Työterveyshuollon korvausten hakeminen

Työnantaja hakee Kelasta korvausta työterveyshuollon kustannuksista 6 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Hakemuksessa esitetyt kustannukset on pystyttävä toteamaan työnantajan kirjanpidosta.

  • Työnantaja tekee yhden hakemuksen, vaikka palveluja olisi ostettu eri toimipaikoille usealta eri palveluntuottajalta tai palveluntuottaja olisi vaihtunut kesken tilikauden.
  • Yhdessä hakemuksessa saa olla vain yhden työnantajan kustannuksia. Emoyhtiö ja sen tytäryhtiöt ovat erillisiä työnantajia, joille tehdään omat hakemuksensa.
  • Työpaikalla korvaushakemuksen käsittely on osa työpaikan yhteistyötä eli yhteistoimintaa. Työnantajan on varattava työsuojelutoimikunnalle, työsuojeluvaltuutetulle tai vastaavalle työpaikan yhteistoimintataholle mahdollisuus antaa lausunto työterveyshuollon korvaushakemuksesta. Lausunto on vapaamuotoinen. Korvaushakemuksessa on ilmoitettava, milloin lausunto on annettu.

Työnantajana toimiva yksityishenkilö tai kotitalous hakee korvausta palkkaamansa henkilön työterveyshuollon kustannuksista jälkikäteen kalenterivuosittain. Edellistä kalenterivuotta koskeva hakemus pitää jättää Kelaan viimeistään 30.6. Yksityishenkilö hakee työterveyshuollon korvaukset paperilomakkeella ja merkitsee työnantajatunnuksen tilalle henkilötunnuksensa.

Hae korvausta verkossa

Kirjaudu palveluun Katso-tunnisteella.

Hae korvausta

Toimi näin

  1. Hae työnantajalle korvausta työterveyshuollon kustannuksista
  2. Tarkista ja täydennä työterveyshuollon esitäyttämä korvaushakemus.
  3. Hakemukseen ei tarvita liitteitä. Kela pyytää tarvittaessa lisäselvityksiä, kuten työterveyshuollon toimintasuunnitelman, työsuojelutoimikunnan lausunnon, raportin työpaikkaselvityksestä tai muun lisäselvityksen.
  4. Hyväksy ja lähetä verkkohakemus Lähetä-painikkeella. Jos täytät PDF-hakemuksen, tulosta, allekirjoita ja postita se Kelaan.

Tarkista ja varmista nämä

Jos käytät hakemuksen pohjana esitäytettyä hakemusta, jossa on jo työnantajakohtaiset työterveyshuollon kustannus- ja toimintatiedot, varmista, että etenkin seuraavat tiedot ovat oikein:

  • maksuosoite (tilinumero ja viitenumero tai viestitieto)
  • työntekijöiden lukumäärä (TyEL -vakuutetut)
  • tilikausi
  • työnantajan yhteyshenkilön nimi ja puhelinnumero
  • yrittäjien lukumäärä (YEL- ja MYEL-vakuutetut)
    • Tämä kohta koskee vain työnantajan asemassa olevaa yrittäjää, joka hakee korvausta työntekijöiden kustannusten yhteydessä.
  • tiedot työterveyshuollon palvelujen järjestämisestä
    • Palveluntuottajan toimiluvan tarkistaminen
    • Omalla työterveysasemalla järjestetyt palvelut.
  • altisteet ja kuormitustekijät sekä Tavoitteet (työterveyshuollon toimintasuunnitelma)
  • tiedot työpaikan yhteistoiminnasta ja lausunto korvaushakemuksesta

Huomioi, että myös hakemuksen loppuosan Kustannukset-kohdan kysymyksiin on vastattu:

  • Onko työterveyshuolto ollut työntekijöille maksutonta?
  • Onko sairaanhoitokustannuksista haettu korvausta muusta vakuutuksesta?

Kun hakemus on tehty huolella, Kelan ei tarvitse erikseen pyytää täydentämään sitä ja käsittely nopeutuu. Ilman riittäviä tietoja Kela ei pysty ratkaisemaan hakemusta.

Verkkopalvelu kysyy vain tarpeelliset tiedot. Korvaushakemuksen voi täyttää kokonaan itse tai hyödyntää palveluntuottajan sähköisesti lähettämiä esitietoja. Kysy työterveyshuollon palveluntuottajalta mahdollisuutta saada esitiedot sähköisesti.

Käsittelyaika

Korvaushakemusten käsittelyajat vaihtelevat paljon. Suurin osa hakemuksista saapuu Kelaan touko-kesäkuussa, joten hakemusten käsittelyssä voi olla ruuhkaa.

Päätös

Kela lähettää työnantajalle postitse päätöksen työterveyshuollon kustannusten korvaamisesta. Jos työnantaja on hakenut korvausta verkossa, päätös näkyy myös työterveyshuollon asiointipalvelussa.

Jos työnantaja on tyytymätön päätökseen, siihen voi hakea muutosta. Muutosta ei voi hakea verkossa.

Lue lisää