Yhteistyökumppanien asiointipalvelujen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kelan yhteistyökumppanien asiointipalveluja. Seloste on laadittu 26.9.2020 tilanteen mukaisena ja sitä on viimeksi päivitetty 31.5.2021.

Verkkopalvelujen saavutettavuus on arvioitu Kelassa. Lisäksi joidenkin palvelujen saavutettavuutta on arvioitu yhteistyössä ulkopuolisen saavutettavuuden asiantuntijan kanssa.

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Yhteistyökumppaneille on useampia asiointipalveluja, joista osa täyttää saavutettavuusvaatimukset ja vastaa WCAG 2.1 –kriteeristön A- ja AA-tason vaatimuksia.

Palvelut, jotka täyttävät saavutettavuusvaatimukset

  • oppilaitosten asiointipalvelu
  • sairaanhoidon korvausten tilitys
  • lääkeyritysten asiointipalvelu.

Palvelut, jotka eivät ole saavutettavia

Palvelut, jotka eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia:

  • päivähoidon tuottajien asiointipalvelu
  • pdf-tiedostot
  • kuntoutuksen tuloksien seuranta
  • EESSI-yhteyspisteen portaali.   

Palveluissa toistuu seuraavia puutteita:

  • Palvelua ei voi käyttää sujuvasti ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 4.1. ja 2.1.1)
  • Sovellusten sivulla on taulukkorakenne ja ruudunlukija lukee sitä. (WCAG 2.1. ja 2.4.)
  • Palvelu ei mukaudu eri päätelaitteille (WCAG 1.4.10)
  • Selaimen kohdistus sivun avautuessa ei ole sivun alussa (WCAG 1.3.2.)
  • Sivun pääsisältöön ohjaava linkki puuttuu (WCAG 1.3.1.)
  • Sivujen otsikointi on puutteellista. (WCAG 2.4.2.)
  • Palvelu ei kerro prosessin vaiheita käyttäjälle. (WCAG 3.2.3.)
  • Painikkeiden tekstin ja taustan välinen tummuuskontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Ilmoitustekstien värikontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun sisältö ei ole mukautuva, sisältö näytetään vain vaakasuunnassa ja sivu muuttuu sivusuuntaisesti vieritettäväksi, jos tekstin koko kaksinkertaistetaan.  (WCAG 1.3.4)
  • Aikarajan lähestymisestä ei ilmoiteta. (WCAG 2.2.2)
  • Virheen korjausehdotusta ei anneta. (WCAG 3.3.3.)

Korjaamme yllä listatut puutteet vuoden 2021 loppuun mennessä.

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palveluissa saavutettavuusongelmia. Jos huomaat ongelman palvelussa, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella

Alla olevat sisällöt tai toiminnot korvataan uusilla palveluilla, joissa saavutettavuusvaatimukset on huomioitu. Nykyisten palvelujen tai sisältöjen muuttaminen saavutettaviksi ei ole mahdollista, tai se vaatisi mittavia taloudellisia panostuksia poistuviin järjestelmiin. Tämä muodostaa kohtuuttoman rasitteen Kelalle.

Tällaisia sisältöjä ovat seuraavat:

  • Etuustietopalvelu Kelmu ja kuntien maksuvaatimuspalvelu. Uuden saavutettavan palvelun suunnittelu on käynnistynyt.
  • Päivähoitotietojen ilmoittaminen. Tietojen ilmoittaminen palvelussa päättyy vuoden 2021 aikana.
  • Vammaisten tulkkauspalvelun välitysjärjestelmä. Järjestelmä ollaan korvaamassa uudella lähivuosina.
  • Kuntoutuksen kurssijärjestelmä. Kuntoutuksen palvelujen uudistaminen on käynnissä. Uusi saavutettava järjestelmä korvaa nykyisen järjestelmän vähitellen lähivuosina.

 Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet  vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun toteutamme uusia palveluja. 
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. 
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme uusia hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää