OmaKelan saavutettavuusseloste | Tietoa Kelasta | KelaSiirry sisältöön

OmaKelan saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kelan henkilöasiakkaan asiointipalvelua. Seloste on laadittu 26.9.2020 tilanteen mukaisena ja sitä on viimeksi päivitetty 6.11.2023.

Verkkopalvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa. Lisäksi palvelun eri osien saavutettavuutta on arvioitu yhteistyössä ulkopuolisen saavutettavuuden asiantuntijan kanssa.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään asiointipalvelua, voit asioida kanssamme muilla tavoilla. Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun tai asioida palvelupisteessä. Tarvittaessa Kelan toimihenkilö voi tallentaa verkkohakemuksen puolestasi. 

Saavutettavuus

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain (WCAG–kriteeristö 2.1 A- ja AA-tasot).

Henkilöasiakkaan asiointipalvelu on kokonaisuus, joka koostuu teknisesti erillisistä ja eri ikäisistä sovelluksista. Kaikki asiointipalvelun osiot eivät ole saavutettavia.

Alle on listattu sisällöt, jotka eivät ole vielä saavutettavia ja arvio siitä, milloin saavutettavat palvelut otetaan käyttöön:

  • oikeus Suomen sosiaaliturvaan, 30.9.2024
  • sotilasavustuksen verkkohakemus, 31.3.2024
  • lastenhoidontuen hakemus ja ilmoitus, 31.3.2025

Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Hakemussovelluksissa, jotka eivät ole saavutettavia, toistuu seuraavia puutteita:

  • Palvelua ei voi sujuvasti käyttää ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 4.1. ja 2.1.1)
  • Palvelu ei mukaudu eri päätelaitteille. (WCAG 1.4.10)
  • Selaimen kohdistus sivun avautuessa ei ole sivun alussa. (WCAG 1.3.2.)
  • Sivun pääsisältöön ohjaava linkki puuttuu. (WCAG 1.3.1.)
  • Sivujen otsikointi on puutteellista. (WCAG 2.4.2.)
  • Palvelu ei kerro prosessin vaiheita käyttäjälle. (WCAG 3.2.3.)
  • Painikkeiden tekstin ja taustan välinen tummuuskontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Ilmoitustekstien värikontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun sisältö ei ole mukautuva, sisältö näytetään vain vaakasuunnassa ja sivu muuttuu sivusuuntaisesti vieritettäväksi, jos tekstin koko kaksinkertaistetaan. (WCAG 1.3.4)
  • Aikarajan lähestymisestä ei ilmoiteta. (WCAG 2.2.2)
  • Virheen korjausehdotusta ei anneta. (WCAG 3.3.3)

Korjaamme yllä listatut puutteet vuoden 2025 loppuun mennessä.

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa saavutettavuusongelmia. Jos huomaat ongelman palvelussa, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Alla olevat sisällöt tai toiminnot korvataan uusilla palveluilla, joissa saavutettavuusvaatimukset on huomioitu. Nykyisten palvelujen tai sisältöjen muuttaminen saavutettaviksi ei ole mahdollista, tai se vaatisi mittavia taloudellisia panostuksia poistuviin järjestelmiin. Tämä muodostaa kohtuuttoman rasitteen Kelalle.

Tällaisia sisältöjä ovat seuraavat:

  • Yleisen asumistuen hakemus. Nykyistä palvelua ei enää kehitetä, mutta se korvataan saavutettavalla palvelulla keväällä 2024.

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

 

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun toteutamme uusia palveluja.  
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. 
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme uusia hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivu päivitetty 2.2.2024

Mitä mieltä olet sivusta?