststöd?

Ett kvitto är ett dokument i pappersform eller ett elektroniskt dokument som visar att en betalning har genomförts. Du får det från säljaren av tjänsten eller produkten, oftast efter att betalningen har genomförts.

Kvitton som godkänns i samband med utkomststöd kan vara t.ex. kvitton på receptbelagda läkemedel som du köpt på apoteket eller kvitton på kostnader för att skaffa ett identitetsbevis. Kvittot ska innehålla uppgifter om säljaren, betalningsdatum och belopp samt information om vad du har köpt. Läs mer om för vilka utgifter du kan skicka in kvitton.

Du behöver inte lämna in kvitton för de utgifter som ingår i utkomststödets grunddel, såsom utgifter för matinköp.

Stödet betalas i regel in på ditt konto 

Vi betalar i regel in utkomststödet på ditt konto. Du ska själv betala dina räkningar med de här pengarna.

På din begäran kan vi också betala räkningar direkt till fakturautställaren, till exempel till ett elbolag eller ett försäkringsbolag. När vi betalar räkningar i ditt ställe blir det belopp som betalas in på ditt bankkonto mindre. Vi betalar dina räkningar endast om det utkomststöd som du har beviljats räcker till. Kontrollera alltid i beslutet eller betalningsmeddelandet om alla räkningar har kunnat betalas direkt till fakturautställaren i enlighet med din begäran. 

Skicka in räkningar och kvitton i MittFPA

  1. Fotografera eller skanna dina räkningar och kvitton. Det duger till exempel med en bild som du tagit med telefonen. Kom ihåg att fota alla sidor av kvittot eller räkningen. 
  2. Kontrollera att bilderna är tydliga och att texten går att läsa. 
  3. Logga in i MittFPA
  4. Skicka in bilderna i MittFPA under ”Skicka bilagor”. 
  5. Under ”Vilket ärende hänför sig din bilaga till?” ska du välja ”Grundläggande utkomststöd”. 
  6. Om du skickar en räkning ska du under ”Vilken bilaga vill du skicka?” välja ”Räkning”, och om du skickar ett kvitto ska du välja ”Övriga bilagor”.
  7. När du skickar en räkning ska du under ”Till vem ska räkningen betalas?” välja antingen ”Till mig” eller ”Till faktureraren”.

Om du redan har fått ett beslut om utkomststöd kan du lämna in räkningar och kvitton i efterhand under den tid som beslutet gäller. Det står i beslutet för vilka utgifter du kan lämna in räkningar och kvitton. Observera att också räkningens förfallodag ska infalla under beslutets giltighetstid. Kontrollera vilken tid ditt beslut gäller innan du lämnar in en räkning till FPA.

Om du inte kan skicka in räkningar eller kvitton i MittFPA 

Om du inte kan skicka in räkningar i MittFPA ska du skicka dem per post till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA. Bifoga blanketten Följebrev för utgifter TO 3r (pdf). Om du inte kan bifoga följebrevet ska du på räkningen eller kvittot ange din personbeteckning och texten ”Räkningen gäller utkomststöd” eller ”Kvittot gäller utkomststöd”.

Om du vill att vi betalar en räkning direkt till fakturautställaren ska du skriva ”Betalas till fakturautställaren” på räkningen.

Vi returnerar inte räkningar eller kvitton, så skicka kopior av dina räkningar eller kvitton till oss och spara originalen.

Alternativt kan du lämna in räkningar och kvitton på något av FPA:s serviceställen

Har du frågor?

Fråga chattbotten eller ring FPA:s kundtjänst.

020 692 227
020 692 227

Information på lättläst svenska och på teckenspråk

Senast ändrad 22.9.2025