Ersättning för läkemedel | Lättläst | FPAGå till innehållet

Ersättning för läkemedel

Du kan få ersättning från FPA för sådana läkemedel som du har fått recept för av en läkare eller sjukskötare på grund av en sjukdom som du har.

Referenspriser och att byta till ett billigare läkemedel

För en del läkemedel har man bestämt ett referenspris. Läkemedlets försäljningspris kan vara högre än referenspriset. Du kan få ersättning högst enligt referenspriset.

Om du vill kan apoteket byta ut ett läkemedel mot ett motsvarande läkemedel som är billigare. Apoteket får ändå inte byta ut läkemedlet om den som skrev receptet har förbjudit att läkemedlet byts ut.

Om ditt läkemedel inte har ett referenspris får du ersättning enligt försäljningspriset.

Exempel på hur referenspriserna fungerar

Din läkare har skrivit ut ett läkemedel som kostar 30 euro. Läkemedlets referenspris är 10 euro. Du får en ersättning som är 40 procent av referenspriset på 10 euro. Din ersättning blir alltså 4 euro. Du betalar själv resten, alltså 26 euro.

På apoteket finns det ändå ett likadant läkemedel som är billigare. Läkemedlet kostar bara 10 euro. Om du väljer det är din ersättning 4 euro, och du betalar själv bara 6 euro.

Hur stor är läkemedelsersättningen? 

Bilden visar läkemedelsersättningarnas och självriskernas belopp år 2026.

Läs mer om ansökan om läkemedelsersättning (på standardspråk).

Läkemedelskredit för personer med låga inkomster

FPA beviljar läkemedelskredit åt personer med låga inkomster. Läkemedelskrediten är ett lån. Med läkemedelskrediten kan du betala årssjälvrisken för läkemedel.

Du kan få läkemedelskredit om du måste betala hela årssjälvrisken på en gång eller under en och samma kalendermånad.

Om du har ett minderårigt barn, kan du få läkemedelskredit också för hens läkemedel.

Lånet, alltså krediten, måste du betala tillbaka till FPA inom 12 månader.

Köpa läkemedel utomlands

Om du tänker köpa ett läkemedel i ett annat EU- eller EES-land, kan du be att din läkare i Finland skriver ut ett recept för inköp av läkemedlet utomlands.

I vissa länder kan du använda ett finländskt elektroniskt recept. Kontrollera innan resan om ett recept från Finland kan användas i landet du reser till.

Du kan ansöka om ersättning hos FPA efter att du köpt läkemedlet. Du kan få ersättning om det är ett sådant läkemedel som FPA betalar ersättning för i Finland.

Mer information

FPA betalar inte ersättning för alla läkemedel. Information om läkemedel som FPA betalar ersättning för finns i FPA:s söktjänst för läkemedel (inte lättläst).

I MittFPA (inte lättläst) kan du följa hur mycket du redan har betalat för läkemedel under året.

Senast ändrad 25.6.2026