E-tjänsten för arbetsgivare | Arbetsgivare | FPAGå till innehållet

E-tjänsten för arbetsgivare

E-tjänsten för arbetsgivare förnyas i december – lär dig om den nya tjänsten!

Välkommen till ett webbinarium där vi informerar om hur man ansöker om dagpenningar och ersättningar i samband med familjeledigheter i den nya Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Webbinariet äger rum 19.11.2024 kl. 9.30–11.00.

Anmäl dig här

Om du inte är en ansvarsperson i organisationen behöver du en Suomi.fi-fullmakt för att uträtta ärenden i e-tjänsten för arbetsgivare. Du kan endast utföra sådana uppgifter i tjänsten som du har fullmakt för. De fullmakter som behövs får du av din egen organisation.

Den ansvariga personen i organisationen kan använda e-tjänsten utan fullmakt.

I e-tjänsten för arbetsgivare kan du till exempel

  • ansöka om dagpenningar och ersättningar till arbetsgivaren i samband med föräldraledigheter och skicka tilläggsuppgifter som gäller dem
  • kontrollera betalnings- och beslutsuppgifter
  • uppdatera arbetsgivarens kontouppgifter
  • anmäla att en arbetstagare arbetar utomlands.

Logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder, mobilcertifikat, certifikatkort, eller med identifieringstjänsten Finnish authenticator för utländska medborgare.

E-tjänsten för arbetsgivare

Logga in

Skicka bilagorna antingen per post till FPA, PB 26, 00056 FPA eller med skyddad e-post.

Vid skötseln av dagpenningsärenden kan du också använda Skatteförvaltningens tjänster Ilmoitin.fi och inkomstregistret.

Om du har problem med att logga in i tjänsten, läs anvisningarna.

Anvisningar för e-tjänsten

En arbetsgivare som har ansökt om dagpennings- och familjeledighetsförmåner i e-tjänsten för arbetsgivare får beslutet både per post och i e-tjänsten. För att kunna se beslutsuppgifter måste man ha ärendefullmakten Granska uppgifter gällande förmånsbeslut i anslutning till anställningsförhållande.

En arbetsgivare som helt och hållet vill avstå från beslut i pappersform ska ge sitt samtycke till detta i e-tjänsten. Samtycket kan ges av en sådan representant för arbetsgivaren som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande

Kontonumret kan meddelas av en person som enligt registeruppgifterna har rätt att företräda företaget eller föreningen ensam eller av en person som har fullmakten Meddela kontonummer för utbetalning av förmåner i samband med anställningsförhållande.

  1. Logga in i e-tjänsten och uppge företagets FO-nummer.
  2. Välj Jag meddelar arbetsgivarens kontonummer för utbetalning av förmåner.
  3. Välj Jag meddelar en ändring av kontonumret och tryck på Fortsätt om du vill ange ett kontonummer för utbetalning av förmåner. Du kan meddela kontonummer även om du inte vill ansöka om en förmån just nu.
  4. Ange kontonumret hos en finländsk bank i IBAN-format.
    • Om du meddelar en ändring av kontonummer kan du ange från vilket datum du vill att det nya kontonumret används.
    • Om du vill meddela ett kontonummer hos en utländsk bank ska du välja Betalningsadress i utlandet.
  5. Klicka sedan på Godkänn och sänd.
  1. I e-tjänsten väljer du först det företag vars arbetstagare frågan gäller.
  2. Välj Jag skickar in ansökningar eller meddelanden, eller kontrollerar arbetstagarspecifika uppgifter.
  3. Ange arbetstagarens personbeteckning.
  4. Välj sedan Meddelande eller ansökan och därefter namnet på den förmån som vi har begärt ytterligare uppgifter om.
  5. Välj Tilläggsutredning gällande ett meddelande eller en ansökan som sänts tidigare.
  6. Du kan ge fritt formulerade svar på frågorna.
  7. Om det har begärts löneuppgifter av dig eller du har tillfrågats huruvida frånvaron är avlönad eller oavlönad ska du välja Anmälan om lön. Fyll i de uppgifter som begärts, antingen som avlönad frånvaro eller välj alternativet att frånvaron är oavlönad.

Vad ska jag göra om blanketten har skickats in med fel FO-nummer för arbetsgivaren eller fel personbeteckning på arbetstagaren?

Skicka en tilläggsutredning till anmälan eller ansökan med samma arbetsgivares och samma arbetstagares uppgifter och till exempel texten "Den anmälan som skickades i dag kl. 13.45 är felaktig. Vänligen ta bort blanketten, eftersom personbeteckningen är fel.”

Skicka därefter på normalt sätt en ny blankett med rätt personbeteckning.

FPA tar bort den felaktiga uppgiften och den pdf-blankett där detta förklaras från sidan Tidigare meddelanden.

Vad gör jag om felet gäller det lönebelopp som anmälts, betalningstiden eller kontonumret?

Skicka samma blankett på nytt och skriv en redogörelse för felet i fältet för Ytterligare upplysningar, t.ex. "Det här är en korrigering av den anmälan som skickades dd.mm.åååå, där lönebeloppet var fel."

Den felaktiga och den korrigerade anmälan blir kvar på sidan Tidigare meddelanden, om den inte innehåller uppgifter om någon annan person.

Nedan finns länkar till anvisningar på engelska. Anvisningarna innehåller närmare information om hur identifieringstjänsten Finnish Authenticator används och anvisningar om hur man sköter ärenden som en utländsk anställd eller ett utländskt företag.

Läs mer

 

Senast ändrad 14.10.2024