Henkilöasiakkaan asiointipalvelun saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Kelan henkilöasiakkaan asiointipalvelua. Seloste on laadittu 26.9.2020 tilanteen mukaisena.

Verkkopalvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa. Lisäksi palvelun eri osien saavutettavuutta on arvioitu yhteistyössä ulkopuolisen saavutettavuuden asiantuntijan kanssa.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Jos et pysty käyttämään asiointipalvelua, voit asioida kanssamme muilla tavoilla. Jos et pysty hoitamaan asiaasi verkossa, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun tai asioida palvelupisteessä. Tarvittaessa Kelan toimihenkilö voi tallentaa verkkohakemuksen puolestasi. 

Miten saavutettava verkkopalvelu on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain (WCAG–kriteeristö 2.1 A- ja AA-tasot).

Henkilöasiakkaan asiointipalvelu on kokonaisuus, joka koostuu teknisesti erillisistä ja eri ikäisistä sovelluksista. Kaikki asiointipalvelun osiot eivät ole saavutettavia.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Alle on listattu sisällöt, jotka eivät ole vielä saavutettavia ja arvio siitä, milloin saavutettavat palvelut otetaan käyttöön:

  • toimeentulotuen verkkohakemus, 28.11.2020
  • opintotuen verkkohakemus,12.12.2020
  • muutoksenhaun verkkohakemus, 12.12.2020
  • työttömyysturvan verkkoilmoitus, 31.12.2020
  • kuntoutusrahan verkkohakemus, 31.12.2020
  • oikeus Suomen sosiaaliturvaan, 27.2.2021
  • toimeentulotuen laskuhakemus, 31.3.2021
  • päätökset ja kirjeet, 1.4.2021
  • sotilasavustuksen verkkohakemus, 21.9.2021
  • eläkkeensaajan asumistuen verkkohakemus, 21.9.2021
  • vanhuuseläkkeen ja takuueläkkeen verkkohakemus, 21.9.2021
  • adoptiotuen verkkohakemus, 21.9.2021
  • lapsilisän verkkohakemus ja ilmoitus, 21.9.2021
  • elatustuen verkkohakemus, 21.9.2021
  • erityishoitorahan verkkohakemus, 21.9.2021
  • vammaisetuuksien verkkohakemus, 30.9.2021
  • työttömyysturvan verkkohakemus, 30.9.2021
  • opintotuen edistymisen seurannan verkkolomake, 30.9.2021
  • pdf-tiedostot, 30.9.2021.

Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Hakemussovelluksissa, jotka eivät ole saavutettavia, toistuu seuraavia puutteita:

  • Palvelua ei voi sujuvasti käyttää ruudunlukijalla tai näppäimistöllä. (WCAG 4.1. ja 2.1.1)
  • Palvelu ei mukaudu eri päätelaitteille. (WCAG 1.4.10)
  • Selaimen kohdistus sivun avautuessa ei ole sivun alussa. (WCAG 1.3.2.)
  • Sivun pääsisältöön ohjaava linkki puuttuu. (WCAG 1.3.1.)
  • Sivujen otsikointi on puutteellista. (WCAG 2.4.2.)
  • Palvelu ei kerro prosessin vaiheita käyttäjälle. (WCAG 3.2.3.)
  • Painikkeiden tekstin ja taustan välinen tummuuskontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Ilmoitustekstien värikontrasti ei ole riittävä. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelun sisältö ei ole mukautuva, sisältö näytetään vain vaakasuunnassa ja sivu muuttuu sivusuuntaisesti vieritettäväksi, jos tekstin koko kaksinkertaistetaan. (WCAG 1.3.4)
  • Aikarajan lähestymisestä ei ilmoiteta. (WCAG 2.2.2)
  • Virheen korjausehdotusta ei anneta. (WCAG 3.3.3)

Korjaamme yllä listatut puutteet vuoden 2021 loppuun mennessä.

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata palvelussa saavutettavuusongelmia. Jos huomaat ongelman palvelussa, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisältö, joka ei ole saavutettavaa kohtuuttoman rasitteen perusteella

Jotkin sisällöt tai toiminnot eivät ole saavutettavia, koska niiden korjaaminen olisi kohtuuton rasite Kelalle. Tällaisia sisältöjä ovat seuraavat:

  • Liitteet-palvelu. Nykyistä palvelua ei enää kehitetä, mutta se pyritään korvaamaan saavutettavalla palvelulla 05/2021 mennessä. Ennen uuden palvelun julkaisua liitteet voi lähettää Liitteet-palvelun lisäksi Viestit-palvelulla, joka on saavutettava.
  • Yleisen asumistuen hakemus. Nykyistä palvelua ei enää kehitetä, mutta se pyritään korvaamaan saavutettavalla palvelulla 09/2021 mennessä.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta verkkolomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun toteutamme uusia palveluja.  
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen. 
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme uusia hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää