Ålderspension | Lättläst | FPAGå till innehållet

Ålderspension

Ålderspensionen kan vara arbetspension eller folkpension eller både och.

Om din ålderspension betalas i form av folkpension börjar den betalas när du är 65 år.

Om du har bott eller arbetat utomlands kan din ålderspension bli liten. Det kan ändå hända att du får pension från utlandet.

Exempel på pensioner

Kalle och Kajsa är gifta. Båda två har ålderspension. 

Kalle har 1 460 euro per månad i arbetspension. Han får varken folkpension eller garantipension. 

Kajsa har varit hemma och skött familjens barn i många år. 
Hon har 500 euro per månad i arbetspension och cirka 486 euro per månad i folkpension. Hennes pensioner är alltså totalt cirka 986 euro per månad. Hon får ingen garantipension, eftersom inkomsterna är större än inkomstgränserna för garantipension. 

Läs mer om ansökan om ålderspension på FPA:s webbplats (på standardspråk).

Att gå i pension tidigare

Om du har rätt till folkpension kan du välja att ta ut din  pension i förtid, alltså innan du fyller 65 år. Det här kallas förtida ålderspension.

Om du är född före år 1962 kan du få förtida ålderspension tidigast när du är 64 år.

Den förtida pensionen blir varaktigt mindre än den folkpension som börjar vid 65 års ålder. Pensionen minskar 0,4 procent för varje månad som du väljer att ta ut pension innan du fyller 65 år. Det lönar sig att i god tid ta reda på hur stor den förtida pensionen blir.

Exempel: Att ta ut pension tidigare

Maja tar ut arbetspension vid tidigaste möjliga tidpunkt, som för Maja är när hon är 64 år och 9 månader. Hon får en arbetspension på 700 euro per månad. 

Maja ansöker också om förtida folkpension ett halvt år tidigare än hennes egentliga pensionsålder. 
På grund av det är folkpensionen 1,2 procent (cirka 6 euro per månad) mindre än det som Maja hade fått om hon hade väntat tills hon fyllde 65 år. 

Maja bor ensam. 

Utöver arbetspensionen får hon en folkpension på cirka 465 euro per månad.

Att gå i pension senare

Du behöver inte ansöka om pension genast när du är 65 år. Om du väljer att gå i pension senare blir din pension högre. För varje månad som du skjuter fram tidpunkten för din pension ökar pensionen med 0,6 procent.

Pension och arbetslöshet

Om du varit arbetslös länge och är nära din pensionsålder kan du i vissa situationer gå i pension redan som 64‑åring.
Det här gäller om du är född före 1962. 

Du kan få den här pensionen

  • om du har fått grunddagpenning för tilläggsdagar och du nu får allmänt stöd eller
  • om du får inkomstrelaterad dagpenning för tilläggsdagar. 

Det här är inte samma sak som förtida ålderspension. Därför kommer inte din pension att minska även om den börjar innan du fyller 65 år. 

Om du inte ansöker om pension kan du få stöd för arbetslöshet tills du fyller 65 år.

Senast ändrad 3.6.2026