Hurdan pension kan du få? | Lättläst | FPAGå till innehållet

Pensioner 

Pensioner kan man få från arbetspensionsanstalterna och FPA.  Arbetspensionsanstalterna betalar arbetspension. Arbetspensionen grundar sig på lön och andra arbetsinkomster. Om din arbetspension är liten kan du få pension även från FPA.

Arbetspensionsanstalterna och FPA betalar ut pensioner i tre olika situationer. Du kan få pension när du uppnår pensionsåldern. Före pensionsåldern kan du få pension på grund av arbetsoförmåga eller arbetslöshet. Du kan få familjepension om en nära anhörig dör.

I bilden här nedanför ser vilka pensioner det finns och vilken pensions man kan få i olika situationer.

Pensionssystemet består av två delar: arbetspensioner som arbetspensionsanstalterna betalar och de pensioner som FPA betalar. Pensionsförmåner betalas när arbetsförmågan försämras, när man uppnår pensionsåldern eller när en familjemedlem dör.

Utöver pension kan FPA också betala:

  • barnförhöjning
  • bostadsbidrag för pensionstagare
  • vårdbidrag för pensionstagare
  • fronttillägg och extra fronttillägg
  • utkomststöd.

Arbetspension

Arbetspensionen är den vanligaste pensionen. När du arbetar tjänar du in arbetspension.

Det finns många olika arbetspensionsanstalter som sköter arbetspensionerna.

Du och din arbetsgivare har under årens lopp betalat in arbetspensionsavgifter. Hur stor din pension blir beror på hur mycket du har tjänat under ditt arbetsliv.

Privatföretagare har betalat sina pensionsavgifter till en pensionsanstalt som de själva valt.

Lantbruksföretagare har betalat pensionsavgifter till sin pensionsanstalt, LPA.

Mer information om arbetspensionen får du

Folkpension

Om du inte får någon arbetspension eller om din arbetspension är liten får du folkpension från FPA. 

Du kan få full folkpension bara om din arbetspension är mindre än 66 euro per månad. Om din arbetspension är större får du mindre folkpension eller ingen folkpension alls.

Full folkpension är cirka 787 euro per månad. För gifta och sambor är fullt belopp cirka 703 euro per månad.

Folkpensionen kan bli mindre om du tar ut förtida ålderspension innan du fyller 65 år.

Folkpensionen kan också bli mindre om du har bott utomlands. Om du flyttar utomlands kan din folkpension dras in.

Om du bor eller har bott utomlands och vill veta hur det påverkar folkpensionen kan du ringa FPA:s servicenummer 020 634 0300.

Din folkpension blir mindre på grund av

  • arbetspension
  • andra pensioner och ersättningar som du får.

Din folkpension påverkas inte av

  • din partners inkomster
  • den pension som du tjänat in när du skött dina barn
  • den pension som du tjänat in när du studerat
  • en engångsförhöjning av invalidpensionen.

Du betalar skatt på FPA-pensioner och arbetspensioner.

Inkomstgränserna för folkpension

Du kan få folkpension om dina övriga pensionsinkomster och ersättningar sammanlagt är mindre än följande inkomstgränser:

  • cirka 1 455 euro per månad, om du är gift eller har en sambo
  • cirka 1 624 euro per månad, om du bor ensam.

Inkomstgränserna gäller bruttoinkomsterna, alltså inkomsterna före skatt.

Inkomstgränserna kan vara lägre om du har bott utomlands. I vissa fall kan inkomstgränserna också vara högre.

FPA fattar beslut om folkpension efter att det är klart hur mycket du får i pension från annat håll.