Miten toimin, kun en pääse Kelan työnantajien tai yhteistyökumppanien asiointipalveluun?

Yritysten ja yhteisöjen, eli esimerkiksi kunnan, valtion viranomaisen, yhdistyksen ja seurakunnan, puolesta asiointi vaatii Suomi.fi-valtuudet viimeistään 1.2.2021 alkaen. Huolehdi, että sinulla on tarvittavat Suomi.fi-valtuudet voimassa hyvissä ajoin.

Kun tunnistaudut Kelan asiointipalveluihin 1.2.2021 jälkeen, voit kohdata ongelmatilanteen, jossa esimerkiksi:

  • et pääse lainkaan asiointipalveluun
  • pääset asiointipalveluun, mutta et saa valittavaksi sitä yhteisöä tai yritystä, jonka asiaa olet hoitamassa
  • voi valita oikean yrityksen tai yhteisön, mutta et pääse tekemään niitä toimintoja, joita olet hoitamassa.

Ongelmatilanteessa toimi näin:

  1. Tarkista valtuutesi Valtuudet-palvelussa. Kirjaudu Valtuudet -palveluun ja tarkista, mitä valtuuksia sinulle on annettu (Saadut valtuudet). 
    Jos sinulla ei vielä ole valtuuksia, selvitä asia omassa organisaatiossasi sen henkilön kanssa, jolla on oikeus myöntää niitä organisaatiossasi. Kelan asiointipalveluissa tarvittavat valtuudet löytyvät näiltä sivuilta:
  2. Tarkista valtuuksien valtuustyyppi.  Oman organisaation asioiden hoitoa varten sinulla pitää olla asiointivaltuus. Sen sijaan, jos työskentelet esimerkiksi tilitoimistossa tai kuntayhtymässä, joka hoitaa toisen organisaation asioita, valtuustyyppinä tulee olla edustamisvaltuus. 
  3. Jos sinulta puuttuu valtuuden antanut yritys tai yhteisö tai sinulta puuttuu näiden antamia valtuusasioita tai ne ovat vääräntyyppisiä, selvitä asia omassa organisaatiossasi.
    • Jos organisaation nimi puuttuu tai valtuusasia puuttuu: Selvitä esimiehen kanssa, mitä valtuuksia puuttuu. 
    • Jos työskentelet yrityksessä tai yhteisössä, jonka asioita hoidat, pyydä itsellesi tarvittava valtuus.
    • Jos työskentelet tilitoimistossa tai kuntayhtymässä, selvitä, puuttuuko omalta organisaatioltasi asiointivaltuus vai puuttuuko sinulta edustamisvaltuus.
    • Käyttöoikeuttasi on voitu rajata myös rajaustarkenteella. Rajaustarkenne on käytössä Työnantajan asiointipalvelun ja Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelun käyttämissä valtuusasioissa. Rajaustarkenteella voidaan rajata, kenelle nimettyjen organisaatioiden valtuusasiat annetaan.
    • Vääräntyyppinen valtuus voi estää asioinnin kokonaan. Valtuustyyppi kannattaa korjata, jotta oma organisaatiosi voi jatkossa hallita valtuuksia.
  4. Jos valtuuksien antamisessa on ongelmia, käy läpi Digi- ja väestötietoviraston ohjeet organisaatioasiakkaille: https://dvv.fi/siirrykatsosta
  5. Jos valtuudet, valtuustyyppi ja valtuuksien mahdolliset rajaustarkenteet näyttävät olevan oikein, mutta et pääse Kelan palveluihin, ota yhteyttä Kelan IT- asiakastukeen: