Yhteystiedot työnantajille

Työnantajan chatti

Chatissä vastataan työnantajan kysymyksiin ma-pe klo 9–15.

Voit kysyä

  • sairauspäivärahoista
  • äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoista, perhevapaakorvauksesta ja vuosilomakustannuskorvauksesta
  • kuntoutuksesta ja kuntoutusrahasta
  • sekä näihin liittyvistä lisäselvityksistä ja todistuksista

Chatissä saa yleisneuvontaa. Siellä ei oteta vastaan osoitteenmuutoksia, jotka pitää ilmoittaa YTJ:hin. Chatissä ei vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin eikä työterveyshuoltoa koskeviin kysymyksiin.

Kun puhelinpalvelussa on ruuhkaa

Käytä nopeata chattia tai suojattua sähköpostia.

Lue suojatusta sähköpostista

Puhelinpalvelu työnantaja-asiakkaille

  • Työnantajalinja palvelee päiväraha-asioissa arkisin klo 9–15 numerossa 020 692 241Huom.! Kiirastorstaina 9.4. puhelinpalvelu on avoinna klo 9–13.
    • Työnantajalinjalla vastataan kysymyksiin, jotka koskevat työnantajan etuushakemuksia, liitteitä ja lisäselvityksiä, päätöksiä, palkkatietojen ilmoittamista eri etuuksiin sekä työnantajalle myönnettävän etuuden käsittelyvaihetta.
      • Soittajan oikeus saada tietoja tarkistetaan tarvittaessa. Häneltä saatetaan esimerkiksi kysyä edustamansa organisaation Y-tunnusta.

      • Osoitteenmuutoksia ei voi ilmoittaa Kelaan puhelimitse, vaan ne pitää ilmoittaa YTJ:hin, josta Kela saa tiedot.

    • Työnantajalinjalla ei vastata kysymyksiin, jotka liittyvät työehtosopimuksiin. Näihin kuuluvat esim. palkanmaksun edellytykset, vapaan myöntämiset yms. Näissä asioissa tukea antavat työnantajajärjestöt.
    • Jos asiasi ei ole kiireellinen, voit kysyä neuvoa myös suojatulla sähköpostilla. Katso ohje suojatun sähköpostin lähettämiseen ja kohta Neuvonta. Suojattuun sähköpostiviestiin liittyvät toimenpiteet hoidetaan 2 työpäivän kuluessa. Sähköpostitse ei voi ilmoittaa osoitteenmuutoksia.
       
  • Työterveyshuollon korvauksiin liittyville asioille on omat yhteystietonsa.
     
  • Kansainvälinen työ. Kysymyksiin, jotka liittyvät lähetettyihin työntekijöihin, ulkomailta palkattaviin työntekijöihin tai maasta- ja maahanmuuttokysymyksiin vastaa Kelan kansainvälisten asioiden keskus (KV-keskus)  020 634 0200 (1.6.–31.8.2019 ma–pe klo 10–15). 
    • International House Helsinki (IHH) palvelee yrityksiä ja työnantajia ulkomaiseen työvoimaan ja sen rekrytointiin liittyvissä kysymyksissä. Palvelupilottia koordinoi Helsingin kaupunki. Siihen osallistuvat kaupungin maahanmuuttajaneuvonnan lisäksi  ent. Uudenmaan maistraatti (nykyinen Digi- ja väestötietovirasto), Kelan ja Verohallinnon In To Finland -palvelu, Uudenmaan TE-toimisto, Eläketurvakeskus ja Helsingin seudun kauppakamari.  Lisätietoja www.ihhelsinki.fi

Tekninen tuki

Jos sinulla on teknisiä ongelmia palvelun kanssa, voit ottaa yhteyttä tekniseen asiakastukeemme arkisin klo 7–17

  • Puhelimitse 020 634 7787
  • Sähköpostitse tekninentuki@kela.fi

Huom.! Kiirastorstaina 9.4. puhelinpalvelu on avoinna klo 9–13.

Muissa asioissa voit soittaa Kelan yleisiin palvelunumeroihin, joissa vastataan arkisin klo 9–16.

Lue lisää