Pankkien tehtävät opintolainan myöntämisessä | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Pankkien tehtävät opintolainan myöntämisessä

Kun asiakas on saanut Kelasta päätöksen opintolainan valtiontakauksesta ja hakee opintolainaa pankista, pankki voi myöntää opiskelijalle opintolainan. 

Jos asiakas ottaa yhteyttä pankkiin ja kertoo, että hänelle on myönnetty opintolainan valtiontakaus, pankin täytyy ohjata asiakasta hakemaan opintolainaa pankista, jos takauksen varausta ei vielä näy pankin järjestelmässä. Opiskelijan hakemuksen jälkeen pankki voi tehdä Kelalle opintolainan valtiontakauksen varauspyynnön. 

Pankki neuvoo asiakkaita

  • opintolainan pankista hakemiseen ja nostamiseen liittyvissä asioissa
  • opintolainan takaisinmaksun alkamisesta opintojen päätyttyä
  • lyhennyserän suuruudesta
  • eräpäivän siirrosta
  • maksuvapaiden kuukausien hakemisesta.

Pankki päättää

  • täytyykö uusi laina laittaa uudelle lainanumerolle, jos asiakkaalla on entuudestaan opintolainaa (ei merkitystä Kelalle)  
  • voiko useammalla lainanumerolla olevia opintolainoja yhdistää. Ensimmäinen nostopäivä ei saa muuttua, jos lainoja yhdistetään.   

Uusi opintolainahakemus vai nostopyyntö?

Asiakkaita on hyvä ohjeistaa, missä tilanteissa asiakkaan täytyy tehdä pankkiin uusi opintolainahakemus ja milloin riittää nostopyynnön tekeminen. Tällöin vältytään tilanteilta, joissa asiakas tekee turhaan uuden lainatakaushakemuksen Kelalle ja pankki lähettää Kelalle turhaan opintolainan valtiontakauksen varauspyynnön, kun takaus on vielä voimassa ja takaustieto on jo aiemmin välitetty pankille. 

Jos asiakkaalle on myönnetty opintolaina syys- ja kevätlukukaudelle, Kela välittää pankille kerralla sekä syksyn että kevään takaustiedot. Jos pankki lähettää tässä tilanteessa Kelalle uuden takauspyynnön, pankki saa Kelasta hylkäävän vastaussanoman, koska takaus on jo voimassa. Asiakasta tulisi pyytää tekemään opintolainahakemuksen sijaan pankille opintolainan nostopyyntö. 

Pyyntö opintolainan nostoajan jatkamiseksi

Opintolainan viimeinen nostopäivä välitetään pankille takaustiedon yhteydessä. Opiskelija ei voi nostaa opintolainaa pankista viimeisen nostopäivän jälkeen. Jos opintolainan nostaminen ei ole onnistunut viimeisenä nostopäivänä pankista johtuvista syistä tai tietoliikennehäiriöiden vuoksi, pankin pitää ottaa yhteyttä Kelaan. Pankin täytyy ilmoittaa, mistä syystä lainan nostaminen ei ole onnistunut viimeisenä nostopäivänä. Kela voi harkintansa mukaan siirtää viimeistä nostopäivää, ja pankki voi siirtää kyseisen ajan sisällä lainaerän asiakkaalle. 

Jos opintolainaa ei myönnetä

Jos opiskelijalle ei myönnetä pankista opintolainaa, hän voi tarvita pankin todistuksen lainahakemuksen hylkäämisestä toimeentulotukea varten. 

Todistus voi olla vapaamuotoinen ja se voidaan antaa asiakkaalle myös sähköisesti. Todistuksessa ei tarvitse olla syytä opintolainan myöntämättä jättämiselle.

Maksumuistutuksen lähettäminen

Jos opiskelija laiminlyö opintolainan takaisinmaksun, pankki muistuttaa asiakasta erääntyneestä maksusta. Myös Kela muistuttaa asiakasta maksun laiminlyönnistä. Jos asiakas ottaa erääntyneestä maksusta yhteyttä Kelaan, Kela pyytää opiskelijaa ottamaan yhteyttä pankkiin ja sopimaan lainan takaisinmaksusta pankin kanssa. Kela ei sovi maksujärjestelyistä asiakkaan kanssa. Lue lisää, miten opiskelijan pitää toimia, jos hänellä on maksuvaikeuksia (Henkilöasiakkaat-osio)

Tietojärjestelmiin liittyvät kysymykset

Kela ei pysty neuvomaan pankkeja pankin tietojärjestelmiin liittyvissä kysymyksissä. Pankin kannattaakin ottaa yhteyttä omaan ICT-tukeensa ennen yhteydenottoa Kelaan.
 

Sivu päivitetty 8.6.2023